Puterea lanțurilor (Filipeni 1)

Toți am strigat în gura mare plini de bucurie că a căzut comunismul, că nu mai suntem persecutați și că avem libertate religioasă – putem asculta predici la televizor, la radio, pe stadioane (deși câți o fac? sau câți dintre cei care o fac ascultă ce trebuie să ascultă sau împlinesc? dar asta e altă poveste), în școli, etc.

Perspectiva Scripturii despre necazuri, lanțuri și persecuție este cu totul alta. Apostolul Pavel oferă în detaliu modul de funcționare a persecuțiilor în planul lui Dumnezeu de evanghelizare a pământului și de mântuire a tuturor celor aleși. Aici avem o perspectivă spirituală asupra „lanțurilor”.

Lanțurile și necredincioșii.

Pavel spune că „împrejurările” – adică situația aceea de persecuție s-a convertit, s-a întors, spre avansarea, progresul, înaintarea Evangheliei. Așadar pentru credincioși Dumnezeu folosește și prigonirile pentru progresul Evangheliei. Satan trage la sfânta căruță a Evangheliei. Apostolul detaliază cum s-a întâmplat acest lucru și repetă ideea sub alte cuvinte. El spune că „lanțurile” au devenit sau s-au „arătat” a fi „în Hristos”. Cum adică lanțurile „sunt în Hristos”? Adică în pretoriu și tuturor celor rămași, ce nu au auzit evanghelia, li s-a făcut de cunoscut că Pavel este în lanțuri pentru Hristos.

Lanțurile și credincioșii.

A treia formă în care Pavel spune același lucru este arătând efectul lanțurilor asupra fraților lui în credință. Frații primesc (a) îndrăzneală; (b) vestesc mai mult Cuvântul; (c) sunt fără teamă și (d) se încred în Domnul „prin lanțurile mele!” Cum să nu te bucuri de astfel de lanțuri cu așa efecte?! Aceștia Îl predicau pe Hristos din motivații corecte iar Pavel folosește trei cuvinte pentru a le descrie: 1. „bunăvoință” (gr.eudokian)  – folosit și în cap 2.13 și Efeseni 1.5,9 când se referă la „buna plăcere” a lui Dumnezeu după care ne-a ales la mântuire. 2. „dragoste” (gr.agapēs)  3. „în adevăr” (gr.alētheia); nu se referă la un adevăr rostit ci la adevăr în sfera morală, realitate, sinceritate. Este folosit de 109 ori în NT.

Lanțurile și falșii credincioși. 

Pavel spune că acești oameni prin motivațiile lor greșite cu care Îl vestesc pe Hristos „stârnesc”, adaugă, provoacă „necaz” lanțurilor lui. Ei nu sunt încurajați de lanțurile lui ci sunt umpluți de motivații greșite. Dintre acestea Pavel amintește prin cinci termeni diferiți câteva din ele:

1. Termenul „invidie” (gr.phthonon) este tradus cu gelozie în Iacov 4.5 iar în Marcu 15.10 cu pizmă. Apare de 9 ori în Biblie. Se referă la „bucurie mizerabilă atunci când cineva experimentează durerea, displăcere față de binele cuiva, fără dorința de a se ridica la nivelul celui pe care îl invidiază ci dorința de a-l coborâ pe cel invidiat la nivelul său.”

2. Termenul „ceartă” (gr.erin) este folosit referindu-se la certurile prin care s-au format partid în Corint. Apare de 9 ori în Biblie (Rom. 1.29, 13.13, 1 Cor 1.11, 3.3, 2 Cor 12.20, Gal. 5.20, 1 Tim 6.4, Tit 3.9). Înseamnă „dispoziție și afecțiune pentru dispută, ceartă, luptă.”

3. Termenul „duh de partidă” (gr.eritheias); apare de 7 ori în NT (cap. 2:3, Rom. 2.8, 2 Cor 12.20, Gal 5.20, Iacov 3.14, 3.16) și înseamnă căutarea adepților prin metoda darurilor, căutarea de susținători sau o lucrare făcută pentru plată (ca un mercenear), se referă la ambiție carnală (rivalitate egoistă). În greaca veche se folosea pentru mercenari ce lucrau pentru ei înșiși- acționând pentru propriul câștig indiferent de conflictul, dezbinarea sau vrăjmășia creată. Își pune propriul interes deasupra a ceea ce Domnul spune că e drept sau ceea ce este bine pentru alții.

4. Expresia „cu gând curat” (gr.hagnōs) se referă la puritate lăuntrică, lipsă de duplicitate, motive curate. Înseamnă pur, onest, sincer. Apare doar aici în Noul Testament. Oamenii despre care Pavel vorbește erau fără aceste motive curate, lipsiți de onestitate, puritate, etc.

5. Expresia „de ochii lumii” (gr.prophasei). Înseamnă pretext, scuză, de dragul aparenței. Un pretext (un motiv bănuit) ca și zgârcenia – 1 Tesaloniceni 2.5. O acțiune care în exterior este bună dar care este făcută cu un motiv ascuns – Fapte 27.30; Matei 23.14; Ioan 15.22 (expresie folosită de șapte ori în Biblie – trei uzanțe ale cuvântului fac referire la fariseii care se roagă de ochii lumi, una în Fapte, una în Ioan, una în Tesaloniceni și una în Filipeni).

De trei ori apostolul Pavel spune că Hristos este vestit și propovăduit (în greacă sunt 2 verbe diferite folosite – (katangellousin și kēryssousin). De asemenea Pavel spune trei feluri ale propovăduirii pe care o realizau acești oameni – (a) unii adăugau necaz la lanțurile lor prin predicarea lor (b) alții o făceau conștienți că el este încredințat cu „apărarea Evangheliei” iar (c) toți împreună îi aduceau bucurie în prezent și viitor – pentru că Hristos era predicat! Acesta era scopul vieții sale: Hristos.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s