Eficacitatea botezului și Cinei nu depinde de starea preotului?

sursa
sursa

Citesc Tradiția Creștină (vol. 3, Jaroslav Pelikan, luate la jumătate de preț în ofertele apărute uneori pe elefant.ro) și am găsit un pasaj care lămurește sau cel puțin prezintă un răspuns la dilema dacă eficacitatea Cinei sau a botezului depinde de starea spirituală și morală a preotului/păstorului care administrează acesteă simboluri/taine. Cu alte cuvinte, dacă ai fost botezat de un preot nenăscut din nou este valabil botezul? Sau, dacă ți-a administrat Cina un preot care trăia în păcat este „valabilă” această Cină?

Tot din teologia sacramentală a lui Augustin a derivat și învățătura conform căreia eficacitatea obiectivă a Sfintelor Taine nu depinde de starea subiectivă a preotului. La fel ca la Augustin, și la adepții săi, această teorie era formulată cu precădere în relație cu botezul; dar aplicarea ei la Euharistie și apoi la hirotonire avea să determine rezultatul diferitelor controverse teologice medievale.

Hristos însuși, exterior actuli fizic, este Cel care realizează de fapt botezul, indiferent de condiția morală și religioasă a preotului; căci puterea acestei Sfinte Taine nu este în actul preotului, ci în puterea Stăpânului. Așa cum rezuma un teolog din secolul al IX-lea, această doctrnă spunea că valabilitatea Taine nu depinde de „meritul celui care o împlinește ci de Cuvântul … Creatorului și de puterea Duhului Sfânt.”

p.59

A nu se confunda acest lucru cu faptul că cineva este botezat sau i se administrează Cina într-un mod greșit. Aici intrăm într-o altă discuție: până la ce punct aceste simboluri/sacramente pot suferi modificări fără ca să fie respinse de Dumnezeu ca fiind inovații omenești și o contrafacere a modelului Scripturilor.

Anunțuri

10 gânduri despre “Eficacitatea botezului și Cinei nu depinde de starea preotului?

      1. nu ma scund… dar sunt sircumspect cu privire la ortodocsi (mai ales ca ptr ei Traditia este deasupra Scripturii)
        Il stii pe Raul Enyedi? la el si membrii bisericii lui ma gandeam cand am scris ce am scris… ptr ei (care au vederi calviniste, desi il reneaga pe Calvin si Luther, ca ucigasi de crestini anabaptisti), „Parintii Bisericii” nu sunt buni…:)

        Apreciază

      1. ai spus ca ii bun?
        mi-am luat azi primele doua volume din Traditia crestina si Credo. Ghid istoric si teologic al crezurilor.. (toate de J. Pelikan) si Istoria filosofiei patristice de Claudio Moreschini…
        ca sa vezi ca nu stau ascuns in vreo scorbura.:))
        ce ma intriga, totusi, este cum de un protestant se converteste la ortodoxism, o religie plina de forme si traditii…

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s