re: Elihu (2)

De ce oamenii suferă dacă Dumnezeu este drept?

În capitolul 33 Elihu atacă prima concepţie falsă a lui Iov. Iov susţinea că (1) este nevinovat şi că (2) Dumnezeu îl pedepseşte pe nedrept (8-11).   Deci cum poate exista un Dumnezeu drept care pedepseşte un om fără păcat??

1. Suferinţa în contextul mărimii lui Dumnezeu

Primul, cel mai profund dar simplu răspuns al lui Elihu este că – Dumnezeu este mai mare decât omul iar dacă Dumnezeu este infinit El poate avea infinite motive pentru care să trimită nenorocirea şi totuşi să rămână drept. Elihu continuă şi îi arată lui Iov că Dumnezeu nu dă socoteală de nici una din faptele Sale (12-13).

2. Suferinţa ca şi tratament preventiv

Al doilea mod în care Elihu răspunde dilemei lui Iov este arătând dublul scop al suferinţei. Primul motiv pentru care Dumnezeu trimite suferinţa, nu este datorită păcatului, ci în ca şi tratament preventiv. Dumnezeu vorbeşte oamenilor în somn pentru a le imprima învăţătura (15-16) şi pentru a-i împiedica să facă păcate (17-18). În pat Dumnezeu îl lecuieşte de porniri păcătoase ce nu au ajuns să fie înfăptuite (14-31).

Elihu accentuează aici necesitatea mijlocirii (23-24), a ispăşirii (24) dar şi rezultatele întoarcerii omului pe cărările bune (25-26). În plus omul căruia Dumnezeu îi administrează acest vaccin preventiv recunoaşte starea de păcătoşenie şi faptul că Dumnezeu nu i-a făcut conform cu ceea ce merita să primească (27-28). În final nici oamenii neprihăniţi nu sunt oameni perfecţi şi desăvârşiţi.

Ce rost are neprihănirea dacă oamenii neprihăniţi suferă?

În capitolul 34 citează aceeaşi acuzaţie a lui Iov prezentată sub alte cuvinte (5-6) dar se focalizează să răspundă rezultatului falsului argument adus în capitolul 33 rezultat care poate fi descris astfel: „dacă Dumnezeu pedepseşte pe cei drepţi atunci neprihănirea nu are sens”. Ca şi răspuns la acest rezultat dezastruos al gândirii lui Iov, Elihu argumentează în capitolul 34.

În primul rând Elihu reaminteşte că neprihănirea are sens fiindcă Dumnezeu este drept şi îi răsplăteşte pe oameni după faptele lor (10-12). Dumnezeu deja şi-a manifestat dreptatea prin providenţa Sa faţă de lumea creată şi Elihu arată acest lucru arătând ce s-ar întâmpla dacă Dumnezeu şi-ar retrage bunăvoinţa faţă de creaţie (13-15). Dumnezeu pedepseşte pe oameni fără să se uite la faţa lor (întrucât tot ceea ce au oamenii au doar de la Dumnezeu) (17-20) şi face acest lucru cu toţi, în dreptate fiindcă cunoaşte cu minuţiozitate căile fiecărui om (21-30).

În al doilea rând (capitolul 35 acum) Elihu îi arată lui Iov că neprihănirea omului nu îi este de folos lui Dumnezeu ci omului (5-7). Cei care sunt atinşi de păcat sunt oamenii şi nu Dumnezeu (8-9). Pe de altă parte Elihu arată că Dumnezeu a dat totuşi binecuvântări oamenilor pe care nu le meritau deci dreptatea Lui nu se poate pune sub semnul întrebării (10-12).

În al treilea rând oamenii care suferă pe nedrept sunt ei înşişi păcătoşi iar când Dumnezeu nu răspunde oamenilor asupriţi este datorită păcatulu omului (9-13). Oamenii uită de Dumnezeu şi purtarea lui de grijă (10-11), sunt mândri şi răi (12-13) şi de aceea Dumnezeu nu le răspunde. Chiar şi cei care par să fie nedreptăţiţi, şi chiar sunt aşa în realitatea, ei înşişi sunt nedrepţi şi păcătoşi. Strigătele lor împotriva asupririi sunt izvorăsc din inimi păcătoase.

De ce oamenii suferă dacă Dumnezeu este drept?

1. Suferinţa ca şi tratament preventiv

În capitolul 36 Elihu argumentează pentru dreptatea lui Dumnezeu faţă de oamenii drepţi care păcătuiesc accidental (8) şi faţă de care Dumnezeu se poartă cu dragoste avertizându-i (10) aceştia primind şansa să se îndrepte (11) şi sfârşind în bucurie (11-12) însă dacă reversul pocăinţei are loc ei sfârşesc în nenorocire (12-14). Acelaşi sfârşit îl poate avea Iov (16) dacă profită de suferinţa trimisă ca tratament preventiv (15).

Elihu îi arată lui Iov că păcatul lui consta în modul în care se apără înaintea lui Dumnezeu (17). Este posibil ca să treci prin suferinţă nu datorită păcatului ci altor motive (ca şi „tratamentul preventiv”). În această situaţie pericolul este ca să păcătuieşti în care îţi aperi pricina (18, 21). Acest păcat din apologia lui este născut din (1) suferinţa grea şi (2) frica că a fost nenorocit fără cale de întoarcere (18). Elihu îi arată că are cel puţin un motiv pentru care să nu păcătuiască când îşi ia apărarea – strigătele nu rezolvă problema (19).

2. Suferinţa în contextul suveranităţii şi infinităţii lui Dumnezeu

Următorul argument al lui Elihu pentru a demonstra dreptatea lui Dumnezeu în timp ce oamenii neprihăniţi suferă totuşi este prin a demonstra suveranitatea lui Dumnezeu. Elihu arată că nimeni nu poate învăţa ca Dumnezeu, că El este atotputernic, că nimeni nu îndrăzneşte să-l chestioneze cu privire la acţiunile Sale şi, din contră, oamenii ar trebuis ă laude faptele Sale (22-23).

Apoi Elihu argumentează prin a arăta finitudinea omului comparată cu infinitatea lui Dumnezeu. Chiar faptele lui Dumnezeu „orice om le priveşte, fiecare muritor le vede de departe” şi oamenii nu-L „pot pricepe” (24-26). Dacă faptele lui Dumnezeu nu pot fi înţelese deplin cu atât mai puţin Dumnezeu Însuşi. Elihu îşi exemplifică argumentul în versetele 27-33 (formarea ploii, a tunetelor şi fulgerelor) şi 37:1-13. Acţiunile providenţei lui Dumnezeu au acest triplu scop: pedeapsa, providenţa şi împlinirea planurilor Sale (31-32; 12-13).

Tot capitolul 37 dar în special partea a doua (14-24) este o chemare la a fi convins că nu putem înţelege nici măcar ceea ce vedem – cum le face Dumnezeu (15-17) şi că nu putem să facem lucruri pe care El le face (18) iar ca şi concluzie – noi suntem prea neştiutori ca să ştim ce să-I spunem (19-20, 23-24). Ca rezultat al acestor adevăruri omul trebuie să se teamă de Dumnezeu (24).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s