Ispăşirea eficace: Ioan 6:51, 4:42, 1:29, 1:9, 3:17 și 1 Ioan 4:14

În acest articol vrea să iau în considerare și să explic câteva dintre versetele cu care arminienii vor să ne scoată ochii (sublinierile îmi aparțin):

[1] Și pâinea pe care o voi da eu pentru viața lumii este trupul Meu [Ioan 6:51]

Această „dare” a lui Isus Însuși a fost oferirea și sfințirea Sa ca să fie o jertfă pentru păcatele celor pentru care a suferit (cine sunt ei?); intenția Lui este ca cei pentru care a murit (cine sunt ei?) să aibă viața eternă.

Cine sunt ei? Pentru că nu a fost pentru evrei doar ci pentru aleșii lui Dumnezeu de pretutindeni El îi numește „lumea”.

Întrebarea care poate fi pusă oricărui om, chiar celor ce nu au cunoștințe spirituale, este următoarea: își poate imagina că Hristos, în jertfa Lui, a intenționat să cumpere viață și salvare pentru toți acei despre care știa că vor fi damnați cu multe veacuri înainte iar ireversibilul decret al mâniei fiind trimis împotriva lor deja?

Termenul „lumea” din acest text, așa cum și în alte texte nu înseamnă „toți”, semnifică doar câțiva din toate felurile, așa cum sunt aleșii lui Dumnezeu.

[2] știm că acesta este în adevăr Hristosul, Mântuitorul lumii [Ioan 4:42]

Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie Mântuitorul lumii [1 Ioan 4:14]

Se spune despre Hristos că este „Mântuitorul lumii” tocmai pentru că nu este alt Mântuitor pentru nimeni în lume, și pentru că El îi salvează pe toți cei care sunt salvați – și anume, pe toți copiii lui Dumnezeu din toată lumea (nu doar evrei).

[3] Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii! [Ioan 1:29]

Chiar dacă se vorbește despre lume în general în nici un fel nu se poate conduce la o universalitate a indivizilor.

Că Hristos este Miel – e un lucru sigur. El ia păcatul, marele păcat, păcatul originar, al lumii, adică cel care este comun tuturor.

El îl ia prin justificare pentru ca să nu-l condamne; îl ia prin sfințire ca să nu mai domnească; îl ia prin glorificare ca să nu mai existe. Dar ca să spui că El îl ia, îl curățește, îl iartă din fiecare om din lume – nu este ceea ce spune textul și este fals în însăși afirmația făcută.

[4] Dumnezeu în adevăr, n-a trimis pe Fiul Său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin El [Ioan 3:17]

Lumea, în acest context, poate însemna partea de lume în care Hristos  trăit. În al doilea rând poate însemna oricine din lume – ceea ce ar însemna o forțare a textului. În al treilea rând poate însemna toți cei pentru care Dumnezeu și-a propus să-și trimită Fiul.

Acum, este evident că aceștia nu sunt toți oamenii ci doar cei credincioși dintre evrei și neamuri din întreaga lume fiindcă: [1] nu toți sunt salvați; [2]  cei mai mulți oameni erau deja condamnați la acea vreme; [3] Hristos a fost trimis pentru căderea unora (Luca 2:34) așa că nu a fost trimis pentru salvarea tuturor; [4] trimiterea lui Hristos  nu a fost contrară vreunui decret etern al lui Dumnezeu care a însemnat si condamnarea unora pentru păcatele lor.

[5] Lumina aceasta era adevărata Lumină care luminează pe orice om, venind în lume [Ioan 1:9]

Arminienii spun că „lumea” este umanitatea (v4) creată de Hristos (v3) și care nu L-a primit (v5,10,11) și acest lucru înseamnă că Hristos a murit pentru toți.

Cuvântul „lume” aici nu înseamnă oameni în lume, fie toți sau unii, ci o parte locuibilă a pământului. Fraza „venind în lume” nu poate fi înțeleasă în nici un alt mod. Este aceeași cu a fi născut, a veni la aer.

Pe de altă parte cuvântul „venind” se referă la „lumină” și nu la „om” iar expresii paralele pot fi găsite în 3:19 și 12:46. Toată greutatea se așează asupra expresiei „orice om” iar acești oameni sunt cei care sunt cu adevărat iluminați.

Hristos deci, venind în lume, luminează orice om, în parte pentru că orice om care are orice fel de lumină o are de la El; parte pentru că El este singura lumină adevărată și fântâna iluminării așa că El luminează pe oricine este luminat.

În ce privește lumina menționată aici, este vorba despre înțelegerea care este comunicată tuturor iar Hristos este prin natura lui divină lumina tuturor.

Anunțuri

Un gând despre “Ispăşirea eficace: Ioan 6:51, 4:42, 1:29, 1:9, 3:17 și 1 Ioan 4:14

  1. asculta primele 10 minute, sa vezi ce crede fostul tau rector despre lume..

    dupa cum stii, el este mai degraba arminian… prin predicle sale il face pe om sa inteleaga ca la el e puterea de a alege a raspunde la invitatial la mantuire…:)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s