Predicatorii pe care nu-i avem – Matei 3

Matei capitolul 3 prima parte prezintă prototipul profeţilor premergători ai venirii lui Hristos – şi ca exemplu este pus în faţa cititorilor Ioan Botezătorul – un om pe care Hristos îl numeşte ca fiind cel mai mare născut din femeie. În mod special atenţia noastră ar trebui să meargă înspre el când vrem să ştim cum ar trebui reprezentat Hristos.

Oamenii lui Dumnezeu lipsesc iar standardele sunt distruse deși Scriptura ne arată clar cum ar trebui să arate aceștia. Știm că trebuie să ne uităm în Scriptură pentru a găsi modelul de om al lui Dumnezeu care să fie un reprezentant al lui Dumnezeu.

Cred că Ioan Botezătorul e un punct bun de pornire întrucât Dumnezeu l-a ales să pregătească calea Fiului Său. Mă gândesc că Dumnezeu a pregătit și ales cu grijă pe cine să trimită. Într-un sens anume Dumnezeu trimite predicatorii pentru același scop – să pregătească calea Domnului Isus.  

1. Promovat de Dumnezeu (v1). Poate că cel mai sigur semn al unui om nechemat de Dumnezeu este auto-promovarea. Ioan a mers să predice în pustie și Dumnezeu i-a trimis acolo oameni cărora să le predice. Dumnezeu l-a chemat; Ioan nu s-a strofocat ci s-a dus acolo unde L-a trimis Dumnezeu și oameni de pretutindeni au ieșit la el ca să fie botezați și să asculte un mesaj din partea lui Dumnezeu. O raritate profetică nu are nevoie să-şi facă reclamă.

2. Predică pocăința (v2). Ai putea să te uiți la un foarte mare procentaj de oameni care se auto-numesc predicatori și/sau păstori și care nu predică pocăința. De la profeți, până la Ioan, apostoli, Hristos și toți ucenicii de după – cu toții au predicat mesajul pocăinței. Se pare că unii astăzi au făcut din mesajul pocăinței o idee neesențială deși rezumarea mesajului lui Hristos poate fi făcută prin acest termen.

Ceea ce Ioan face aici este ceea ce făceau unii proclamatori care anunţau venirea regelui într-o oarecare cetate. Proclamarea avea rostul de a le da oamenilor timp să se pregătească. Ioan vine cu un mesaj care nu era al lui ci al Celui care venea după El – a lui Hristos. Proclamarea este un mesaj dat de o autoritate pentru a fi proclamat şi nu era o compoziţie proprie!

Aceasta este prima predică înregistrată în Noul Testament – este scurtă, directă şi radicală. Este predica pe care Dumnezeu i-a dat-o lui Ioan. Este mesajul care trebuie predicat atunci când Hristos se apropie de oameni: pocăinţa. Acesta este mesajul profetic adus de toţi profeţii care au trăit înainte de Ioan şi în acest fel Ioan, şi toţi cei care predică după el acest mesaj, intră în tagma profeţilor.

3. Predestinat pentru lucrare  (v3). De fapt sursa tuturor problemelor sunt oamenii care intră în lucrarea lui Dumnezeu – în orice formă și oficiu, fără să fi fost chemați acolo. Despre Ioan se spune foarte clar că apariția lui pe scena religioasă a vremii a fost împlinirea unei profeții a lui Isaia. Omul nechemat este un blestem pentru lucrarea lui Dumnezeu; el nu întărește ci încearcă inconștient să o dărâme.

Profeţia lui Isaia spune că Ioan va pregăti calea Domnului dar noi ştim că Cel care a după Ioan a fost Hristos aşa că Matei spune că Domnul este Cel care vine după Ioan. Biblia ne arată că Ioan înţelege în parte Cine este Cel care vine după El şi de aceea vedem acea atitudine de respingere a lui Hristos la botez.

4. Pasiv față de lucrurile materiale  (v4). Ce este excepțional la Ioan e atitudinea lui față de lucrurile materiale. Nu cred că toți păstorii ar trebui să se îmbrace și să mănânce ca și el dar cred că toți slujitorii ar trebui să aibă aceeași perspectivă despre lume și viață ca Ioan – să înțeleagă că acum nu e timpul de purtat haine scumpe și de construit burți pe care să-și odihnească Biblia și cartea de cântări.

Îmbrăcămintea lui Ioan arată (1) preţuirea lucrurilor materiale; (2) un mod neatractiv de îmbrăcare a lui Ioan şi (3) o preocupare săracă faţă de exterior.  Pe Ioan nu l-ai fi văzut îmbrăcat în Armani, cu un Mercedes ML sau SLK şi cu nimic care ar fi atras ochii oamenilor. Cum să chemi pe cineva să ia în serios lucrurile spirituale când tu eşti obsedat de lucrurile materiale?

5. Primește oameni în apa botezului pocăinței (v5-6). Singurul mod în care oamenii aveau curajul să intre în apa botezului era prin mărturisirea păcatelor fiindcă acest botez era un botez al pocăinței și pocăința fără mărturisirea păcatelor este o minciună idioată. Pocăința prin definiție înseamnă mărtuirisirea păcatelor personale specifice. Dacă nu ai păcate nu vii la botez dar dacă vii la botez și recunoști că ai păcate atunci trebuie să le mărturisești. Câți astfel de convertiți cunoașteți?

Nu ar trebui să pierdem din vedere semnificaţia botezului. Botezul reprezintă abandonarea radicală şi rapidă a unui vechi stil de viaţă. Botezul era o jignire directă pentru evrei fiindcă evreii botezau doar oameni veniţi dintre păgâni care deveneau prozeliţi. Însă aici se vede smerenia evreilor care veneau la botez.

6. Prelucrează falșii convertiți  (v7-10). O parte importantă din mesajul și lucrarea lui a fost să conteste pretențiile false ale unor convertiți. Au venit oameni religioși ca să fie botezați însă Ioan îi bubuie prin mesajele lui care chemau la o pocăință autentică. Falsul convertit este convertitul care nu se pocăiește cu adevărat.

Fariseii şi Saducheii se aflau în opoziţie datorită practicilor şi învăţăturilor diferite pe care le susţineau dar acum făceau front comun în ipocrizia lor iar Biblia îi prezintă ca pe un singur grup – ipocriţii sau falşii convertiţi. Matei observă atent că erau mulţi dintre aceştia care veneau la Ioan – era o ipocrizie în masă a oamenilor religioşi – ei ţin orice regulă e posibilă ca să fie văzuţi şi găsiţi bine.

Ioan îi prelucrează astfel:

– îi mustră vis-a-vis de prezentarea ipocrită la botez (7a) – veneau acolo deşi nu aveau nici un fel de semn al pocăinţei lăuntrice pe care vroiau să o exprime prin botez în exterior. Acelaşi limbaj l-ar folosi şi astăzi faţă de ipocriţi.

– îi confruntă vis-a-vis de motivația pentru care vin să se boteze (7b) – fugeau de frica iadului şi nu ajunseseră să experimenteze scârba de păcat şi dragostea de Dumnezeu care e mai puternică decât dragostea de oameni şi de păcat.

– îi provoacă vis-a-vis de roadele pocăinţei întrucât ei nu le aveau (8) – dacă nu ai roadele pocăinţei de ce ai vrea să te botezi – botezul fiind o exprimare a unei realităţi interioare – pe care ei nu o aveau.

– îi deconspiră vis-a-vis de falsa siguranţă a mântuirii – genealogia (9a). Dacă crezi că genealogia sau alte motive din această categorie te pot ajuta în mântuire te botezi degeaba şi pocăinţa ta e o auto-înşelare.

– îi smereşte vis-a-vis de puterea lui Dumnezeu în mântuire (9b). Dumnezeu nu are nevoie ca noi să devenim „pocăiţii Lui”. Dumnezeu poate face din orice fii ai Lui. Puterea Lui e mare.

– îi avertizează vis-a-vis de iminenţa judecăţii pentru falşii convertiţi (10). Problema cea mai mare cu falsul convertit este că se auto-înşeală şi va trăi nişte suprize extrem de dureroase: o judecată fără milă, iminentă, radicală, ireversibilă.

Aceasta a fost o caracteristică pe care Ioan cât şi Domnul Isus au împărtăşit-o. Ioan nu a încercat să se pună bine cu oamenii care susţineau sistemul religios al vremii şi nici nu s-a arătat flatat de pseudo-spiritualitatea acestora ci i-a confruntat cu cea mai mare duritate posibilă.

7. Promovează lucrarea și viața lui Hristos (v11-12). Nu există predicator care să poată fi numit autentic dar a cărui lucrare să fie centrată în jurul unei activităţi sau a unei Persoane în afară de Isus Hristos. Ioan Botezătorul, ca şi apostolii, şi toţi ucenicii Domnului din totdeauna i de pretutindeni – L-au predicat pe Hristos. Doar aşa există adevăraţi convertiţi. Ce spune Ioan despre Hristos?

timpul Lui – Isus vine după Ioan Botezătorul. Isus Hristos este după noi în sensul că noi suntem premergătorii Regelui

puterea Lui – El este mai puternic decât Ioan şi decât noi toţi adunaţi la un loc. El este Atotputernicul.

vrednicia Lui – În plus El este mai vrednic decât noi. Întotdeauna trebuie să îndreptăm ochii spre Cel care e vrednic. Ioan recunoaşte că nu este vrednic să facă o muncă de sclav înaintea lui Hristos – să-i dea jos încălţămintea.

lucrarea Lui – Ioan sumarizează lucrarea Lui ca fiind botezarea cu Duhul Sfânt şi cu foc, botezul în apă fiind iniţiator şi o umbră a ceea ce avea să vină. Isus avea să boteze oamenii în interior în acelaşi fel în care Ioan boteza în exterior.

curăţirea pe care o face El este sigură şi desăvârşită. El are o arie pe care o curăţeşte complet. Lucrarea lui Hristos este şi o lucrare de judecată chiar dacă mântuirea este principala. Cei rămaşi în afara mântuirii ajung la judecată.

strângerea pe care o face El este îndreptată către rodul din aria Lui şi aici ne referim la rodul bun.

arderea pleavei este distrugerea în focul etern a tot ce a însemnat fals şi nu a valorat nimic.

Anunțuri
Publicat în Fără categorie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s