Disciplinarea în Biserică, Jean Calvin

sursa: http://alturl.com/criri
sursa: http://alturl.com/criri

1. Necesitatea disciplinării

Dacă nici un tip de societate, ba mai mult, nici măcar o casă în care trăiește o mică familie nu poate exista și funcționa în mod corespunzător fără disciplină, aceasta este cu atât mai importantă în Biserică a cărei organizare ar trebui să fie cât se poate de bună.

2. Efectul lipsei disciplinării

Toți cei care doresc să elimine disciplina sau să împiedice restaurarea ei – indiferent dacă o fac conștient sau din ignoranță – contribuie în mod cert în cele din urmă la dezintegrarea Bisericii.

3. Rolul disciplinării

Disciplina este ca un frâu care îi strunește și îi îmblânzește pe cei care se dezlănțuie împotriva doctrinei lui Hristos; sau ca un pinten, care îi stârnește pe cei care nu sunt suficient de atrași de ea; și, de asemenea, ca nuiaua unui tată care îi pedepsește pe cei care au păcătuit mai grav.

4. Păcatele publice și private

Corectarea păcatelor înfăptuite în ascuns se va face potrivit pașilor stabiliți de Hrisos; dar în cazul păcatelor fățișe, dacă ofensa adusă este într-adevăr publică, să se treacă direct la mustrarea solemnă venită din partea Bisericii.

5. Păcate grave și greșelile

Pentru actele reprobabile (păcatele grave) trebuie să folosim nu doar admonestarea sau musutrarea, ci un remediu mai sever: cum ne arată Pavel atunci când nu îl pedepsește pe corinteanul incestuos numai cu vorbe, ci și cu excomunicarea, îndată ce este informat despre fărădelege (1 Corinteni 5:3 și urm.).

6. Autoritatea disciplinării

Nimeni să nu disprețuiască o astfel de judecată a Bisericii sau nimeni să nu considere că o condamnare prin voul credincioșilor esteun lucru neînsemnat (pentru că) Domnul a vestit că ea nu este altceva decât publicarea hotărârii Lui și că ceea ce face Biserica pe pământ este ratificat în cer  (Matei 16.19; 18:18).

7. Scopurile disciplinei

Primul este acela ca cei care au dus o viață murdară și infamă să nu fie numiți creștini, spre dezonoarea lui Dumnezeu, ca și când Biserica Lui sfântă ar fi o gașcă de oameni ticăloși și respinși.

Ca nu cumva această taină preasfântă să fie disprețuită (Cina Domnului) este nevoie de foarte multă înțelepciune și discreție în administrarea ei. Lucru care nu se poate realiza însă numai prin disciplina Bisericii.

Un alt scop este să se împiedice ca binele să fie corupt din cauza tovărășiei permanente cu cei răi, cum se întâmplă de obicei. Nimic nu este mai ușor decât să fim ademenți prin exemple rele de pe calea dreaptă (1 Corinteni 5:11)

Al treilea scop este să se obțină pocăința păcătoșilor copleșiți de rușine ca urmare a josniciei lor (2 Tesaloniceni 3:14; 1 Corinteni 5:5). Pavel l-a supus unei condamnări temporare (pe bărbatul din Corint) ca să poată avea o mântuire eternă.

8. Perioada disciplinării

Când un păcătos își mărturisește pocăința înaintea Bisericii, și prin această mărturisire șterge atât cât poate ofensa adusă ei, el nu mai trebuie mustrat în continuare.

9. Disciplinarea păcatelor publice și scandaloase

a. Păcatele publice: Ceea ce apostolul îi prescrie lui Timotei în legătura cu mustrarea publică a acelora care păcătuiesc, aplică însuși în cazul lui Petru (1 Timotei 5:20 „pe cei care păcătuiesc, mustră-i înaintea tuturor, ca și ceilalți să aibă frică”). Căci atunci când Petru a păcătuit în așa fel încât aproape că a iscat un scanda public, Pavel nu l-a mustrat în particular ci l-a adus înaintea Bisericii (Galateni 2:14).

b. Păcatele scandaloase: Pentru actele reprobabile (păcatele grave) trebuie să folosim nu doar admonestarea sau musutrarea, ci un remediu mai sever: cum ne arată Pavel atunci când nu îl pedepsește pe corinteanul incestuos numai cu vorbe, ci și cu excomunicarea, îndată ce este informat despre fărădelege (1 Corinteni 5:3 și urm.).

10. Intenția excomunicării

Intenția excomunicării este ca păcătosul să fie condus spre pocăință și să se îndepărteze exemplul rău din mijlocul adunării, ca nu cumva să fie calomniat Numele lui Hristos  sau nu cumva alții să fie tentați să-i imite exemplul rău.

11. Decizia excomunicării

Procedeul folosit de Pavel pentru excomunicarea unui om este cel corect, cu condiția ca bătrânii Bisericii să nu decidă ei singur, ci cu aprobarea și cunoștința Bisericii.

12. Cazurile de excomunicare

Actele rușinoase trebuie să fie pedepsite printr-un corectiv mai aspru. Și nu este suficient ca cel care a vătămat Biserica să fie pedepsit numai prin cuvinte; ci el ar trebui să fie înlăturat pentru un timp din comuniunea Cinei Domnului, până când dă dovadă de pocăință.

13. Scopul excomunicării

Și cu toate că excomunicarea îl pedepsește și ea pe om, o face astfel încât, avertizându-l dinainte cu privire la condamnarea lui viitoare, să îl poată chema înapoi la salvare.

14. Blândețea disciplinării

Dacă această blândețe nu este prezentă atât când cineva este mustrat în particuar, cât și când e atenționat în public, există pericolul ca în curând să transformăm disciplinarea oamenilor în măcelărirea lor.

14. Împiedicarea disciplinării

Pastorii înșiși, dacă nu pot să elimine după dorința inimii lor tot ce trebuie îndepărtat, să nu renunțe din acest motiv la lucrarea lor sau să nu tulbure întreaga Biserică cu o rigurozitate neobișnuită.

15. Măsura disciplinării

Metoda de corecție să fie atât de temperată încât, pe cât posibil, să aducă trupului mai degrabă vindecare decât moarte.

Învățătura Religiei Creștine, p.408-419

Anunțuri

9 gânduri despre “Disciplinarea în Biserică, Jean Calvin

    1. Da, însă Calvin nu a scris despre un caz specific, deși a lăsat principiile foarte clar. Mulțumim Domnului că avem Biblia care ni l-a detaliat pe larg: http://wp.me/p1PHSm-17l

      Calvin face diferența între păcate „ușoare” și păcate „scandaloase” între păcate „private” (care țin de neînțelegeri ușoare între frați) și păcate „publice” care au ramificații pentru ceilalți oameni. Tot el este de acord cu mustrarea publică a păcatelor scandaloase, cu votul bisericii împotriva acestor păcate, cu punerea sub disciplină în fața bisericii până se vede pocăință, Sper că sunteți de acord cu aceste principii.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s