Predicarea Evangheliei în mijlocul tensiunilor – 1:12-26

Capitolul 1 din epistola către Filipeni poate fi ușor numit „capitolul Evangheliei”. În prima parte, expusă aici, Pavel arată plinătatea mântuirii pe care Evanghelia o aduce în viațile credincioșilor. În a doua secțiune Pavel arată că Evanghelia nu trebuie doar să-și facă lucrarea deplină în viețile noastre dându-ne mântuire ci și în viețile altora prin predicarea ei.

Așadar această secțiune se ocupă de predicarea Evangheliei. Este foarte bine că ai experimentat mântuirea pe care Evanghelia o promite însă este natural să îți dorești ca și alții să o experimenteze iar ei nu o vor experimenta până nu va fi predicată de cineva – adică de mine și de tine. Pavel prezintă această subsecțiune „predicarea Evangheliei” în contextul a trei tensiuni.

1. Tensiunea dintre predicator și păgâni (12-14). Aici Pavel arată că există o tensiune între predicatorii creștini și lumea păgână. Asta ar putea fi o piedică în calea predicării Evangheliei însă Pavel arată că această aparentă piedică a facilitat de fapt răspândirea Evangheliei așa încât a ajuns „în tot pretoriul și tuturor celorlalți”; și nu doar atât dar „cei mai mulți dintre frați îndrăznesc mai mult să vorbească fără teamă Cuvântul lui Dumnezeu”.

Aceste două efecte sunt prezentate de Pavel ca fiind rezultatul direct al persecuției venite din partea păgânilor: răspândirea Evangheliei și îndrăzneala celorlați frați. E necesar de remarcat faptul că acești frați încurajați predicau deja Evanghelia însă acum au fost încurajați de îndrăzneala lui Pavel în mijlocul lanțurilor. Pavel a răscumpărat până și lanțurile și le-a făcut să lucreze pentru Evanghelie.

2. Tensiunea dintre predicatori și predicatori (15-18). Pavel observă cu tristețe că unii dintre cei care predicau Evanghelia o făceau dintr-o motivație greșită „intenționând să stârnească (să adauge) necaz lanțurilor mele”. Motivațiile greșite îi măreau suferința pe care Pavel deja o experimenta. Însă Pavel găsește un motiv de bucurie în faptul că, indiferent de motivație, „Hristos este vestit” și de aceea el poate spune „și în aceasta eu mă bucur, da, și mă voi bucura”.

3. Tensiunea din viața predicatorului (19-26). În această secțiune Pavel prezintă o tensiune pe care o trăiește în inima lui orice creștin. Există încredințarea că este necesar de a sta pe pământ (viața în trup), în tensiune cu dorința de a pleca dincolo, (prin moarte). Pavel contrastează încredințarea cu dorința și arată că oricare ar fi varianta – ele îi aduc un folos.

Pavel face însă o afirmație pe care o va argumenta până la final: „Hristos va fi preamărit în trupul meu, fie prin viață, fie prin moarte” așa că scopul lui este să demonstreze cum Hristos va fi „preamărit” în ciuda tensiunii care există între dorința de a pleca dincolo în prezența lui Hristos și încredințarea că trebuie să rămână pentru a-L predica pe Hristos, lucru care ar atrage laude către Domnul Isus.

Variantele sunt: „a trăi este Hristos” sau „a muri este un câștig”. Dar ce înseamnă asta? A trăi în trup înseamnă „rod pentru lucrare” iar a muri înseamnă „să fiu împreună cu Hristos”. Pavel nu dorește moartea de dragul morții ci de dragul lui Hristos. Iar viața nu o dorește de dragul vieții ci de dragul rodului pe care îl avea în urma predicării. De fapt concluzia poate fi aceasta: a trăi înseamnă predicare pentru Hristos între necredincioși și credincioși iar a muri înseamnă părtășie cu Hristos.

Accentul lui Pavel cade însă pe rămânerea în trup așa că el are încredințarea (nu dorința, dorința era să plece) că va rămâne „cu voi toți” fiindcă „este mai necesar pentru voi” în sensul acesta – „pentru înaintarea și bucuria credinței voastre”.  Însă Pavel scoate un rezultat cristocentric și din rămânerea lui pe pământ: dacă frații erau îmbărbătați atunci „lauda voastră să prisoseacă în Hristos Isus”.

*În veretul 19 Pavel reia tema pe care a dezbătut-o la începutul capitolului 1 – perseverarea în sfințenie (procesul de sfințire) și arată că suferințele din persecuție, cât și rugăciunile și ajutorul Duhului Sfânt vor contribui la sfințirea lui progresivă.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s