Cum explică Ioan 3.16 un calvinist?

Nu știu un alt verset care să poată concura cu Ioan 3:16 în ce privește numărul de oameni care îl citează, îl folosesc în predici dar, de când Biblia, îl și folosesc pentru a combate faptul ca Hristos a murit doar pentru anumiți oameni.

Prima problemă este că majoritatea celor care știu acest verset nu știu în ce context se află. Știți ce verset urmează chiar după acest verset? dar înainte de el? Ce scop a avut Ioan când a scris acest verset? Mhm! Puțini știm, nu?

Pe de altă parte nu spun majoritatea ci că mulți înțeleg din acest verset că Hristos a murit pentru toată lumea dar acest verset nu spune asta. Ce spune acest verset de fapt?

Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe Singurul Lui Fiu, pentru ca oricine credeîn El să nu piară ci să aibă viața veșnică [Ioan 3:16]

Toţi cei care citesc acest text trebuie să recunoască că, într-un sens anume, dragostea lui Dumnezeu este LIMITATĂ. Nu vorbim despre sensul în care ea este limitată ci despre realitatea acestei limitări. Discuţia se învârte în jurul acestei întrebări: dragostea lui Dumnezeu este limitată de oameni (adică oamenii refuză dragostea Lui) sau dragostea Lui Dumnezeu este limitată de planul Lui (adică Dumnezeu alege pe cine şi cum să iubească)?

Câteva observaţii introductive din text:

1. Dragostea lui Dumnezeu pentru lume a fost limitată. A fost limitată pentru că Dumnezeu a dat doar atât. Ce este acest atât? Este tot ce avem disperată nevoie – moartea fiului Său. Ni S-a dat pe Sine în persoana lui Hristos.

2. Dumnezeu a iubit în mod limitat fiindcă îi mântuiește doar pe aceia care cred. Dumnezeu nu îi mântuiește pe cei care nu cred. Dragostea lui Dumnezeu nu este atât de mare încât să-i salveze pe cei care nu cred.

3. Dumnezeu a iubit în mod limitat fiindcă Dumnezeu nu ne-a dat tot ceea ce am fi dorit noi sau ceea ce ar fi dorit lumea ci le-a dat ceea ce au avut nevoie, să nu fie distruși de furia Lui ci să aibă eternitatea în fericire.

4. Dumnezeu iubește limitat fiindcă dragostea lui Dumnezeu,  ce rezultă din moartea Fiului Său, este folositoare doar unora. Dumnezeu dă credință și celor care nu le-o dă, moartea Fiului nu le ajută la nimic, în afară de o judecată mai aspră.

5. Acest verset nu spune deloc că Hristos a murit pentru toată lumea ci că Dumnezeu a iubit lumea și între cele două există o diferență, este una mare. Nu aș putea spune că Dumnezeu își iubește biserica ca și lumea. Este un faliment fundamental lipsa puterii de a înţelege diferenţa între faptul că Dumnezeu a iubit lumea şi faptul că Hristos a murit „pentru ca oricine crede”.

Întâi,  trebuie să observăm diferitele moduri în care Dumnezeu iubeşte

Falimentul în a recunoaşte modurile în care Scriptura vorbeşte despre dragostea lui Dumnezeu ne aşează pe ochi o pereche greşită de ochelari cu care Îl privim greşit pe Dumnezeu şi lucrarea lui mântuitoare făcută prin Hristos la Calvar.

a. Spre exemplu Evanghelia lui Ioan prezintă dragostea specială intra-Trinitariană (Ioan 3:35; 14:31).

b. Apoi găsim în Biblie afirmată dragostea providențială a lui Dumnezeu față de tot ceea ce a creat – creația fiind produsul unui Creator iubitor.

Acest tip de dragoste nu poate fi similar cu cel precedent. Este imposibil să spui că Dumnezeu îşi iubeşte creaţia la fel cum se iubesc Persoanele Sfintei Treimi.

c. Există apoi dragostea salvatoare față de lumea căzută (Ioan 3:16). Cuvântul „lume” se referă nu la mărimea lumii ci la răutatea ei. În vocabularul lui Ioan termenul poartă conotația de ordinea morală în răzvrătirea culpabilă voluntară față de Dumnezeu. Dragostea lui Dumnezeu în trimiterea Fiului Său este de admirat nu pentru că este extinsă la o lume așa de mare ci fiindcă e extinsă la o lume așa de rea.

d. În al patrulea rând Scriptura vorbește despre dragostea particulară, efectivă, selectivă față de cei aleși (Deuteronom 7:7-8; 10:14-15; Maleahi 1:2-3).

e. Și în final dragostea lui Dumnezeu condiţionată fiindcă este direcţionată faţă de poporul Lui într-un mod condiţionat (Ioan 15:9).

Există pericolul de a lua un singur mod, a-L face exclusiv şi a-L absolutiza făcându-L ca să controleze celelalte texte care vorbesc despre diferite feluri în care Dumnezeu iubeşte. Trebuie să ne hotărâm care tip de dragoste este prezent în acest text fiindcă Scriptura face clar distincţie între modurile în care Dumnezeu iubeşte.

În al doilea rând, ce înseamnă că Dumnezeu iubeşte lumea?

Ce înseamnă aşadar că Dumnezeu iubeşte lumea?

1Dumnezeu îşi găseşte plăcerea în a mântui. Când Dumnezeu îi cheamă la mântuire pe cei care nu sunt aleși El o face simplu pentru că își găsește plăcerea în acest lucru. Faptul că Dumnezeu iubeşte lumea nu implică în mod necesar că Dumnezeu dorește mântuirea fiecărui membru al rasei umane ci ele arată faptul că Dumnezeu își găsește plăcerea, în mod special, în salvarea păcătoșilor.

2. Dumnezeu iubeşte lumea în voia sa revelată. Dumnezeu vrea salvarea tuturor oamenilor în voia Sa revelată și aceasta este dragostea universală salvatoare a lui Dumnezeu care trebuie deosebită de dragostea răscumpărătoare. Aceasta este modalitatea prin care oamenii ajung la mântuire – prin predicarea Evangheliei. Predicarea dragostei universale a lui Dumnezeu nu înseamnă că Dumnezeu iubeşte în mod mântuitor fiecare fiinţă umană în parte ci că Dumnezeu îşi arată dragostea faţă de lume trimiţându-L pe Isus ca să mântuiască pe cei care cred (nu pe toată lumea fiindcă nu toată lumea va crede).

3Direcţia globală a dragostei lui Dumnezeu. Textul arată că dragostea lui Dumnezeu cuprinde omenirea (nu neapărat fiecare fiinţă umană). Ioan 3:16 arată direcția glolabă a dragostei lui Dumnezeu și nu faptul că fiecare om este obiectul dragostei salvatoare a lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu dorește să păstreze voința liberă a omului mai mult decât dorește să-i mântuiască pe toți oamenii atunci și arminienii trebuie să fie de acord că Dumnezeu nu dorește în mod absolut mântuirea oamenilor și că versetele amintite se referă numai la un aspect al voinței Sale.

4Nevoia lumii. Dumnezeu a iubit „ lumea” înseamnă că toată umanitatea are nevoie de dragostea Lui. Acest text arată că lumea  are nevoie de această dragoste a lui Dumnezeu datorită stării în care ea se află.

5Valoarea dragostei lui Dumnezeu. Acest text arată că valoarea dragostei lui Dumnezeu este cosmică și universală. Valoarea dragostei Lui este infinită și ar putea salva 1000 de lumi ca a noastră dacă Dumnezeu ar fi vrut ca acest lucru să se întâmple. Nu există limită în privinţa valorii.

6Lumea este sfera activităţii salvatoare. Cuvântul „lume” ne duce spre ideea că pământul este sfera activității salvatoare a lui Dumnezeu. Dumnezeu nu salvează îngeri sau pe diavolul ci doar oamenii care trăiesc pe pământ.

În al treilea rând,  Dumnezeu nu iubeşte lumea la fel cum iubeşte biserica

Spre exemplu în Efeseni 5:25-27 se spune că Hristos S-a dat pe Sine e pentru „biserică”. El a făcut acest lucru pentru ca „s-o sfințească, să o curățească, să o prezinte înaintea Lui această Biserică slăvită, fără pată, fără zbârcitură”. Este evident că nu toți oamenii aparțin acestei biserici și nu toți aparțin acelui grup căruia se asociază Pavel fiindcă nu toți sunt curățiți, purificați, sfințiți, glorificați și aduși aproape de Hristos.

A absolutiza un singur mod în care Biblia vorbește despre dragoste înseamna a genera un sistem fals ce distruge imaginea corectă despre Dumnezeu. În acest pasaj dragostea lui Dumnezeu este direcționată în mod concret către biserică. Dumnezeu își iubește biserica într-un mod în care nu o face cu ceilalți iar precizările Noului Testament, în acest sens, sunt des întâlnite.

Imaginea din acest text ar trebui să fie clară pentru toţi. Un bărbat îşi iubeşte mama şi surorile dar niciodată nu le va iubi în modul în care îşi iubeşte nevasta. Există un mod special, unic, particular, obligatoriu în care acesta îşi iubeşte nevasta – un tip de dragoste care nu îi este permis să-l împărtăşească cu nimeni altcineva. Acest tip de dragoste îl are Dumnezeu faţă de biserică pe care o mântuieşte. Acest tip de dragoste nu este oferit lumii ci doar celor care sunt mântuiţi din lume ca să facă parte din Biserica lui Hristos.

Idei preluate și din The Difficult Doctrine of the Love of God: D. A. Carson

Anunțuri

17 gânduri despre “Cum explică Ioan 3.16 un calvinist?

  1. Dumnezeu nu ar putea sa nu iubeasca tot ce a facut, toata lumea, omenirea. A dat pe Fiul Sau pentru toata lumea, dar de mantuit se vor mantui numai aceia care aleg sa creada.in Jertfa lui Isus. Ca si cum un om ar avea doi copii, ambii rai si neascultatiri, care au sarit intr-un lac si sunt in pericol de moarte.Tatal, pentru ca-i iubeste , le intinde ambele maini, adica tot ce are, ca ei sa se prinda de ele si sa traiasca, dar va trai numai cel care prinde mana salvatoare.

    Apreciază

    1. ați citit articolul? Dumnezeu, desigur, iubește tot ce a făcut dar nu despre asta e vorba aici. Dumnezeu vă iubește la fel cum iubește LUCRURILE create? Evident nu. Atunci înseamnă că e vorba despre un FEL sau un TIP diferit de a iubi.

      Problema este următoarea: degeaba Tatăl le întinde mâinile deodată ce ambii copii sunt depravați – își urăsc Tatăl, preferă să piară decât să trăiască cu el, consideră o nebunie și/sau o pricină de poticnire calea Lui de salvare, urăsc să vină la lumină ci preferă întunericul și păcatul, despărțirea de Tatăl și colaborează cu dușmanii Lui. Ce folos au mâinile întinse?

      Apreciază

  2. chiar si-asa …e cam exigent cu noi …ne cere sa iubim pe toti oamenii , care apropo cica e dragoste rodita in noi tot de Duhul Sfant , si in acelasi timp sa le vorbim de mantuire tuturor, cand El insusi e interesat doar de unii. Iar mai apoi de ce ar primi cineva o judecata mai aspra daca acel cineva s-a nascut fara sansa de a fi mantuit oricat i-ai predica, sa-l judece de ceva ce doar El putea face.–e ca si cum ai pune o panza rosie intr-un tarus in fata unui taur si mai apoi sa-i tai capul ca a doborat tarusul….si asta cu un anume fel de dragoste care depaseste orice cunostinta.

    Apreciază

    1. Si Dumnezeu Iubește pe toti oamenii. Faptul ca in anumite privinte nu face totul pentru toti in același fel nu inseamna ca asta e baza pe care noi ar trebui sa nu ii iubim. Chiar noi ne iubim nevestele într-un fel in care nu ii iubim pe ceilalți: e o dragoste limitată si particulara.

      Oamenii nu se pocaiesc fiindcă nu vor asta si nu pentru ca nu li s-a dat șansa. Șansa este si chemarea este. Problema e in ei însisi iar Dumnezeu nu e obligat sa o îndepărteze.

      Apreciază

  3. 1 Cum ii iubeste pe cei nealesi(in ce sens isi manifesta dragostea fata de ei)?
    2 Care este sansa unui neales (tinand cont de faptul ca a fost creat fara capacitatea de a alege viata)? Ce sansa are un mort sa invie, daca nu constientizeaza ca este mort, nu doreste sa invie, si uraste prin insasi natura sa tot ceea ce inseamna viata?

    Apreciază

    1. 1. prin simplul fapt că există

      2. pui problema neteologic: nu e deloc vorba despre lipsa capacității de a alege viața ci despre lipsa dorinței de a alege viața, despre ura pentru viață, respingerea vieții. Avem de-a face cu o respingere, o ură, o încăpățânare VOITĂ împotriva vieții.

      Pe de altă parte Dumnezeu a creat omul liber – el singur s-a înrobit prin păcat. Judecă-L pe Dumnezeu pentru că l-a pus pe Adam capul nostru federal și pe Isus în același fel. Dacă nu îți convine nu ar trebui să-ți convingă nici jertfa prin Domnul Isus.

      Apreciază

      1. pentru punctul 1 imi dai si argumetele biblice ?

        iar pt punctul 2 …daca vointa omului e pervertita prin insasi natura in care s-a nascut …poate fi „VOINTA” un arbitru corect? Dumnezeu nu judeca oamenii pentru ca-s pacatosi , Ne-am nascut asa si Dumnezeu nu ne acuza pe noi de modul cum ne-a creat El! Noi vom fi judecati doar pe un criteriu simplu …”Dumnezeu nu a trimis pe Fiul sau in lume ca sa judece lumea ci ca lumea sa fie mantuita prin El ….cine crede nu este judecat iar cine nu crede a si fost judecat” si „Dumnezeu a inchis pe toti oamenii in neascultare ca sa aiba indurare de „UNII (cei alesi)”?

        Eu nu-L judec pe Dumnezeu … doar ascult ceea ce afirma El despre sine ,indiferent daca mintea mea limitata si afectata de pacat intelege sau i se pare ca exista contradictie in ceea ce spune El despre Sine! Mie imi convine tot ce marturiseste El despre Sine (in ceea ce inteleg..iar in ceea ce depaseste capacitatea mea de intelegere ..admit ca sunt limitat)

        Apreciază

      2. nu vreau să îți dau argumente biblice, e un argument de bun simț. Omul e un păcătos nenorocit răzvrătit împotriva lui Dumnezeu și încă respiră. Acesta e argumentul biblic, logic, de bun simț.

        Faci confuzii majore și spui prostii. Dumnezeu nu ne-a creat păcătoși. Dumnezeu ne judecă evident pentru că păcătuim. Cu ce contrazice asta afirmațiile mele?

        AI citat un text care se referă la neamuri și evrei. Citește toată secțiunea aceea din epistolă. Dumnezeu a închis pe toți sub păcat (evrei și neamuri – că despre asta e vorba în context) ca să aibă milă de toți (și de evrei și de neamuri). Textul vorbește despre categorii de oameni și nu despre fiecare individ.

        Evident că a venit Hristos ca lumea să fie mântuită prin El, și nu extratereștrii, îngerii sau animalele. Venirea Lui nu poate fi interpretată ca o venire cu scopul de a-i mântui pe toți și fiecare fiindcă asta înseamnă să-ți bați joc de El. El venind în lume a știut exact câți vor crede și câți vor fi mântuiți. Tu poți să spui că a venit să-i mântuiască pe cei despre care știa clar că nu vor crede, nu vor auzi despre El niciodată, nu au voința să se întoarcă la Dumnezeu. Eu nu cred asta.

        Apreciază

  4. Argumentele de „bun simt” si „logice” sunt valabile doar pentru tine…biblic inca nu mi-ai dat nici o referinta! Sunt suficienti oameni pentru care viata e un chin si-ar fi dorit din tot sufletul sa nu fi respirat niciodata,…asta ar putea fi un contra argument „logic”!

    Nu am spus ca ne-am nascut pacatosi ci cu o natura pacatoasa, care nu ne da libertatea de a fi fara pacat! Tu ai inteles ce-ai vrut.
    Domnul Iisus in Ioan 3 vorbeste despre scopul venirii…si anume mantuirea oricui crede… si nu de ce era nevoie sa vina El si nu un inger sau animal!

    Imi spui si mie cu ce e gresita interpretarea textului din Romani daca as afirma „Dumnezeu a inchis toti indivizii evrei si toti indivizii dintr-e neamuri in neascultare ca sa isi poata arata indurarea..oferind salvarea prin jertfa Lui Hristos… valabila pentru toti indivizii dintre evrei si dintre neamuri?

    Apreciază

    1. uite logica: oricât ai suferi pe pământ – în iad e de multe ori mai rău. Deci e un har să fii pe pământ.

      Nu ai spus cum spui a doua oară ci ai spus așa: „Ne-am nascut asa si Dumnezeu nu ne acuza pe noi de modul cum ne-a creat El! ” Ce se înțelege în mod natural din aceste cuvinte este că El ne-a creat păcătoși și de aceea nu ne poate acuza pentru asta.

      dar pentru că înțeleg ce vrei să spui îți răspund la această idee astfel: nu contează dacă oamenii s-au născut cu sau fără libertatea de a păcătui. Trebuie să definim corect această libertate. Un lucru e clar: oamenii își găsesc plăcerea în păcat, urăsc lumina și găsesc Evanghelia ca un mesaj plin de nebunie. Cine poate fi acuzat pentru asta? Ce ai spune despre cineva care stă în fața judecătorului și-i spune: sunt un criminal, îmi place asta, asta am făcut toată viața, probabil că m-am născut cu această înclinație dar îmi place și prefer să mor în închisoare decât să mi se ia șansa de a ucide în continuare. Oare va fi pedeapsa mai puțin aspră doar pentru că el „nu are libertatea” de a nu ucide? – când de fapt e o problemă de iubire a răului și de ură față de Lumină! Și mai e un lucru – nicăieri Biblia nu face joaca asta filozofică cu libertatea omului.

      Și cine a spus că Domnul nu a venit pentru oricine care crede? Asta afirmă toți calviniștii: că Isus a venit să mântuiască pe toți cei care cred.

      Criteriul pe baza căruia merg oamenii în iad NU este reacția față de Domnul Isus Hristos deodată ce un număr extrem de mare dintre oameni nu au auzit niciodată absolut nimic nici despre Dumnezeul evreilor și nici despre Isus Hristos. Criteriul este trăirea ta în sfințenie sau în păcat. Evident că cei care au avut tangență cu mesajul Evangheliei vor fi judecați și dacă au răspuns favorabil Evangheliei sau nu însă asta doar adaugă vârf păcatelor lor.

      Interpretarea e greșită pentru că duci mai departe intenția autorului decât cea care a avut-o el. Dacă el a făcut referire la două clase de oameni – două clase de oameni să rămână. Aceeași situație o găsești în Romani 5: clasa oamenilor ieșiți din Adam și clasa oamenilor ieșiți din Hristos. Fiecare „toți” trebuie văzut în acest sens. Contextul te obligă să citești așa – afară dacă ești arminian și îți poți permite să te joci cu „citirea naturală” lăsând impresia că toți ceilalți introduc în text elemente care nu sunt iar tu iei textul așa cum este.

      Apreciază

  5. sa inteleg ca Dumnezeu a creat o categorie de oameni ca sa fie chinuiti putin pe pamant si ceva mai mult in iad …ca asa i-a cazut Lui bine! Cand putina compasiune putea sa-L determine sa nu-i creeze niciodata… n-ar fi pacauit si nu ar fi fost trasi la socoteala Ala da har.

    Oamenii isi gasesc placerea in pacat tocmai datorita naturii cazute , i-L urasc pe Dumnezeu din acelasi motiv, si asa s-au nascut toti, si tu si eu , si daca am fi fost lasati sa urmam pornirile mintii noastre blestemate am fi sfarsit in acelasi loc. In ce priveste exemplul dar cu criminalul , cred ca ar fi de compatimit la fel ca un alcoolic, toxicoman, curvar samd Dumnezeu care are sansa reabilitarii si iertarii i-ar oferi-o …e constient de unde vine ura lui.. si ce viata mai buna i.ar putea oferi… si cum l-ar putea determina s-o primeasca.
    Diferenta intre ce afirmi tu si ce cred eu e ca ….desi suntem de acord ca FIECARE din noi suntem acel criminal … Dumnezeu isi face mila doar de unii, Textul dezbatut de tine in articol are de.-a face cu dragostea Lui Dumnezeu si nu cu dreptatea….dragoste care ofera reabilitare unor criminali si e ascunsa altora.

    In ce priveste judecata celor care nu au intrat in contact cu evanghelia , am prea putine date ca sa ma pronunt , modul cum se descopera i-L alege El, Biblia da mai multe exemple in directia asta
    Eu cred doar ca intr-o zi vor sta in fata unui Dumnezeu drept si iubitor …si am convingerea ca va da verdictul in conformitate cu toate atributele Lui.

    Cu exegeza din Romani e posibil sa ai dreptate , daca nu aparea dupa „toti” cuvantul „oamenii”
    as fi crezut si eu ca tine. Intr-o zi o sa ne convingem!
    Numai bine!

    Apreciază

    1. problema asta o poți ridica și unui arminian. Deodată ce știa direcția lor, de ce i-a creat? Asta e o întrebare pusă de necredincioși. Dar se poate răspunde și ei. Doar să știu în ce poziție ești.

      Duci problema într-un loc în care nu este, părerea mea. Omul care își iubește păcatul nu poate fi dezvinovățit.Adam a funcționat ca un cap pentru toată umanitatea cum Hristos este un Cap pentru cei salvați. Dacă nu îți convine asta atunci da Îl poți blama pe Dumnezeu. Însă ar trebui să-L blamezi și pentru că Hristos este Cap în locul altora. Până la urmă problemele ridicate de tine sunt ridicate de necredincioși. Tu nu ai probleme cu calvinismul. Asta nu ține de calvinism.

      Așa este, acest TIP de dragoste eficientă mântuitoare este arătată doar celor aleși în mod practic dar oferită tuturor celor care o doresc. Dacă o vrei o ai. Nu o vrei nu o ai. Și nu Îl poți acuza pe DUmnezeu că tu nu o vrei indiferent care e motivul pentru care nu o vrei..

      AI destule date în Scriptură ca să înțelegi că mântuirea e doar prin Isus iar cine nu are parte de EL are parte de iad. BIblia nu hrănește agnosticismul în acest domeniu.

      Toți trebuie interpretat în context. Așa e normal

      Apreciază

  6. Draga Andrei, cele 5 puncte introductive prezinta cateva probleme de logica (formala).
    1. Dragostea lui Dumnezeu pentru lume a fost limitată. A fost limitată pentru că Dumnezeu a dat doar atât. Ce este acest atât? Este tot..”
    Termenul „doar” este o adaugire a ta, textul biblic netrimitand catre vreo limitare, ci avand intentia clara de a prezenta adverbul (absolut) „atat” strict in raport cu actiunea lui Dumnezeu. Asadar, intr-o relatie cauza-efect, adverbul „atat” arata dimensiunea sau valoare actiunii lui Dumnezeu care are valoare infinita, in deplina corelatie cu dimensiunea jertfel, respectiv a Mielului. Ei bine, tu o iei exact invers, raportand actiunea lui Dumnezeu la…..semantica adverbului „atat”!? Ce hermeneutica iti da voie sa faci asta??

    2. „Dumnezeu a iubit în mod limitat fiindcă îi mântuiește doar pe aceia care cred. Dumnezeu nu îi mântuiește pe cei care nu cred. Dragostea lui Dumnezeu nu este atât de mare încât să-i salveze pe cei care nu cred.”
    Textul spune explicit ca Dumnezeu a iubit intreaga lume – evident nu lumea ca sistem (pt ca am intra in conflict cu alte texte), ci lumea ca si creatie, ca si omenire. Faptul ca doar unii din oameni cred, nu limiteaza sub nicio forma dragostea lui Dumnezeu pentru omenire. Din nou, tragi niste concluzii asupra cauzei, privind anumite efectele, doar pentru a face textul sa se plieze intelegerii tale!? Oare nu crezi ca ar trebuie sa fie invers?

    3. „Dumnezeu a iubit în mod limitat fiindcă Dumnezeu nu ne-a dat tot ceea ce am fi dorit noi sau ceea ce ar fi dorit lumea ci le-a dat ceea ce au avut nevoie, să nu fie distruși de furia Lui ci să aibă eternitatea în fericire.”
    Aici limitezi dragostea lui Dumnezeu raportand-o… la dorintele noastre!? PAi stai putin….nu pricep ce legatura este intre dorinta mea de a avea un iaht la Meditarana, de ex, si iubirea lui Dumnezeu pentru omenire in chestiunea salvarii ei!? „ci le-a dat ceea ce au avut nevoie” Da, exact, si asta arata faptul ca dragostea lui Dumnezeu nu e discriminatorie.

    4. „Dumnezeu iubește limitat fiindcă dragostea lui Dumnezeu, ce rezultă din moartea Fiului Său, este folositoare doar unora. Dumnezeu dă credință și celor care nu le-o dă, moartea Fiului nu le ajută la nimic, în afară de o judecată mai aspră.”
    Dincolo de faptul ca nu stiu cum sa traduc expresia „Dumnezeu dă credință și celor care nu le-o dă” (ai scapat cumva vreo virgula?), si dincolo de indiscretie logicii formale :), afirmatia de mai sus il face direct responsabil de necredinta oamenilor pe Dumnezeu, care si-a limitat dragostea. Nu crezi ca ajungem cam departe in concluziile noastre?

    5. „Acest verset nu spune deloc că Hristos a murit pentru toată lumea ci că Dumnezeu a iubit lumea și între cele două există o diferență, este una mare. Nu aș putea spune că Dumnezeu își iubește biserica ca și lumea. Este un faliment fundamental lipsa puterii de a înţelege diferenţa între faptul că Dumnezeu a iubit lumea şi faptul că Hristos a murit „pentru ca oricine crede”.

    Versetul spune exact ce spune, nu ceea ce credem ca noi ca spune. Dumnezeu prezinta intr-o forma extrem de coerenta sentimentul Lui de dragoste fata de omenire si actiunea ce a decurs ca urmare a acestei dragoste. Fericirea este ca adevarul nu depinde de noi, ca altfel ….

    Apreciază

  7. Fraților, luați-o mai ușor cu „atât”-ul, că nu e vorba de „atât”, ci de „în acest fel”! Nu mă mir că nu se observă acest lucru pt că am văzut că nu se vrea. Pur și simplu, ce nu ne place, ignorăm sau ducem discuția în alte direcții, uneori chiar ironizând sau jignind pe cei ce au îndrăznit să scrie un comentariu.
    Revin la „atât”: contextul (apropiat) nu ne permite să interpretăm pe „atât” (în greacă este houto care înseamnă = așa, în acest fel. pentru detalii aici http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G3779&t=KJV) ca referindu-se la „limitare”, ci referindu-se la „felul” în care ne-a iubit Dumnezeu: atârnâdu-L pe cruce pe Fiul Său, „la fel” (houto) cum a înălțat Moise șarpele în pustie! Citiți versetele 14-15 ca să vă convingeți că e scris în text și e în context.

    Apreciază

    1. E aceeași idee. Dumnezeu ne-a iubit atât – dându-L pe Fiul sau „in acest fel” – dându-L pe Fiul. Este o limitare in ambele cazuri. Cand spui ca ne-a iubit „in acest fel” limitezi in mod necesar la „acest fel”.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s