Dorește Dumnezeu salvarea tuturor oamenilor? Thomas Schreiner

1 Timotei 2:2 „pentru împăraţi şi pentru toţi cei ce sunt înălţaţi în dregătorii, ca să putem duce astfel o viaţă paşnică şi liniştită, cu toată evlavia şi cu toată cinstea.”

1 Timotei 2:3-5 „Lucrul acesta este bun şi bine primit înaintea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, care voieşte ca toţi oamenii să fie mântuiţi şi să vină la cunoştinţa adevărului. Căci este un singur Dumnezeu şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos,”

1 Timotei 2:6-7 „care S-a dat pe Sine însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi; faptul acesta trebuia adeverit la vremea cuvenită,  şi propovăduitorul şi apostolul Lui am fost pus eu – spun adevărul în Hristos, nu mint – ca să învăţ pe Neamuri credinţa şi adevărul.”

Răspunsul la această întrebare este oferit pe larg de Thomas Schreiner în carte He came and he sought her în capitolul „problematic texts for definite atonement in the pastoral and general epistles”. Gruparea argumentelor pe puncte îmi aparține autorul având o schematizare a argumentului nepunctată atât de fix.

1. Contextul cărții 1 Timotei sugerează că în această epistolă apostolul Pavel confruntă un fel de erezie exclusivistă. Oponenții apostolului se bazau pe genealogii limitând mântuirea la un anume grup de oameni, excluzându-i din planul de mântuire a lui Dumnezeu pe păcătoșii notorii sau pe cei din backrounduri inerioare (1.4; Tit 3.9).

2. Întrebare e dacă Pavel se referă în acest text la toți oameni fără excepție sau la toți oamenii fără distincție. Referința imediată (v2) sugerează că se referă la variate clase de oameni.

3. „Pentru toți” din versetul 6 susține se referă tot la „toți oamenii fără distincție” – această perspectivă fiind susținută de versetul 7 unde Pavel subliniază lucrarea lui pentru neamuri.  În Fapte 22.15 unde Pavel vorbește despre a fi martori pentru „toți oamenii” el se referă clar la „toți oamenii fără excepție”. Versetul 21 confirmă ipoteza prin cuvintele Domnului: „Du-te, căci te voi trimite departe la Neamuri…”

4. Pavel susține că atât neamurile cât și evreii sunt justificați prin credință prin argumentul din versetul 5 care afirmă Exclusivitatea Dumnezeirii și de aceea existența unei singure căi de mântuire. Deodată ce este un singur dumnezeu (Deut. 6.4), este o singură cale de salvare și „un singur Mijlocitor între Dumnezeu și oameni”. Intențiile mântuitoare ale lui Dumnezeu sunt universale, incluzându-i pe evrei cât și pe neamuri.

5. O asemenea interpretare nu este o sofisticărie reformată deoarece și cei care nu simpatizeaază cu doctrina reformată detectează un accent asupra incluziunii neamurilor ca răspuns entru un soi de exclusivism iudaic (1 Tim. 1.4). Acesta este un răspuns paulin corectiv pentru înțelegerea elitistă exclusivistă a mântuirii conectată cu învățătura falsă.

6. Expresia „pentru toți” legată de moartea lui Hristos, în versetul 6, trebuie înțeleasă ca și mai înainte ca referindu-se la „tot felul de oameni” (v.1,4) deodată ce Pavel subliniază în particular misiunea între neamuri în următorul verset (v.7)

7. Timotei 2.6 susține ideea că Hristos a procurat mântuirea pentru tot felul de oameni din grupuri variate de oameni. Textul și contextul nu spun nimic despre Hristos ca fiind răscumpărare potențială pentru toți. Limbajul din versetul 6 „S-a dat pe Sine” – este un mod tipic Paulin de a se referi la cruce, și de fiecare dată se referă la sacrificiul de Sine actual al lui Hristos pentru credincioși (Rom. 8.32; Gal. 1.4; 2.20; Ef. 5.2; Tit 2.14).

8. Motivul pentru care Pavel poate vorbi într-un mod expansiv este pentru că își vede misiunea ca și globală (2.7; Fapte 22.15), soteriologia lui este universală în sensul corect (2.5; Rom. 2.38-30), și confruntă o erezie elitistă care excludea anumite feluri de oameni de la mântuirea lui Dumnezeu (1 Timotei 1.4). Hristos a murit pentru tot felul de oameni nu doar pentru un grup elită.

He came and He sought her, p.376-379

Anunțuri

41 de gânduri despre “Dorește Dumnezeu salvarea tuturor oamenilor? Thomas Schreiner

      1. „Pentru toti oamenii” In popor se foloseste o expresie. Venind acasa obosit si flamand, spui nevestei: Mai nevasta, mi-e asa o foame, ca asi putea manca un cal. Normal ca nu ar putea, dar de foame, omul mai exagereaza in exprimarea lui…

        Apreciază

    1. cum să rămână? rămâne aşa cum e

      toţi trudiţii care vin la Domnul vor fi mântuiţi şi nu vor fi izgoniţi afară. Mi se pare că ratezi esenţialul. De ce se vor veni la Hristos cel împovăraţi? pentru că aşa li s-a năzărit lor sau pentru că au fost atinşi de Dumnezeul care i-a ales?

      Apreciază

    2. Expresia e corecta, si pe intelesul tuturor. „Cine vine la Mine” Cine sunt cei ce vin daca nu cei alesi? Noi vedem clar ca sunt foarte multi, care nu vin. Nici nu au cum sa vina, pentru ca Domnul Isus a spus destul de clar: Nimeni nu poate venii la Mine, daca nu-l atrage Tatal care M-a trimis… Ioan 6;44 sau, Tocmai deaceea v-am spus ca nimeni nu poate sa vina la Mine, daca nu i-a fost dat de Tatal Meu. Ioan 6:65 Sau, Neamurile se bucurau cand au auzit lucrul acesta si preamareau Cuvantul Domnului. Si toti cei ce erau randuiti sa capete viata vesnica au crezut. Fapte. 13:48 Deci cine poate veni? sau cine poate crede? Cuvantul e destul de clar pentru cei ce sunt luminati.

      Apreciază

  1. Cum prezinti Evanghelia omului din lume???
    Ii spui „Vino la Isus ca a murit pentru tine, pacatosul!”..daca nu Il primeste pe Isus, inseamna ca l-ai mintit, deoarece Isus nu a murit ptr cel ce Il respinge….hmmm
    dar nu ii poti spune omului din lume „Vino la Isus, caci tu esti alesul Lui ptr care a murit….”

    Cand evanghelizezi, trebuie sa prezinti moartea lui Hristos ptr fiecare pacatos…ca fiecare om care aude sa nu se simta respins din start…Isus nu a spus doar alesilor „pocaiti-va!”..El a spus tuturor…ca alesii au primit, asta e alta poveste…dar mesajul Lui era general….

    apoi apostolii si misionarii nu au vestit o moarte doar ptr ce alesi, ci a vestit o moarte pentru toti pacatosii….

    la evanghelizzare nu poti deci predica DOAR ptr unii…sau sa le spui doar unora „Isus a murit si ptr tine”

    Apreciază

    1. Niciodată nu îi spun omului că Isus a murit pentru el deodată ce (1) eu nu ştiu dacă a murit pentru el; (2) nici apostolii nu au spus vreodată necredincioşilor acest lucru; (3) este fără sens să prezint oamenilor o jertfă care nu i-a mântuit ci este doar potenţială şi fără putere atâta timp cât ei nu o activează prin libera lor voinţă. Nu îi spun nici că el este ales sau nu este ales fiindcă nu ştiu asta şi nici nu am primit descoperire de la Dumnezeu cu privire la acest lucru. Eu îmi fac treaba şi chem la mântuire pe toţi aceia care se simt împovăraţi, în nevoie de doctor, în nevoie de Dumnezeu, de iertare şi de neprihănirea Lui.

      Când evanghelizezi nu trebuie să prezinţi deloc EXTENSIA jertfei lui Hristos ci să arăţi CE a făcut Hristos prin jertfa Lui. Dacă omul s-ar simţi respins fiindcă nu îi spun că Isus a murit pentru el de ce apostolii nu au spus în predicile lor „Isus a murit pentru tine”? De ce s-au pocăit 3000 şi apoi 2000 la predica lui Petru fără să le fi spus acesta asemenea enormităţi şi absurdităţi? Şi dacă el nu a predicat aşa de ce să mă cred eu mai deştept şi să inventez această falsă ecuaţie doctrinară?

      Se pare că îţi scapă ceva din ce spun eu: (1) Hristos este predicat tuturor oamenilor cât ţine de noi; (2) sunt chemaţi toţi aceia împovăraţi – şi aici avem deja o limitare dat fiind faptul că nu toţi se simt aşa iar Hristos nu îi primeşte pe cei plini de ei înşişi şi care nu se cred împovăraţi, bolnavi şi păcătoşi; (3) invitaţia este pentru toţi aceia care cred şi vin la El – şi deja avem alte două limitări; venirea la El şi credinţa. E clar că toţi ceilalţi sunt excluşi din invitaţie prin propria lor necredinţă şi lipsa de dorinţă de a veni la El.

      Apreciază

  2. Biblia ne spune ca Isus a murit pentru pacactosi…toti oamenii sunt pacatosi…
    deci poti sa ii spui unui om „Isus a murit si pentru pacatele tale! Si tu L-ai pironit pe Cruce prin pacate tale!”
    nu ai cum sa nu ii spui unui om ca Isus murit pentru pacatele lumii! fara sa ii dai neaparat conotatia cuvantului „lume”…ulterior va intelege, cand va creste in cunostinta!

    Apreciază

      1. pai sa nu afirmi, si astfel devii unul care vrea sa arate ca e din tagma binecuvantatilor….
        Isus a murit pentru pacatele intregii lumi, dar beneficiaza de iertare doar cei ce-l primesc prin credinta! Eu asa citesc in Biblia mea (apropo, e Cornilescu, nu alta trad. controversata!)

        Apreciază

      2. ce-or fi făcut 2000 de ani oamenii fără traducerea lui Cornilescu având alte traduceri „controversate”?

        Nu e problema ce CITEŞTI ci a modului în care interpretezi ce citeşti. Eu citesc la fel dar întrebarea e ce înţelegi de acolo. Unde scrie „Isus a murit pentru păcatele întregii lumi”?

        Apreciază

  3. in primul rand, daca noi eram pacatosi inainte si implicit si necredinciosi, e normal ca El a murit ptr pacat..asa spune si Biblia…..numai ca jerfa nu se aplica decat prin credinta!

    apoi, ce imagine dai cu AAron si poporul, tu faci un ghiveci national acolo…
    Aaron, INAINTE sa duca jertfa ptr TOT poporul (nu numai ptr o parte–deci INTREGUL apare si aici!!!!), trebuia sa aduca mai intai jertfa ptr el 9ptr curatirea Lui)…aceasta imagine arata DEOSEBIREA dintre AAron si Isus Hristos, Cel care nu a trebuit sa aduca jerfa ptr El, deoarece NU AVEA PACAT!

    ai grija la imagini si la teologia amestecata si diluata!

    Apreciază

    1. si eu iti sugerez sa cauti si sa gasesti ca si Isus a iubit lumea…. chiar si numai din punctul de vedere ca El era si este Dumnezeu, iar versetul din Ioan 3.16 vorbeste de intreaga Triunitate!

      si vezi ca DRAGOSTEA este un atribut perfect al Dumnezeirii perfecte…asa ca nu poti spune ca Isus, Dumnezeul-Om nu a iubit lumea, insa daca dreptatea ramane nesatisfacuta, aunci ea va trebui sa fie satisfacuta, dragostea ramanand si ea in ecuatie!!!

      Apreciază

    2. Aaron aduce jertfă pentru poporul lui Dumnezeu, la fel cum face şi Hristos. El moare pentru Biserică, pentru cei mulţi, pentru oile Sale, pentru cei daţi de Tatăl Lui. Când un evreu aducea jertfă pentru păcat aducea pentru sine, nu pentru vecini, pentru filisteni şi egipteni. Aaron nu a adus jertfă pentru canaaniţi şi iebusiţi.

      Apreciază

  4. ca parca tot ce zici tu se regaseste in Biblie..sau ai ptr fiecare idee verset biblic, si si acela INTERPRETAT corect…
    1-Dulmnezeu a iubit lumea (oamenii, se subintelege!)..Isus fiind Dumnezeu…..avea si acest atribut al dragostei dumnezeiestii, perfecte, PE CARE NU L-A PUS DEOPARTE!!!

    Isus a iubit de ex. pe tanarul bogat, care nu L-a primit! „spune clar textul ..ca l-a privit si l-a iubit…
    Marcu 10:21
    Privindu-l, Isus l-a iubit şi i-a zis: – Îţi lipseşte un singur lucru: du-te, vinde tot ce ai şi dă săracilor, şi vei avea astfel o comoară în cer. Apoi vino, urmează-Mă!
    Tanarul NU era oaia Sa, chiar daca era din poporul Sau!!!!

    apoi caracterul cristic redat si in scrierile lui Petru, de ex., are printre caracteristici si iubirea de oameni (deci lume in inteles de oameni)…
    2 Petru 1.5 De aceea, daţi-vă toată silinţa să adăugaţi la credinţa voastră virtutea, la virtute – cunoaşterea, 6 la cunoaştere – înfrânarea, la înfrânare – răbdarea, la răbdare – evlavia, 7 la evlavie – dragostea frăţească, iar la dragostea frăţească – dragostea de oameni.
    Sa nu imi spui ca acolo e vb de crestini, ca eu chiar imi schimb parerea despre tine, si ai degeaba studii teologice! inainte vb de dragostea de frati (fata de crestini), si apoi vb de dragostea de oameni, in general

    Trag, deci, concluzia ca iei versetele si le interpretezi din prisma teologiei tale..mi-ai dat CLAR dovada!

    Apreciază

    1. Biblia nu spune ca Fiul e dragoste. Nimeni nu neaga dragostea lui Hristos. In Trinitate este unitate deplina desi rolurile lor sunt impartite (fara a se nega ca fiecare participa in rolul celuilalt). Tatal iubeste din vesnicie, Fiul implineste planul Tatalui iar Duhul aplica lucrarea rascumparatoare.

      Ce treaba are textul din Petru cu discutia noastra? Textul acela vorbeste despre noi nu despre Hristos. Tu contrazici niste iluzii nu afirmatiile mele.

      Apreciază

      1. vorbeste despre noi care trebuie sa semanam cu El in caracter…ai scos contextul! sau din context!

        atributul Dumnezeirii, dragostea, il manipulezi tu cum vrei… il are, dar nu e vb de el….mda…

        Apreciază

    1. azi dimineata am citit..:)
      Numai ca 1- Cruceru spune altceva…el nu neaga dragostea lui Isus ptr lume, dar spune ca nu aceasta este esenta mesajului, cat tot adevarul despre tot ce este Dumenzeu!

      2-Cruceru sustine ca este un. CALMINIAN… nu un calvinist…

      asa ca nu veni cu munitie subtila la mine..ca nu ma prinzi..sunt informat..:)

      Apreciază

      1. 1. neagă tocmai ce încerci tu să afirmi. Asta a fost rostul inserției acestui articol în discuția de față. Biblia nu spune că Hristos e dragoste și nici nu afirmă dragostea Lui universală pentru lume. Există o dragoste a Dumnezeului Trinitar pentru lume dar e diferită de dragostea Lui specifică pentru poporul Său. http://wp.me/p1PHSm-a6

        2. nu există calminieni

        M-aș fi bucurat să fi fost informat dar din obiecțiile tale înțeleg că în multe cazuri contrazici ceea ce calvinismul nu a afirmat niciodată. Pe lângă asta ești neștiutor într-o hermeneutică minimă. Și nu vreau să repet inferențele imposibile pe care le-ai adus textelor biblice. Te-ai putea întoarce la textul din Petru pe care l-ai zăpăcit cu ideile alea năstrușnice.

        Apreciază

      2. prietene, tu ai tupeul sa ma contrazici cand personal mi-a spus dansul asta???????
        El mi-a declarat PERSONAL sus si tare ca el este CALMINIAN, intre cele doua!!!
        ai tupeu, nu gluma!

        Apreciază

      3. asta spune-i-o fostului tau decan si profesor..el folosestea caesat sintagma..sau poate el are voie din cauza pozitiei sale…
        si apoi, te mai intrebi cu ce boroboante invatate la facultatile de teologie se vine pe la amvoane… rasu’-plansu’….

        Apreciază

  5. exista o dragoste a Dumenzeului triun, ceea ce automan se regaseste si in Dumnezeul inomenit, Isus Christos!
    Si sunt constient ca dragostea ptr poporul ales nu e totuna cu dragostea ptr lume, cum nu e nici dragostea ptr credinciosii Sai din Biserica…dar Dragostea in compexitatea sa le contine pe toate acestea!!!!

    Sa nu ma trimiti pe mine la hermeneutica! si apoi invata sa nu jignesti…
    daca ai o fac de teologie..si eu am una de istorie..si am finceput sa merg pe la scoli teologice and tu inca erai pe la liceu!
    daca teologai mea nu se potriveste cu a ta, SURPRIZA: nu inseamna ca e singura adevarata!!!

    Apreciază

      1. pai nu te cobori nici tu..ca incepusei sa o faci deja…

        interpretarea ta a Scripturii e conforma cu teologia ta…. pana sa nu stii de aceasta, interpretai altfel..de asta sunt f sigur..:)

        Apreciază

      2. Ar trebui să ne reamintim Cine este Dumnezeu – drept Cine S-a revelat El a fi. El este bun, El este sfânt, El este drept (Daniel 4:37). El este atotputernic, atotcunoscător, veşnic credincios (Evrei 10:23). El este milostiv, îndurător, și blând (Psalmul 103:8). Și interg caracterul Lui, desigur, este în Isus Însuși, așa cum a spus Isus, „Cine M-a văzut pe Mine, L-a văzut pe Tatăl” (Ioan 14:9).

        Apreciază

      3. despre ce vorbim aici? cine neagă că Hristos are dragoste sau că dragostea Lui este perfectă? Nimeni. Ceea ce se neagă este că Dumnezeu iubește în același FEL pe toți oamenii și fiecare om.

        Apreciază

      4. incepem sa fim de acord! 🙂
        Daca Biblia nu spune negru pe alb ca Isus iubeste lumea (oamenii, nu sistemul), asta nu inseamna ca nu ii iubeste, deoarece El are atributul Dragoste…doar ca nu e acelasi tip de dragoste… aici suntem de acord!
        s-ar putea, dar nu fac litera de lege, ca El sa Isi iubeasca Mireasa mai mult, decat poporul Sau ales, Israel…deoarece Mireasa e mai intima..:)

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s