Are Dumnezeu „șapte duhuri”?

În ultima perioadă am auzit câteva interpretări oferite pentru expresia „cele șapte duhuri” găsită în Apocalipsa 1:4 („şi din partea celor şapte duhuri, care stau înaintea scaunului Său de domnie”) iar cea mai oribilă a fost cea care presupune că Dumnezeu are la propriu șapte „Duhuri sfinte”. Robert L. Thomas oferă o explicație care mi se pare mie mult mai „normală” și logică:

Cele mai susținute păreri sunt că cele șapte duhuri sunt îngeri sau Duhul Sfânt.

1. Pentru prima părere se aduc argumente ca și faptul că termenul „pneuma” este frecvent folosit pentru îngeri, căzuți sau cei sfinți. Locația celor șapte duhuri în fața tronului lui Dumnezeu arată că sunt ființe create. Această poziție de subordonare este nepotrivită pentru o ființă divină, dar îngerii sunt de obicei poziționați în acest mod. Similaritățile acestui limbaj cu cel din Luca 9:26 și 1 Timotei 5:21 cât și proeminența îngerilor în legătură cu perioada de necaz sunt factori care favorizează această poziție.

Trebuie notat însă că niciodată în Apocalipsa îngerii nu sunt numiți cu acest termen „pneuma” și sunt văzuți într-o formă angelică distincă în timp ce cele șapte duhuri sunt întotdeauna reprezentate într-o formă simbolică. Atât singularul cât și pluralul lui „pneuma” în Apocalipsa fac referi doar la Duhul lui Dumnezeu sau la demoni. Cel mai puternic argument împotriva acestei poziții este faptul că îngerii, ca și ființe create, nu pot fi văzute ca surse ale harului și păcii (1:4-5). Asta i-ar plasa alături de Tatăl și Fiul ca și egali.

2. Cea de-a doua poziție susține că cele șapte duhuri sunt Duhul Sfânt. Așadar împreună cu Tatăl și Fiul, El este parte ca sursă divină a harului și păcii. Se spune că Isus ține cele șapte duhuri (3:1) și este notată relația celor șapte duhuri cu Dumnezeu și Hristos (4:5; 5:6). Acest lucru continuă ideea Noului Testament că Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul (Ioan 15:26). El este atât Duhul lui Dumnezeu cât și Duhul lui Hristos (Romani 8:9).

De ce folosește Ioan acest nume de „șapte duhuri”?

a. Unii spun că datorită celor șapte biserici în care El lucrează. Această poziție este nesatisfăcătoare fiindcă mesajul este atât particular cât și universal.

b. O altă idee își găsește originea în Isaia 11.2 unde pare că se găsește o descriere a Duhului. Totuși în acel text sunt doar șase, nu șapte, energii ale Duhului. LXX introduce „eusebias” pentru a ajunge la numărul șapte.

c. Cea mai satisfăcătoare explicație pentru folosirea expresiei „cele șapte duhuri” și nu simplu numele de „Duhul lui Dumnezeu” își are originea în textul din Zaharia 4:1-10. Zaharia 4:2, 10 vorbește despre „șapte candele” care sunt „ochii Domnului care cutreieră tot pământul”. Aici este o similaritate puternică cu ceea ce spune Ioan: „cele şapte Duhuri ale lui Dumnezeu trimise în tot pământul” (5:6). Fiindcă Apocalipsa 4 și 5 poartă același simbolism ca în Zaharia 4 și titlul folosit în deschiderea cărții trebuie să se relaționeze la temele apărute mai târziu – așadar înțelegerea acestui titlu prin textul din Zaharia este o soluție evidentă. Ioan identifică așadar cei șapte ochi din Zaharia cu cele șapte duhuri care aparțin Domnului (Zaharia 4:10, Apocalipsa 5:6). Cele șapte candele din Zaharia (4:2) sunt deasemeni sinonime cu cele șapte duhuri (Apocalipsa 4:5)

Robert L. Thomas, Revelation 1-7, p.66-68

Anunțuri

2 gânduri despre “Are Dumnezeu „șapte duhuri”?

  1. E foarte faina explicatia. Am expus intr-o predica inchinarea din Apocalipsa 4 si 5, si am concluzionat ca cele trei Persoane Trinitare primesc inchinarea impreuna in acea scena sublima din Ap 5. Tatal este pe tron iar in fata tronului intre fapturile vii si cei 24 de batrani este Mielul glorificat IMPREUNA cu cei „sapte ochi, care sunt cele sapte Duhuri are lui Dumnezeu. (Ap5:6)” La fel inaintea tronului Duhul este reprezentat de cele sapte lampi de foc (Ap4:5). Scena culmineaza in Ap 5:13-14 unde Dumnezeul Trinitar primeste inchiarea. Personal cred ca aceasta poate fi folosita pt a demonstra divinitatea Mielului si a Duhului Sfant.

    Ce crezi Andrei, despre acest argument pentru divinitatea Duhului Sfant? Does it hold water? Nu prea l-am gasit prin Sistematice.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s