Învaţă că pedeapsa iminentă este motiv ca să nu preacurveşti (Proverbe 6)

Unul dintre motivele principale pentru care în cartea Proverbe este subliniată importanţa învăţăturii şi a înţelepciunii este pentru că ele oferă, 6 sau 7 beneficii, ele „te vor însoţi în mersul tău, te vor păzi în pat şi îţi vor vorbi la deşteptare”  şi „sfatul este o candelă, învăţătura este o lumină, iar îndemnul şi mustrarea sunt calea vieţii” dar pare destul de general, nu?

Învăţăturile însoţesc, păzesc şi vorbesc. Locurile în care ea activează sunt: în mersul tău, în patul tău şi când de trezeşti. Sfatul, învăţătura, îndemnul şi mustrarea (toate cuprinse sub termenul de „învăţături”) sunt o candelă, o lumină – ele te duc şi te păstrează pe calea vieţii pentru că ele reprezintă calea vieţii.

Totuşi un aspect practic şi specific al acestor învăţături şi un beneficiu imens este că „ele te vor feri de femeia stricată”. Fiecare îşi poate da cu părerea ce înseamnă femeia stricată dar prea puţin contează părerile noastre dacă ele nu sunt conform cu realitatea iar realitatea este prezentată desăvârşit doar de Scriptură.

Subiectul principal din acest capitol este pedeapsa celui care preacurveşte. Solomon sumarizează acest lucru când spune „Tot aşa este şi cu cel ce se duce la nevasta aproapelui său: oricine se atinge de ea nu va rămâne nepedepsit.” Şi pedeapsa acestui om este descrisă în multe feluri dar descrierea are ca scop ultim motivarea pentru a fugi de acest păcat.

Cine e femeia stricată?

1. Ea are o „limbă ademenitoare” (limba ademenitoare a celei străine, v.24). Prima caracteristică prezentată de Solomon a acestei femei (străină&stricată) este că are o limbă care ademeneşte. Fii alert întotdeauna, în orice loc, în orice situaţie şi faţă de orice persoană care dă semne de persoană care ademeneşte. Niciodată nu ştii când va ademeni şi în acest domeniu.

2. Este o femeie frumoasă şi de aceea Solomon, parcă contrar normalului (omului natural căzut  în păcat) spune „n-o pofti pentru frumuseţea ei şi nu te lăsa ademenit de pleoapele ei”. Este frumoasă şi unul dintre semnele frumuseţii ei sunt modul în care îşi îngrijeşte ochii. Ochii au o putere de seducţie specială. Acesta este un alt semn al femeii stricate: seduce din priviri.

Am aflat cine e femeia stricată dar cum învăţăturile ne pot feri de a preacurvi cu astfel de femei? Solomon pretinde că a învăţa despre pedeapsa preacurvarului este modul şi motivul care îl poate face pe un om să nu păcătuiască în acest fel. Aşa că acest capitol este în special despre pedeapsa preacurvarului, o pedeapsă iminentă pentru cel care preacurveşte.

I. Argumente logice

Pentru a te convinge Solomon oferă două imagini, prezentate prin întrebări retorice, prin care arată raţiunea a ceea ce a spus: (a) „Poate cineva să ia foc în sân, fără să i se aprindă hainele?” şi răspunsul logic este: NU! şi (b) „Sau poate merge cineva pe cărbuni aprinşi, fără să-i ardă picioarele?” şi, iarăşi, răspunsul limpede şi raţional este: NU.

În două reprize, în acest capitol Solomon oferă argumente pentru care cineva ar trebui să fugă de aceast păcat al preacurviei:

(a) omul ajunge de nu mai rămâne decât cu o bucată de pâine” şi

(b) „femeia măritată întinde o cursă unui suflet scump”.

Acestea sunt pedepsele lui. El întăreşte această convingere când spune „Tot aşa este şi cu cel ce se duce la nevasta aproapelui său: oricine se atinge de ea nu va rămâne nepedepsit”. În continuare ni se prezintă 3 argumente pentru care cineva ar trebui să nu facă acest păcat pe lângă motivarea prin prezentarea pedepselor.

II. Argument din viaţa naturală

Solomon arată urmările păcatului curviei prezentând diferenţa dintre un hoţ şi un curvar subliniind repercursiunile infinit mai mari ale celui din urmă păcat menţionat. El spune „Hoţul nu este urgisit când fură ca să-şi potolească foamea, căci îi este foame;şi dacă este prins, trebuie să dea înapoi înşeptit, să dea chiar tot ce are în casă” iar acum prin antiteză arată cum e diferit cel care curveşte „dar cel ce preacurveşte cu o femeie este un om fără minte, singur îşi pierde viaţa cine face aşa”.

A doua repriză în care Solomon motivează îndepărtarea de păcatul preacurviei prin prezentarea repercursiunilor de acest păcat este prezentată în versetele 32 şi 33:

(a) îşi va pierde viaţa

(b) Nu va avea decât rană şi ruşine, şi ocara nu i se va şterge.

III. Argument din „stilul” bărbatului

Solomon scrie pentru fiul său – pentru un bărbat aşa că se aşteaptă ca acesta să înţeleagă argumentele pe care le foloseşte de aceea ultimul argument are de-a face cu un lucru normal în viaţa unui bărbat. El arată ce experimentează un bărbat căruia i se fură nevasta prin acest păcat.

El spune că „Căci gelozia înfurie pe un bărbat, şi n-are milă în ziua răzbunării; nu se uită la niciun preţ de răscumpărare şi nu se lasă înduplecat nici chiar de cel mai mare dar” şi de aceea bine ai face să nu te duci la nevasta altuia.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s