Romani 8 – ispășire și predestinare

Romani 8 este apologie extraordinară pentru siguranţa credinciosului în mântuire. Pavel arată argumentele începând cu un principiu – toate lucrurile lucrează spre binele creştinului şi de aceea el poate fi sigur de mântuirea lui.

Pavel însă nu se opreşte aici ci detaliază cum lucrează toate lucrurile spre binele creştinului: el spune că siguranţa ţine şi este legată  de (1) planul lui Dumnezeu cu cei chemaţi de El, (2) de moartea lui Hristos pentru creştini, (3) de justificarea dăruită de Dumnezeu aleşilor, (4) de mijlocirea lui Hristos pentru credincioşi şi (5) de trăinicia dragostei lui Dumnezeu pentru creştini.

1. În cunoscutul verset 28 Pavel deschide un alt subiect. Ideea lui de bază este că pentru creștini toate lucrurile lucrează spre bine. Pavel îi descrie pe aceeași oameni, adică pe creștini, în două feluri: ei sunt (1) cei ce Îl iubesc pe Domnul și (2) cei chemați după planul Său. Aceste două descrieri se completează și se explică una pe cealaltă. Se merită să facem câteva precizări aici:

– Dacă toți oamenii, fără excepție, sunt chemați după planul lui Dumnezeu atunci înseamnă că toți oamenii, fără excepție, Îl iubesc pe Dumnezeu – lucru pe care Îl putem considera, cu toții, fals.

– Atunci este logic să spui că există un plan al lui Dumnezeu prin care doar unii oameni sunt chemați – adică aceia care ajung să-L iubească! Acest plan nu îi cuprinde pe cei care nu Îl vor iubi vreodată.

– Este evident și că există o chemare pe care Dumnezeu o oferă doar celor care sunt cuprinși în planul Lui. Această chemare nu este chemarea generală (adresată tuturor) a Evangheliei ci una specială adresată celor care ajung să-L iubească.

– Pavel explică că cei care Îl iubesc pe Dumnezeu sunt cei care sunt chemaţi şi e clar că această chemare precede iubirea creştinului. Învăţătura Bibliei arată clar că Dumnezeu cheamă întâi şi pentru acest motiv creştinul Îl iubeşte.

2. Următoarele două versete sunt controversate datorită conceptului de predestinare introdus în acest text. Majoritatea sunt de acord că aici se discută de predestinare dar nu toţi o definesc la fel şi nu toţi consideră că ea este pentru cei aleşi  (şi limitată exclusiv la ei). Pare-se, totuşi, în lumina primului verset discutat, că Pavel se referă tot la aceşti oameni şi doar la ei.

– Pavel leagă acest verset de 28 prin „căci” pornind să descrie „planul Său” şi referindu-se evident la aceiaşi oameni din versetul 28: cei chemaţi după planul Său – adică cei ce Îl iubesc pe Domnul. Dacă eşti de acord cu punctul 1 atunci cu siguranţă că trebuie să fii de acord că Dumnezeu are acest plan (descris în aceste versete) doar cu cei care sunt (au fost sau vor fi) creştini.

– unii indivizi, fără să gândească (evident!), spun că datorită expresiei „pe care i-a cunoscut” şi locului ei în propoziţie (înainte de „i-a hotărât”) se poate spune că predestinarea înseamnă că Dumnezeu îi alege pe cei care Îl vor alege ceea ce înseamnă că Dumnezeu alege conform cu faptele omului şi că faptele omului sunt condiţia şi preced alegerea lui Dumnezeu. Falsitatea acestei idei nu este contrazisă doar de teologie ci şi de text. Textul spune că Dumnezeu, pentru a alege a trebuit să cunoască nişte oameni – fiindcă nu poţi alege ceva ce nu cunoşti. De aceea cunoaşterea precede alegerea – în mod logic şi necesar. În plus – textul nu arată în nici un fel că standardul alegerii sunt faptele oamenilor.

– Dacă toţi oamenii sunt hotărâţi să fie asemenea chipului Fiului Său atunci înseamnă că toţi sunt justificaţi, chemaţi şi proslăviţi pentru că Pavel afirmă că aceiaşi oameni au parte de tot acest plan. Noi ştim că nu toţi au parte de chemarea celor ce-L iubesc pe Domnul, că nu toţi sunt justificaţi şi că nu toţi vor fi proslăviţi. Este clar la cine se referă Pavel aici. Predestinarea este pentru cei care vor fi justificaţi, chemaţi şi proslăviţi; doar pentru ei. E aberant ca un teolog ca şi Pavel să afirme că Dumnezeu în planul Lui i-a chemat, justificat, predestinat şi proslăvit pe toţi oamenii fără excepţie. Acest lucru e contrazis de realitate.

3. Având în vedere planul lui Dumnezeu versetele 31-39 prezintă siguranţa credinciosului prin expunerea a patru întrebări cu răspunsurile aferente.

– versetul 32 spune că Dumnezeu L-a dat pe Fiul Său pentru noi toţi şi limitează „toţi” cu pronumele „noi” (adică creştinii). Dovada că Hristos a murit doar pentru noi creştinii este argumentul lui Pavel când spune că dacă Dumnezeu ne-a dat cel mai mult (moartea Fiului) cu siguranţa ne va da ceva mai puţin (toate lucrurile). Dacă Hristos a murit pentru toţi oamenii fără excepţie atunci ce sens are ca Pavel să lege siguranţa credinciosului de faptul că Hristos a murit pentru el? – nu a murit Hristos şi pentru cei care pier în iad? – această siguranţă este una falsă. Rezultă şi că cei care se vor pierde în final au parte de toate lucrurile fiindcă Hristos a murit şi pentru ei.

4Al doilea şi al treilea argument al lui Pavel în oferirea siguranţei credinciosului pentru mântuirea sa sunt din justificarea şi mijlocirea lui Hristos pentru ei. Dacă Dumnezeu îi justifică pe toţi oamenii, fără excepţie, şi aceştia nu pot fi osândiţi, aşa cum afirmă textul, atunci cum se face, şi noi ştim acest lucru, că nu toţi sunt, de fapt, justificaţi. Pe de altă parte, cum se poate afirma despre un necreştin că este obiectul mijlocirii lui Hristos şi că Dumnezeu nu Îl ascultă pe Fiul care mijloceşte pentru ei? Acest conflict în interiorul Sfintei Treimi este absurd.

5. În continuarea argumentării pentru siguranţa credinciosului versetele 35-39 aduc posibilitatea ca un creştin să fie despărţit de dragostea lui Dumnezeu în Hristos Isus. Pavel spune că nu există această posibilitate. Dacă această posibilitate nu există, şi există totuşi oamenii care sunt iubiţi de Dumnezeu şi care totuşi pier înseamnă că Pavel prezintă un argument fals pentru asigurarea credincioşilor întrucât, de fapt, există oameni iubiţi de Dumnezeu dar care sunt despărţiţi în final de dragostea Lui. Dacă nimic nu este în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu de ce totuşi unii sunt despărţiţi? Pavel nu lasă deloc ideea că omul are partea lui pentru a fi iubit de Dumnezeu.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s