Pe cine a iubit Dumnezeu și pentru cine a murit Isus?

Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică.

Textul acesta vorbește despre două categorii de oameni, și anume: (1) lumea și (2) oricine crede. Textul nu vorbește despre „lumea” și „oricine” ci despre „oricine crede.” Acest „oricine” este limitat de termenul „crede.”

1. „Lumea” și „oricine crede” sunt aceeași categorie?

Unii încearcă să spună că „lumea” aici înseamnă toți și fiecare om de pe planetă și că acest lucru este dovedit de expresia „oricine crede” – această expresie însemnând la rândul ei „toți și fiecare” om (arminianismul). Acest lucru este fals fiindcă „oricine crede” nu înseamnă nimic altceva decât categoria oamenilor care cred. Așadar, dacă spui că „lumea” din acest text înseamnă „oricine crede” ajungi să spui că Dumnezeu a iubit doar lumea – adică pe cei care cred. Noi știm că nu toți oamenii cred sau vor crede de aceea Dumnezeu nu îi iubește pe toți oamenii ci doar pe cei care cred (perspectiva calvinistă).

Dacă cineva vrea să meargă până acolo încât să afirme că „oricine crede” înseamnă lumea – adică toți și fiecare om – va ajunge să susțină aberația universalismului – adică, că toți oamenii cred în Hristos. Acest lucru este aberant – fiindcă sunt oameni care nu au auzit de Hristos niciodată fiind morți înainte de venirea lui Hristos, alții nu au auzit niciodată de El nici măcar după venirea lui Hristos pe pământ. Deci ei nu au avut cum să creadă.

Singura șansă de scăpare a arminienilor este să facă această separare clară a celor două categorii: (1) cei care cred și (2) lumea și să spună că cele două categorii nu se suprapun ci doar că cei din categoria „celor care cred” sunt unii din categoria „lumea.” Ajungem așadar să susținem această tensiune: (1) Dumnezeu iubește lumea însă (2) doar cei care cred nu vor pieri și vor avea viață veșnică. A doua concluzie pe care o tragem este că Dumnezeu nu iubește lumea într-atât de mult încât să o mântuiască ci doar cât să ofere posibilitatea ca cei care cred să fie mântuiți. La punctul 3 voi explica dacă această concluzie este validă.

2. Cine sunt oamenii care nu vor pieri?

Un lucru este clar – doar cei care cred nu vor pieri și vor avea viață veșnică. Bineînțeles că aici se încadrează „oricine” – dar nu oricine simplu ci oricine care crede. Cei care nu cred vor pieri în iad și nu vor avea viața veșnică. Asta afirmă textul, fără tăgadă.

3. Pentru cine a murit Hristos?

Textul acesta pur și simplu nu afirmă pentru cine a murit Hristos. Există însă această implicație în text: că Dumnezeu a iubit lumea și de aceea L-a dat pe Fiul (pentru lume) deși textul nu afirmă clar că L-a dat pe Fiul pentru lume ci doar că dragostea lui Dumnezeu pentru lume s-a manifestat în trimiterea Fiului Său.

Versetul acesta însă arată de ce a venit Fiul Său: și anume, ca oricine crede să nu piară. Fiul nu a venit ca „lumea” să nu piară – acea lume pe care Dumnezeu a iubit-o ci doar „oricine crede.” Avem așadar o dilemă – și tot argumentul de mai sus cade jos datorită acestor două idei: (1) Dumnezeu a iubit lumea și L-a dat pe Fiul Său ca urmare a acestei dragoste și (2) Fiul său a venit pentru ca „oricine crede” să nu piară. Așadar suntem obligați prin conecția făcută între dragostea lui Dumnezeu și credința oamenilor – de elementul „Fiul Său” = să spunem că această lume sunt doar cei care cred. Pentru a urmări mai ușor argumentul prezint mai jos ipotezele.

a. Dumnezeu a iubit lumea așa că L-a trimis pe Fiul Său

b. Fiul Său a venit ca oricine crede să nu piară

c. Dumnezeu a iubit lumea – deci L-a trimis pe Fiul Său așa încât „lumea” (oricine crede) să nu piară.

Așadar elementul Hristos este elementul crucial din acest text. Elementul Hristos îi unește pe cei care cred cu dragostea lui Dumnezeu. Dumnezeu a iubit …. Hristos a murit … oamenii care cred nu pier. Dumnezeu i-a iubit prin Hristos pe cei care nu pier – adică pe cei care cred – adică lumea pe care a iubit-o și de aceea lumea pe care a iubit-o Dumnezeu este lumea celor care cred.

4. Există două „lumi” în Ioan 3?

În versetul 16 aflăm că Dumnezeu a iubit lumea (celor care urmau să creadă) și în 17 că Fiul a venit în lume. Este clar, pentru mine, că versetul 16 vorbește despre o categorie de oameni iar versetul 17 vorbește despre un loc în care Hristos a venit sau un sistem în care El a venit. Hristos a venit în lume iar Dumnezeu a iubit lumea. Cele două „lumi” sunt diferite. Sensul cuvântului „lume” trebuie luat din contextul fiecărui verset – asta pentru a nu ne rătăci în speculații aberante.

5. Care este legătura dintre judecata oamenilor și moartea lui Isus?

De ce sunt oamenii judecați pentru necredință dacă pentru ei nu a murit Isus? Versetul 19 spune „oricine crede în El nu este judecat; dar cine nu crede a şi fost judecat, pentru că n-a crezut în Numele singurului Fiu al lui Dumnezeu.” Judecata oamenilor nu stă în faptul că au respins jertfa lui Isus pentru ei – fiindcă în cazul unora nu a existat o jertfă, ci ei sunt judecați doar pentru respingerea lui Isus în calitate de Dumnezeu. Fie că Isus a murit sau nu pentru tine – a-L respinge înseamnă a-L respinge pe Dumnezeu și asta aduce asupra ta judecata.

Unii oameni resping această perspectivă fiindcă ei consideră că oamenii pot fi judecați doar dacă Hristos a murit pentru ei însă Dumnezeu nu a avut nevoie să-L dea pe Isus pentru oameni ca să-i poată judeca după aceea; oamenii sunt judecați și vor merge în iad pentru că sunt păcătoși! Versetul 19 explică în ce constă judecata lui Dumnezeu „și judecata aceasta stă în faptul că, odată venită Lumina în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele.” Așadar avem o problemă pur morală: oamenii nu-L iubesc pe Dumnezeu ci și-au făcut din păcate dumnezei. Aceasta este judecata!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s