Natura mortificării

sursa: http://goo.gl/CyQFny
sursa: http://goo.gl/CyQFny

Natura mortificării

1. Mortificarea păcatului este întotdeauna datoria noastră în toată conduita supunerii noastre.

2. Această datorie fiind întotdeauna asupra noastră arată că există indubitabil în noi un principiu al păcatului în timp ce suntem în carne, care, cu roadele sale, trebuie să fie mortificat.

3. Păcatul lăuntric, care este obiectul acestei datorii a mortificării, se află sub o triplă considerație:

a. Rădăcina și principiul, prin natură posedă toate facultățile sufletului și ca un habit derapvat înclină spre tot ce este rău. Este numit „omul cel vechi” în opoziție cu „omul cel nou” (Romani 6.6).

b. Înclinațiile, dispoziția și operațiunile ale acestui principiu sau habit, care este numit „trupul păcatului” cu membrele sale. Păcatul este aici pregătit să acționeze și înclinat către tot ce este rău (Gal. 5.24; Ef. 4.22).

c. Efectele. Sunt roadele și produsele acestora, adică păcatele actuale – Romani 6.6. Acestea sunt la rândul lor de două feluri: (a) interne – în născocirile și imaginațiile inimii – Geneza 6.5; Matei 15.19; și (b) externe – păcatele actuale așa cum sunt enumerate de apostol – Coloseni 3.5; Galateni 5.19-21.

4. Acest principiu, operațiunile și efectele lui, sunt direct opus și direct contrare principiului, operațiunilor și roadelor sfințeniei, așa cums unt lucrate de Duhul lui Dumnezeu în noi.

a. Ele sunt opuse în principiu – Galateni 5:17 „Căci firea pământească pofteşte împotriva Duhului, şi Duhul împotriva firii pământeşti: sunt lucruri potrivnice unele altora, aşa că nu puteţi face tot ce voiţi.”

b. Sunt opuse în acțiuni –  Romani 8:1 „Acum, dar, nu este nicio osândire pentru cei ce sunt în Hristos Isus, care nu trăiesc după îndemnurile firii pământeşti, ci după îndemnurile Duhului.” Aici nu e vorba despre comiterea de păcate efective, ci o îngăduință a principiului păcatului predominând în natura depravat și nesfințit, lăsând o predominare și în inimă și afecțiuni. Este omul dispus să acționeze conform înclinațiilor și poftelor.

c. Sunt opuse în roadele și efectele externe. Galateni 5:19 „Şi faptele firii pământeşti sunt cunoscute şi sunt acestea: preacurvia, curvia, necurăţia, desfrânarea,” Galateni 5:22 „Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioşia,”

5. Existând această contrarietate universală între har și păcat, Duh și carne, lucrarea mortificării constă în a lua parte c u harul, în principiile, acțiunile și roadele sale împotriva principiului, acțiunilor și roadelor păcatului. De aceea mortificarea constă în aceste trei aspecte:

a. Îngrijirea și îmbunătățirea principiului harului și sfințeniei care este implantat de Duhul Sfânt, prin toate metodele alese de Dumnezeu către aceasta. Nici un om să nu se chinuie să omoare păcatul până nu s-a străduit întâi să-I slăbească puterea prin creșterea harului

b. Acțiuni frecvente ale principiului harului în toate datoriile, interne sau externe; pentru că unde înclinațiile, mișcările și acțiunile Duhului, în toate faptele, datoriile și roadele sfintei supuneri, sunt viguroase, și ținute într-un exercițiu constant, mițcările și acțiunile contrare ale cărnii sunt învinse.

c. Aplicarea potrivită a principiului, puterii și acțiunilor harului prin metoda opoziției față de principiul, puterea și acțiunile păcatulu. Nu există nici un păcat care să nu aibă un har particulare care să I se opună și prin care să fie mortificat.

6. Această datorie de slăbire a păcatului prin creșterea și îmbunătățirea harului, și opoziția făcută față de toate păcatele în actele sale, este numită mortificare, omorâre din trei motive:

a. Datorită vieții care, datorită puterii și eficacității este atribuită păcatului lăuntric.

b. Datorită violenței acestei lupte în care sufletul e pus prin această datorie.

c. Scopul țintit în această datorie e distrugerea, așa cum este în orice omorâre.

Direcții practice pentru mortificare extrase din natura mortificării:

1. Este o lucrare progresivă, în a cărui proces trebuie să fim mereu antrenați și ne referim întâi la principiul păcatului. În fiecare zi și în fiecare datorie trebuie să fim cu un ochi spre abolirea și distrugerea acestui principiu. Nu  moare decât dacă e în mod constant și gradul slăbit.

2. În ce privește înclinațiile și operațiunile trebuie să veghem în mod continuu împotriva lor și să o supunem. Această preocupare trebuie să ne urmărească în absolut tot ceea ce facem. Acesta e inamicul și acesta e războiul în care suntem angrenați. Orice greșeală, orice neglijare costă.

3. Scopul acestei datorii, în ce ne privește, așa cum spune apostolul, este ca să nu mai slujim păcatului, Romani 6.6 – referindu-se la păcate concrete, producerea de roade efective ale cărnii, interne și externe de asemenea.

John Owen, Pneumatologia, 496-500

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s