Va urma – partea 2

CAPITOLUL DOI – CINE ERAU APOSTOLII

APOSTOLATUL

1. Deși înclin să cred că apostolatul a fost doar pentru anumiți oameni nu pot să nu observ fisurile argumentării și gândirii lui Waldron.  El spune că a-L vedea cu ochii fizici pe Hristos este un semn al apostolatului pentru că „Vechiul Testament făcea distincția dintre Moise și profeți tocmai în acest fel” (Numeri 12.5-8)  și „Dumnezeu S-a arătat ochilor fizici ai lui Moise, în ceea ce poartă numele de teofanii.” (p.25, 26). Întâi, problema acestei argumentații este că Dumnezeu s-a arătat multor oamenii în teofanii – oameni care nu erau în nici un caz speciali cum era Moise în lucrarea pe care Dumnezeu i-a dat-o (părinții lui Ghedeon – Judecători 6.22; Iacov – Geneza 32.30, Agar – Geneza 16.13; Ghedeon – Judecători 6.22; cei 70 de bătrâni – Exod 24.11). Doi, nici măcar Moise nu L-a văzut pe Domnul față în față pentru că „căci nu poate omul să Mă vadă şi să trăiască” și „Mă vei vedea pe dinapoi; dar faţa Mea nu se poate vedea” (Exod 33.20, 23) iar în acest fel L-a văzut și Agar: „Cu adevărat, am văzut aici spatele Celui ce m-a văzut!” (Geneza 16.13).

2. Ajungem la argumentația de bază a lui Waldron unde spune că „unui apostol i s-a dat puterea de a-și confirma misiunea prin semne miraculoase” (p.28). Întâi, repet că nu doar apostolii au făcut minuni și aici este prima spărtură a argumentației. Doi, textele cu care argumentează Waldron nu susțin această poziție. 1. Faptul că Matei 10.1-2 „asociază facerea minunilor cu funcția lor” nu înseamnă că doar lor li s-a dat acest dar sau această putere. 2. Waldron este consecvent și arată o implicație necesară a argumentației sale așa că Marea Trimitere reconfirmată în Fapte 1.5-8 este pentru apostoli. El spune că „consemnarea chemării lor asociază facerea minunilor cu funcția lor” și aceasta este după toate probabilitățile implicația versetelor din Fapte 1.5-8”. Este demn de observat sinceritatea autorului. El spune că aceasta este o implicație și nu interpretarea naturală a versetelor. În plus el spune că această implicație este „după probabilitățile” așadar nu poate afirma acest lucru cu certitudine. Apoi spune că „există o aplicație pentru întreaga biserică în Fapte 1.5-8.” Așadar există o implicație pentru apostoli și o aplicație pentru întreaga biserică dar nu ni se spune care este intenția primară a acestui text, cum se interpretează și cui se aplică în totalitate. El spune că „martori” din acest text „îi desemnează ca fiind apostoli pe cei care au primit promisiunea din Fapte 1.8” însă puterea promisă în acest text este cea care îl face pe un om martor și nu experiența acestuia. Apostolii erau martori oculari și fără să aibă această putere așadar această putere nu are de-a face cu minunile așa cum încearcă Waldron să sugereze („puterea promisă include capacitatea de a face minuni” – p.28). 3. Ceea ce Pavel afirmă în 2 Corinteni 12.12 nu este că miracolele au fost limitate la apostoli la fel cum nu a pretins vreodată că doar el l-a văzut pe Isus.  Desigur există „o legătură importantă între apostolat și semnele miraculoase” (p.29) dar nu există o legătură exclusivistă așa încât această legătură să anuleze realitatea faptului că și alți oameni în afară de apostoli au înfăptuit miracole. Autorul e cinstit și afirmă că este o legătură „importantă” dar nu poate spune că ea este exclusivistă.

3. Autorul face un lucru, după câte mi se pare mie, inconștient și afirmă că nu doar apostolii au făcut miracole deoarece contrazice afirmațiile sale în finalul capitolului 2. El spune că „doar cineva care avea fiecare din aceste caracteristici putea pretinde că este un apostol al lui Hristos. Două din trei nu erau suficiente” (p.29) așadar el este de acord că cineva ar putea face miracole, ar putea să-L vadă pe Hristos sau ar putea să fie numit direct de către El dar fără să fie apostol ceea ce introduce excepțiile despre care aminteam de la bun început: cineva poate face miracole fără să fie apostol!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s