Relația „limbilor” cu necredincioșii

În Lege este scris: „Voi vorbi norodului acestuia prin altă limbă şi prin buze străine; şi nici aşa nu Mă vor asculta, zice Domnul.” Prin urmare, limbile sunt un semn nu pentru cei credincioşi, ci pentru cei necredincioşi. Prorocia, dimpotrivă, este un semn nu pentru cei necredincioşi, ci pentru cei credincioşi. Deci, dacă s-ar aduna toată Biserica la un loc, şi toţi ar vorbi în alte limbi, şi ar intra şi din cei fără daruri sau necredincioşi, n-ar zice ei că sunteţi nebuni?Deci, dacă s-ar aduna toată Biserica la un loc, şi toţi ar vorbi în alte limbi, şi ar intra şi din cei fără daruri sau necredincioşi, n-ar zice ei că sunteţi nebuni?  Dar, dacă toţi prorocesc, şi intră vreun necredincios sau vreunul fără daruri, el este încredinţat de toţi, este judecat de toţi. Tainele inimii lui sunt descoperite, aşa că va cădea cu faţa la pământ, se va închina lui Dumnezeu şi va mărturisi că, în adevăr, Dumnezeu este în mijlocul vostru. 1 Corinteni 14.21-25

Sunt mai multe variante de interpretare însă voi preciza pe cele mai vehiculate și probabil că ați și auzit de unele dintre ele. Cea pe care eu o accept este ultima. Motivele principale sunt acestea: întâi, această perspectivă explică complet contextul lui Isaia 28 și, doi, această perspectivă explică legătura dintre toate versetele în care este prezent acest citat.

1. Evanghelistic. Limbile erau folosite cu scop evanghelistic pentru a comunica cu necredincioșii. Această perspectivă rupe folosirea lui Isaia 28.11-12 de propriul context.

2. Exclusiv pentru evrei. Unii scriitori dispensaționaliști spun că limbile sunt un semn exclusiv pentru poporul evreu. Păgânii care vizitau biserica erau expuși unui fenomen care nu a fost niciodată intenționat pentru ei. Această perspectivă ratează ideea lui Pavel care nu subliniază răspunsul necredinciosului ținând cont de rasa lui ci de răspunsul necredinciosului dedus în fața unei astfel de activități.

3. Distincție de legământ. Robertson arată că în spatele lui Isaia 28 stă Deuteronom 28 cu blestemul legământului.  Limbile servesc ca un semn că programul de răscumpărare s-a mutat de la Israel la Biserică.

4. Retorică. Johanson spune că versetul 22 este o întrebare retorică. El face parte din trendul celor care găsesc citate acolo unde există dificultăți exegetice.

5. Semn pozitiv. Aici limbile sunt un semn pozitiv, că neamurile sunt acceptate de evreii creștini.  Contextul este pierdut aproape complet de această interpretare. Interpretarea lui Ruef înseamnă că Pavel a abuzat Isaia 28 deoarece acolo Dumnezeu nu vorbește de un semn pozitiv prin asirieni.

Membralitate.  Thiessen a avansat ideea că biserica din Corint a încercat să facă din limbi un criteriu pentru membralitate. Perspectiva aceasta ratează ideea textului – el nu se focalizează asupra confirmării bisericii ci asupra reacției individului în fața a două fenomene.

6.  Roberts sugerează că limbile sunt un semn pozitiv, dar nu comunicativ. De aceea profeția e superioară. Ideea cu citatul din Isaia este doar aceea că limbile sunt o metodă de comunicare ineficientă. Această perspectivă abuză citatul din Isaia 28.11. Limbile acolo sunt un semn al judecății și nu sunt precizate pentru a sublinia abilitatea lor de a comunica.

7. În contextul lui Isaia 28 „limbile străine” ale străinilor reprezintă judecata lui Dumnezeu asupra poporului. Limbile nu ofereau conținutcătre necredincioșii israeliți, ci serveau ca un semn – un semn negativ, un semn de judecată. Termenul „semn” este folosit cu un sens negativ în ce privește limbile și într-un mod pozitiv în ce privește darul profeției. Înseamnă că deși profeția este un semn pentru credincioși, are și un efect mai pozitiv asupra necredincioșilor decât limbile. Dacă un necredincios intră în adunare când cineva profețește, nu vorbește în limbi, atunci are loc comunicare.

D.A. Carson Showing the Spirit, 113-122

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s