Nu vă goliți de voi înșivă

Aproape de fiecare dată când aud vorbindu-se sau predicându-se despre umplerea cu Duhul Sfânt aud spunându-se că pentru a fi umplut cu Duhul trebuie să te „golești de tine însuți.” Scriptura, așa cum susținem toți, este sursa suficientă de învățătură pentru credința și practica creștinului și de aceea ne uităm în ea pentru a găsi rădăcinile acestui concept de unde aflăm că:

1. Expresia „golit de sine” este prezentă o singură dată în Scriptură ceea ce face discuția puțin complicată, la prima vedere, deoarece nu avem alte pasaje care să ne detalieze acest fenomen sau această experiență. Termenul „golit” (ekenosen) se găsește o singură dată în întreg Noul Testament în această formă (alte derivații ale lui pot fi găsite în Romani 4.14; 1 Cor 1.17, 9.15; 2 Cor 9.3). Deși în unele traduceri avem expresia „dezbrăcat de sine” limba originală folosește termenul „golit” nu „dezbrăcat.” Traducerea Literală 2001 („s-a golit”) și Biblia BOR 2008 („s-a deșertat”) folosesc corect termenul găsit în original.

2. Problema însă se simplifică deoarece pasajul care vorbește despre această experiență detaliază pe larg ce înseamnă această „golire de sine”. Înainte de a o explica trebuie să fac patru precizări cruciale – precizări care nu se potrivesc deloc cu ceea ce predicatorii noștri ne învață despre „golirea de sine:”

întâi, golirea de sine îi este atribuită lui Isus Hristos și din fericire pentru toată lumea nici tu și nici eu nu suntem Hristos și de aceea nu ne putem goli de noi înșine; faceți altceva dar nu încercați această experiență pentru că sunteți sortiți eșecului;

doi, golirea de sine are un caracter absolut pozitiv deoarece ea nu a însemnat că Hristos a lăsat deoparte „sinele păcătos” în timp ce noi suntem învățați că a te goli de tine însuți înseamnă, probabil, a face vreo acțiune în privința „sinelui păcătos” – care are calități negative;

trei, golirea de sine a fost o experiență unică în toată istoria universului deoarece ea înseamnă întruparea Fiului lui Dumnezeu. Este o experiență unică, irepetabilă și exclusiv atribuită lui Mesia;

patru, golirea de sine înseamnă, așa cum ne arată pasajul din Filipeni 2 că Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat – acțiune pe care nici unul dintre noi nu o putem înfăptui deoarece suntem deja în trupuri; așadar, chiar dacă Dumnezeu ar mai putea să vrea ca cineva  să se mai întrupeze vreodată, cu siguranță putem sta liniștiți că nu vom fi noi aleși pentru asta.

3. Golirea de Sine fiind atribuită lui Hristos, referindu-se la întruparea Lui, și fiind o experiență și un eveniment pozitiv, unic, irepetabil, ireversibil în istoria universului este ceva complet diferit de răstignirea firii pământeștisau lepădarea de sine. Dacă predicatorii care folosesc această expresie se referă de fapt la „lepădarea de sine”, atunci ei ar trebui să folosească expresia corectă ca să nu fim duși în confuzie și să explice biblic ce înseamnă această experiență. Ea nu este similară cu golirea de Sine.

4. Interesant și esențial de observat este că „golirea de sine” nu înseamnă, așa cum le place teologilor arminieni să spună, a lăsa ceva ci a lua. Eu nu spun că Hristos nu a lăsat ceva în glorie atunci când S-a întrupat ci spun că textul în care este folosită această expresie vorbește exclusiv despre ceea ce Hristos a luat. Cineva a întrebat ce sens are să folosești termenul „golit” pentru ideea de a „lua” ceva când sensul cuvântului este mai degrabă de a „lăsa”. Răspunsul este simplu: luarea de care Și-a făcut parte Hristos nu este o ridicare, o înălțare, o glorificare a Sa ci o coborâre. Dumnezeu să se facă om nu înseamnă ceva mai glorios decât avea înainte ci o coborâre a Sa spre ceva mai jos, mai slab, mai mic în valoare și strălucire.

În limba originală avem trei indicative în textul din Filipeni 2 unde se spune despre Hristos că: (a) nu a luat ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu; (b) și S-a golit pe Sine Însuși și (c) și S-a smerit pe Sine. Textul ne explică ce înseamnă această golire precizând trei acțiuni (prezentate la participiu) care definesc și detaliază această golire de Sine: întâi, Hristos este descris ca „luând chip de rob” (morphen doulu labon); doi,este văzut ca „făcându-Se în asemănarea oamenilor” (en omoiomati anthropon genomenos), și trei, „la înfățișare fiind găsit ca un om” (schemati euretheis os anthropos).  Toate acestea arată că Hristos a luat ceva ce nu a avut înainte – asemănarea oamenilor, chipul de rob și înfățișarea de om. Textul chiar folosește termenul „luat” și nu precizează deloc că a lăsat ceva.

Deși este absolut greșit, să presupunem totuși că cineva vrea să folosească expresia ca o paralelă pentru o acțiune făcută de oameni. Dacă face acest lucru are obligația ca să o folosească  și ea să însemne a lua și nua lăsa, asta pentru a păstra semnificația apropiată de original. De aceea expresia, așa cum e folosită astăzi, este distorsionată în mod complet.

5. În final, este important de precizat că noi nu suntem ca niște recipiente fizice și nici Duhul Sfânt nu este un lichid care să ne umple. La fel, sinele nu este o substanță care ne umple și de care trebuie să ne golim pentru a-l înlocui cu altă substanță – Duhul Sfânt. Niciodată nu putem să ne scăpăm de sinele sau de firea noastră. Îl vom avea totdeauna cu noi. Pe de altă parte „lepădarea de sine” nu înseamnă anihilarea sau dispariția sinelui. Înseamnă că viața nu mai este condusă de sine ci de Hristos prin Duhul Sfânt. Dacă ne-am putea anihila sinele asta ar însemna să încetăm a mai exista. Trebuie să nu ne lăsăm duși în eroare de termenul „umplere” și astfel să ajungem să inventăm prin imaginație doctrine despre Duhul Sfânt, om și păcat găunoase și nebiblice, aproape eretice.

În acest sens este obligatoriu să observăm că nicăieri în Biblie umplerea cu Duhul Sfânt nu este graduală.  Duhul Sfânt nu este o energie sau o substanță iar noi nu suntem baterii sau recipiente care să fim umpluți de El în măsuri diverse. Duhul Sfânt e o Persoană care ne umple complet sau nu ne umple deloc. El nu poate veni în părți deoarece nu se poate desface pe Sine Însuși. El este Dumnezeu și când vine în ființele noastre vine în tot ceea ce este El. Faptul că Duhul Sfânt nu controlează în aceeași măsură toate domeniile din viața noastră, că nu ne-a eliberat de toate păcatele, că nu ne călăuzește deplin în orice moment – este cu totul și cu totul altceva.

6. Las în încheiere un cuvânt de avertizare: golirea de sine este posibilă însă este o practică păgână pe care nu trebuie să o experimentați. Dumnezeu nu ne cere să ieșim din noi înșine pentru a ne întâlni într-un spațiu (nu știu de care) cu vreo ființă cerească cu care să ne unim. Nu ni se cere nici să ne anihilăm sinele sau să-l distrugem pentru că nu se poate, nu e teologic și nici logic.

Textele sunt luate din Biblia Cornilescu – Traducerea Literală București 2001.

15 septembrie 2013, Andrei Croitoru

Anunțuri

13 gânduri despre “Nu vă goliți de voi înșivă

      1. nu ai ons omisiunea?
        spui ca o singura data se gaseste expresia in NT, dar nu spui unde… insa la derivatiile lui amintesti versetele aferente… :DD
        fii mai atent, dude! conteaza f mult detaliul, chiar daca cunosti referinta…

        Apreciază

      1. Este un text narativ (cel pe care îl citești) iar acesta este un text doctrinar. Acolo se vorbește despre experiența unui om unic, cu o lucrare unică care se raportează într-un anume fel la Hristos (și cred că există o aplicație de gradul doi și pentru noi) iar aici este vorba despre cu totul altceva. O legătură este între orice cu orice dar trebuie să rămânem la ceea ce este clar. Altfel ajungem la teologii bolnăvicioase bazate pe legături pe care nu avem voie să le facem. Plus că iei două texte din contexte complet diferite. Nu văd necesară paralela. Deloc. Este anti-hermeneutic din orice punct de vedere.

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s