Când se transformă un copil într-un tiran

Tata spunea că un copil se poate transforma foarte repede într-un tiran. El știe că este luat în brațe atunci când nu îi merge bine pentru ca să i se aline pe de altă parte suferința fizică. Totuși copilașul poate ajunge foarte ușor să folosească tactica plânsului chiar dacă nu îl doare ceva – doar pentru a fi luat în brațe. Și bineînțeles că nu e greșit să-ți ții copilul în brațe, să-l drăgălești și să te joci cu el. E foarte indicat.

Totuși există momente dureroase pentru ambii – pentru părinte și pentru copil – când voința celui din urmă trebuie zdrobită. Un părinte nu poate merge în ritmul acesta – să-și țină copilul în brațe la fiecare scâncet sau fiecare plânset. Nimeni nu poate rezista ca părinte în acest ritm și de aceea copil trebuie învățat că ritmul nu este deloc acesta. Procesul e dureros – trebuie să-ți lași copilul să plângă de câteva ori fără să ții cont de timp.

Oricum, lecția spirituală pe care am învățat-o rapid este aceasta: în același fel mă simt și reacționez de multe ori când Dumnezeu pare să „mă lase” … deși nu  mă lasă la fel cum nici eu nu îmi las, în realitate, copilul singur – tocmai ca să mă formeze, să mă maturizeze, să mă desăvârșească. El nu vrea să mă învețe fără El ci să mă învețe că e cu mine și când nu mă simt luat în brațe. Sentimentele mele nu schimbă cu nimic realitatea faptului că El este cu mine în orice vreme. Faptul că Dumnezeu nu mă poartă cum vreau eu nu înseamnă deloc că nu  mă poartă.

Vin momentele dureroase în care trebuie să-l „mângâi” cu nuiaua pentru că așa îi va fi bine mai târziu. Copilul poate să gândească că tata/mama sunt răi în momentele respective. La fel putem gândi despre Dumnezeu când folosește nuiaua pentru disciplinarea noastră. Dar o face spre binele nostru. Doare, credem că e prea mult, nu înțelegem … dar o face fie pentru formarea noastră fie pentru corectarea noastră.

Iar Dumnezeu, ca și un tată pământesc, nu face lucrurile acestea într-un mod mecanic ci le „simte”. Bineînțeles că sentimentele Sale sunt de Dumnezeu și sunt la o altă intensitate dar e clar că El simte ce face. Putem fi siguri de bunele Sale intenții și de faptul că e alături de noi și cunoscând sentimentel noastre.

Lasă un răspuns

