„Repetă după mine”

10406471_10202635615351733_6905285868356273336_nPractica chemărilor la altar, a rostirii de rugăciuni repetate după predicatorii evangheliștii, a chemării lui Isus în inimă etc – sunt departe de tiparul Sfintelor Scripturi și de aceea ele trebuie respinse ca fiind inadecvate din mai multe motive.

1. Această metodă nu are precedent în istoria Bisericii creștine până la Charles G. Finney. Puritanii, reformatorii și toată rămășița Domnului nu a avut nevoie de o astfel de practică pentru strângerea într-un singur popor a tuturor aleșilor lui Dumnezeu. Cum oare s-au născut oamenii din nou, cum s-au convertit. cum s-au evanghelizat necredincioșii, cum s-a propagat și păstrat biserica Domnului fără astfe de chemări? Apostolul Pavel și Domnul Isus ar trebui instruiți de acești teologi iluștri care vin cu inovații pragmatice și teologice și ne învață cum trebuie făcută o evanghelizare serioasă. C.H. Spurgeon prin care Dumnezeu a adus mii de oameni la Hristos, George Whitefield marele evanghelist, Jonathan Edwards prin care Dumnezeu a lucrat pentru propagarea acelei extraordinare treziri spirituale – cum au procedat în evanghelizări deodată ce nu știau de aceste practici?

2. Invenția aceasta teologică aparține lui Charles G. Finney (1792-1875). Trebuie însă să știți că acest individ și-a dezvoltat aceste practici datorită problemelor sale majore cu doctrina justificării prin credință, a păcatului originar și a ispășirii substitutive. Cel puțin el a fost consecvent cu teologia lui însă pentru noi nu există scuze.  Pentru Finney – Dumnezeu nu este suveran, omul nu e păcătos prin natura lui, ispășirea nu e plătirea unei adevărate plăți petru păcat, imputarea neprihănirii este o insultă pentru moralitate și rațiune iar nașterea din nou este efectul tehnicilor de succes, iar trezirea e rezultatul natural al campaniilor deștepte.

3. Cum se face că deciziile luate la aceste evanghelizări masive aparțin unor oameni care, în mare parte, nu mai pot fi găsiți nicăieri. Oricât de exagerate ar fi statisticile – ceea ce ele spun este absolut îngrozitor. Billy Graham a spus că nu crede că mai mult de 25% din oamenii care s-au decis la evanghelizări au rămas credincioși și în biserici. Statisticile arată însă că nu mai mult de 6% din cei care „vin în față” rămân în biserici.

4. Mai tragic este că o mare parte din cei care au „decis” rămân în biserici fără ca viețile lor să fi fost schimate de Duhul lui Dumnezeu aducând în felul acesta moartea spirituală odată cu ei. Ei ajung să predice, să se roage, să conducă biserici și să ia decizii. Aceasta este direcția în care merg multe biserici astăzi. Dacă aceasta este ceea ce dorim atunci să continuăm cu aceste doctrine pelagiene și cu aceste practici de manipulare psihică și emoțională.

5. Cei care au luat astfel de decizii și rămân în biserici rămân auto-înșelați punând semnul egal între venirea la Hristos – care este un act pur spiritual produs de Duhul lui Dumnezeu – cu venirea fizică în fața unui amvon, sau rostirea unei rugăciuni, sau ridicarea unei mâini în aer la o seară de evanghelizare încinsă bine cu muzică, presiune asupra sentimentelor și psihicului omului.

6. Aceste practici se bazează pe respingerea unor doctrine fundamentale ale creștinismului: (1) se neagă lucrarea Duhului Sfânt în nașterea din nou și atragerea omului păcătos la Dumnezeu deodată ce predicatorul încearcă să smulgă decizia; (2) se neagă păcatul originar și natura păcătoasă a păcătosului deodată ce se folosesc practici ce pornesc de a premiza că omul poate și vrea să-i răspundă lui Dumnezeu contrar cu afirmațiile clare ale Scripturii; (3) se neagă faptul că întoarcerea la Dumnezeu este un act pur spiritual și nu unul fizic. Este un afront adus lucrării lui Dumnezeu în convertirea sufletelor când punem egal între pocăință și ridicarea unei mâini; (4) se neagă suveranitatea Duhului Sfânt în mântuire afirmându-se că omul trebuie să-L „lase pe Dumnezeu” să facă ceva în viața Lui.

Aceste practici psihologice sunt o batjocorire a Sfintei Treimi. Dumnezeu să aibă milă de sufletele celor înșelați și să le dea pocăința, să aibă milă de bisericile care se îmbibă cu cadavre spirituale și de predicatori inconștienți care își mânjesc mâinile cu sângele necredincioșilor cărora le închid ochii și îi trimit în iad cu zâmbetul pe buze.

P.S. Nu neg acuratețea Evangheliei predicate de unii dintre cei care susțin și practică aceste forme de manipulare sentimentală și emoțională. Nu neg nici faptul că mulți oameni s-au întors la Dumnezeu în ciuda acestor metode pragmatice nebiblice. Nu neg bunele intenții ale multor oameni care folosesc aceste metode.

Spun totuși că un om care predică Evanghelia curată este în contradicție cu sine însuși când aplică aceste metode. Mai spun și că cei mai mulți care folosesc aceste metode undeva ciuntesc Evanghelia. Spun și repet că aceia care se pocăiesc se pocăiesc datorită Evangheliei predicate și a Duhului Sfânt care acompaniază mesajul și nu datorită acestor metode ci în ciuda lor.

Anunțuri

11 gânduri despre “„Repetă după mine”

    1. Apostolii ii îndeamnă sa se mântuiască nu sa ridice mana sau sa plece capul si sa repete ca papagalii o rugăciune dictată de predicator si nici sa vină în față la altar. Sau poți să citești asta în text?

      Când apostolii îndeamnă audiența la Cincizecime „Mântuiţi-vă din mijlocul acestui neam ticălos” o fac după ce Petru a predicat Evanghelia (v.36a), după ce Duhul Sfânt le-a străpuns inimile (v.37b), după ce oamenii străpunși întreabă „fraților, ce să facem” (v.37). Așadar, răspunsul dublu al lui Petru „pocăiți-vă” și „mântuiți-vă” vine după ce aceștia întreabă ce trebuie să facă. Chemarea nu vine din partea predicatorului ci din partea ascultătorului.

      Apreciază

      1. Eram curios ce argumente ar fi împotriva următorului raționament: „în această manieră (deci precum în videoclip) îi indemn ( așa cum spune Biblia – cu multe alte cuvinte – și de la cuvinte la tehnici/metode e drum scurt) să se mântuiască..”
        Am înțeles, îndemnurile vin doar ca răspuns la întrebările ascultătorilor cu inima străpunsă… Mersi de clarificare!

        Apreciază

  1. Nu cred ca isi avea rostul video-ul…is de acord cu tine ca prin astfel de practici se poate manipula congregatia, dar cu toate acestea nu trebuie trecut cu vederea faptul ca Dumnezeu a lucrat la inima multor oamenii prin chemarea facuta de acest predicator. Articolul mi-a lasat mai mult impresia ca vrei sa platesti niste conturi fata de fratele Paul…

    Apreciază

    1. Nu articolul ti-a lasat impresia deoarece el nu amintește nimic din ce spui ci presupozitiile tale te-au făcut sa citești in articol ceea ce nu este.

      Nu am negat ce a făcut Dumnezeu prin el. Am spus eu ca nu a făcut Dumnezeu prin el?

      Ce ușor e sa fugim de la subiectul clar la speculații.

      P.S. Nu am încercat sa plătesc nimic. Nu aici si nu așa se fac plățile. E foarte puerilă și gândirea și metoda. P.S.S Am lăsat niște completări la final pentru cei care speculează mai ușor 🙂

      Apreciază

    2. e unul dintre puținii evangheliști români care predică consistent la evanghelizări. Totuși, de când îl cunosc nu văd consecvența dintre teologia lui (parțial reformată sau cu înclinații reformate) și aceste practici. După o predică cu adevărat „high” tipul acesta de de încheieri mi se pare că distruge tot colosul construit până atunci.

      Apreciază

  2. Foarte bun si pertinent articolul tau, Andrei. Bun si exemplul. Cred ca unii predicatori pur si simplu nu au nici macar habar de unde vin aceste practici si care au fost conjuncturile concrete la sursa lor. Ar fi interesant daca s-ar apuca cineva sa traduca pe Asahel Nettleton, un predicator baptist uitat in istorie, dar unul dintre cei mai pe fata opozanti ai lui Charles Finney si a sistemului „noilor masuri”, un sistem profund arminian si manipulator. Eu am tradus anul trecut, cred, o brosura a lui Jim Ehrhard intitulata „Pericolele invitatiilor in cadrul slujirii in evanghelizare”, se gaseste la acest link – http://coresi.weebly.com/carti-evanghelizare.html, dar statistic am vazut ca putina lume a fost interesata de aceasta carticica.
    Nu stiu daca a a tradus cineva „The invitation system” de Iain Murray. Ar merita tradusa si oferita cadou fiecarui pastor si predicator, ba inca fiecarui crestin. Este uluitor cat de multe persoane sunt fani ai lui Charles Finney, desi marturia pe care el a lasat-o in urma este oribila, iar teologia este nu doar arminiana, ci deschis anti-calvinista.

    Apreciază

      1. Cea mai mare dezamagire…
        Cu ceva ani in urma, pe vremea cand eram o adolescenta rebela si ironica la adresa lui Dumnezeu am ajuns cumva in cercul pocaitilor din zona in care ma aflam si am vazut oameni cu vieti extraordinare, am auzit de nastere din nou, de felul in care Domnul intervine in viata ta si te transforma, etc. Am mers intr-o tabara de pocaiti si acolo am auzit o predica care m-a sensibilizat prin strigate, cuvinte alese in acest scop, muzica pe fundal…Am ridicat mana, am venit in fata, am bolborosit si eu o rugaciune dictata, eram emotionata, nu stiam ce se intampla….Oamenii ma felicitau, cica Isus a intrat in viata mea…si am asteptam sa vad schimbarea….dar nu era nimic, eram mai goala si mai seaca ca niciodata…Am avut cea mai mare dezamagire a vietii mele, tot ce imi ziceau oamenii schimbati s-a dovedit a fi o minicuna in ochii mei…Am plecat de acolo si am patit ca in exemplul ala din Biblie in care a plecat un drac din mine si s-a intors cu alti 7 inapoi, pentru ca acolo nu era nici un Isus. A urmat o perioada groaznica in viata mea pana in momentul in care Domnul mi-a schimbat-o total, schimbare pe care nu o poti confunda. Acuma stiu ca si experienta asta a fost dupa planul Domnului care este Suveran, dar lucrul asta nu-i scuza pe cei care fac astefel de lucruri pentru o falsa cauza,
        Predicarea unei doctrine sanatoase insotite de lucrarea Duhului Sfant vor schimba viata omului, nu mana ridicata sau cuvintele bolborosite fara sens!

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s