Limbile din Fapte 2

1. Glosolalie sau Xenoglossia?

– cuvântul pentru „limbi” (glossa) nu poate fi limitat în înțeles pentru a însemna verbalizare liberă fără a purta un conținut cognitiv.

– Luca atestă că ascultătorii în ziua aceea au întrebat mirați cum poti auzi vorbiri distincte în propriile lor dialecte (2.9)

– Ceea ce ei au auzit nu era un cuvânt accedental introdus într-un șuvoi de galimație lexicală ci „lucrurile minunate ale lui Dumnezeu” (2.1)

– aceste lucruri minunate erau enunțate în limbi recunoscute ca grupuri lingvistice (parți, mezi, elamiți).

2. Minune în vorbire sau auzire?

Este dincolo de text să argumentezi că acest miracol era al auzirii și nu al vorbirii pentru că scopul lui Luca este de a asocia coborârea Duhului cu acivitatea Duhului între credincioși, și nu de a postula un miracol al Duhului printre cei care încă erau necredincioși.

Acuzația de beție se poate explica astfel:

– nu fiecare putea auzi fiecare limbă; e greu de crezut că era cineva care putea identifica fiecare limbi.

– unii probabil au auzit limbi pe care nu le cunoșteau și nu s-au interesat să vadă dacă snt limbi recunoscute.

– e probabil ca acuzația de beție să fi venit din partea evreilor vorbitori de aramaică care nu recunoșteau nici o limbă vorbită și nu au găsit nimic inteiligibil în acea vorbire.

3. Scopul lui Luca

Scopul lui Luca nu este să ofere o paradigmă pentru experiența personală ci este asupra împlinirii profeției.

4. Limbile în perspectiva profeției din Ioel

Cel care face o diferență între profeție și limbi este Pavel, nu Luca. Profeția este o expresie care îmbrățișează limbile; sau, pentru a vorbi mai general, profețiile, limbile, visurile, viziunile sunt toate strânse într-o singură categorie ca și o atestare așteptată că Duhul Sfânt a fost turnat.

Pentru Pavel factorul crucial nu este sursa darului sau natura darului, ci inteligibilitatea și folosirea publică a acelui dar. ACest factor nu este introdus în Fapte 2 pentru că aceste limbi erau înțelese; erau inteligibile fără nevoia de un alt dar pentru interpretare.

Luca nu a fost interesat în mod particular de identificarea limbilor, ca fiind opuse profeției, ci de identificarea semnului botezului în Duhul Sfânt.

Se prea poate ca Luca să fie înțeles din acele manifestări ale Duhului Sfânt să fie împlinirea profeției din Ioel, fiecare în parte atestând că Duhul Sfânt, Duhul profeției, a fost turnat. Asta atestă o arie semantică largă a „profeției” așa cum se observă.

5. Cine sunt acești „toți” care au vorbit în limbi?

– toți nu înseamnă neapărat „fiecare” (se poate compara cu 2.44). Toți nu trebuie înțeles neapărat ca exhaustiv.

– este posibil ca nu toți care au fost umpluți cu Duhul Sfânt să fi vorbit în limbi. Ei toți, comprehensiv, nu individual, au vorbit în limbi.

– totuși distributivul „fiecare” poate fi corect înțeles ca a se referi la faptul că toți cei botezați au vorbit în limbi.

– chiar dacă textul afirmă că „toți” asta nu înseamnă că aceasta este norma pentru nou Testament. Pavel spune că nu e (1 Cor 12).

– dacă vorbirea este normă este arbitrar să spui că celelalte elemente nu sunt egal normative: vântul,s unetul.

– perspectiva normativă falimentează în a vedea focusul lui Luca asupra istoriei mântuirii.

6. A fost scopul limbilor evanghelistic?

– aceeași formă verbală se găsește în 10.46 și 19.17 unde lauda se are în vedere și nu evanghelizarea per se.

– în capitolul 2 oamenii aud lauda și asta generează întrebări nu convertiri. Predicarea lui Petru, probabil în aramaică, aduce mii de convertiți.

– limbile au fost în cel mai bun caz o pre-evanghelizare.

– acesta este singurul caz în care limbile neinterpretate sunt înțelese. Nu la fel stau lucrurile în 1 Corinteni 12-14.

D.A. Carson, Showing the Spirit, 148-154

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s