Ce este harul irezistibil?

sursa: http://goo.gl/HPSClA
sursa: http://goo.gl/HPSClA

Eficacitatea internă a Duhului Sfânt asupra minților oamenilor este infailibilă, victorioasă, irezistibilă și întotdeana eficace. Măsura eficacității harului și scopul pe care îl ating sunt fixate de voia lui Dumnezeu. Sunt multe mișcări ale harului, chiar în inimile credincioșilor, care sunt respinse, așa încât ele nu efectuează tendința care este proprie naturii lor. Altfel toți credincioșii ar fi perfecți. Dar este demonstrat prin experiență că noi nu totdeauna răspundem înclinațiilor harului. Acolo unde o lucrare a lui Dumnezeu nu este eficientă, Dumnezeu niciodată nu a intenționat să fie și nici nu a pus puterea și harul necesar pentru a o face în acest fel.

1. Puterea pe care Duhul Sfânt o folosește în regenerarea noastră este de așa fel, în acțiune și exercițiu, așa încât minținile, voințele și afecțiunile sunt potrivite pentru a fi lucrate și afectate de ea, în acord cu natura lor și a operațiunilor naturale. El nu acționează în nici un alt fel decât așa cum sunt ele mișcate și se mișcă, acționate și acționează, în acord cu propria natură, putere și abilitate. Lucrarea însăși este exprimată prin convingere și ademenire; pentru că deși este eficientă ea nu poartă respingere față de facultățile noastre decât poartă o convingere prevalentă.

2. El, în regenerarea noastră, nu posedă mintea cu impresii entuziaste, și nu acționează absolut asupra noastră așa cum o făcea în mod extraordinar în inspirațiile profetice din vechime unde mințile și mădularele trupurilor oamenilor erau instrumente pasive, mișcate de El deasupra capacităților și activităților naturale, nu doar ca și principiu al lucrării ci și ca și metodă de operare; ci El lucrează asupra minților oamenilor în și prin propriile acțiuni naturale, printr-o influență și impresie imediată a puterii Sale: „Zideşte în mine o inimă curată, Dumnezeule.” El „lucrează în voi şi vă dă, după plăcerea Lui, şi voinţa şi înfăptuirea.”

3. El de aceea nu aduce nici o violență sau constrângere asupra voinței. Această facultate nu este în mod natural capabilă să ofere acces în ea. Dacă este constrânsă, este distrusă. Iar când Biblia vorbește despre constrângere se referă la certitudinea evenimentului și nu la maniera operațiunilor din el. Dar pentru că voința este într-o condiție depravată datorită naturii căzute, nu este doar în mod habitual stăpânită de o aversiune față de ceea ce este bun în mod spiritual („străini de viața lui Dumnezeu”) ci și în mod continuu acționează în opoziție, fiind sub puterea minții carnale, care este „dușmănie împotriva lui Dumnezeu; și, deși harul Duhului în convertire triumfă asupra întregii opoziții, și este eficient și victorioas asupra ei – nu are loc printr-o constrângere sau un fel de violență în ciuda faptului că între har și voință, acțiunile lor sunt contrare:

a. Nu este o opoziție ad idem. Dușmănia și opoziția care este acționată de voință împotriva harului este împotriva a ceea ce este în mod obiectiv propus ei. Așa se „împotrivesc” oamenii Duhului Sfânt, adică – față de dispensația externă a harului prin cuvânt. Și dacă acesta ar fi singurul aspect al ei întotdeauna s-ar împotrivi: „voi întotdeauna vă împotriviți Duhului Sfânt.” Voința, de aceea, nu este forțată de vreo forță acționată de har, ci prevalența harului este internă, lucrând în mod real și fizic; ceea ce nu este obiectul opoziției voinței deoarece nu îi este propus ca să poată accepta sau refuza, ci lucrează eficient în ea.

b. Voința, în primul act al convertirii, acționează cât e acționată, se mișcă cât e mișcată; și de aceea este pasivă. Dacă nu ar fi așa atunci întoarcerea noastră la Dumnezeu nu ar fi decât un simplu act natural, și nu duhovnicesc și al harului; pentru că este un act al voinței, nefiind capacitat mai înainte de har. Trebuie demonstrat, în ordinea naturală, că acțiunea harului în voință în convertirea noastră este antecedentă acțiunii noastre; deși în același timp când voința este mișcată se mișcă, când este acționată acționează, și își păstrează propria libertate în exercițiul ei. Este așadar, un act secret intern atotputernic al Duhului Sfânt, producând și efectuând în voința noastră întoarcerea la Dumnezeu, acționând în așa fel voințele noastre încât ele însele acționează, și aceasta în mod liber.

John Owen, Pneumatologia, p.298-299

Anunțuri

2 gânduri despre “Ce este harul irezistibil?

  1. Aleluia! Fantastic! Exact aspectele acestea ( bineinteles cu cuvintele mele ) voiam sa le discut cu tine dupa ce ai postat articolul despre regenerare; nu stiu daca ai retinut expresia mea „setarea mintii” ( de la ora de rugaciune )…mai discutam.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s