Cultul „fecioarei Maria” după anii 600

sursa
sursa

Cultul Fecioarei Maria nu a fost dezvoltat în învăţătura apostolilor sau în biserica primară. A început în perioada patristică şi s-a dezvoltat mai puternic după anii 600. Faptul că a existat o „dezvoltare” presupune că s-au adăugat doctrine noi la acest cult şi că el nu îşi are rădăcinile în Scriptură – altfel ar fi fost descoperit înainte de secolul 6.

În acest punct aş spune câteva idei despre „tradiţie”. Reformatorii au observat o problemă în a accepta autoritatea ei lângă autoritatea Scripturii deodată ce părinţii bisericii s-au contrazis de multe ori între ei. Cine, după ce criterii, hotărăşte care dintre ei aveau dreptate? Majoritate decide?

Pe de altă parte, se încearcă a se sublinia autoritatea tradiţiei prin faptul că părinţii bisericii au format canonul. Această „formare” este de fapt o „confirmare”. Diferenţa este imensă. Cărţile canonice existau înainte ca ele să fie acceptat în forma finală de „Canon”. Mai mult, înainte ca să existe un consens în privinţa canonului exista o acceptare largă a canonului aproximativ chiar dacă nu a existat un sinod care să decidă ce cărţi fac parte din Canon.

Oricum, ne întoarcem la discuţia despre cultul fecioarei Maria şi veţi observa în citatele de mai jos că acest cult s-a dezvoltat mult prin inovaţiile şi imaginaţia multor teologi dar nu pe texte clare ale Sfintei Scripturi. Logic, părinţii bisericii fiind autoritate prin ei înşişi – dacă negi cultul fecioarei Maria, susţinut în formă incipientă de unii dintre ei, înseamnă să negi autoritatea supremă. Nu poţi nega validitatea cultului pentru că astfel negi validitatea autorităţii supreme. Dar am vorbit deja despre această autoritate failibilă şi mult inferioară Scripturii.

Idlefonsus de Toledo „nu numai că a apărat fecioria Mariei, dar a şi contribuit la dezvoltarea cultului Fecioarei”.

În timp ce în perioada pastristică apuseană „nimeni nu sărbătorea ziua Maicii Domnului … (şi) toată lumea se ruga la Sfântul Ştefan, dar nimeni nu se îndrepta către Maria”, rugile închinate Maicii Domnului devin din ce în ce mai obişnuite în evlavia şi liturghia occidentală.

În cadrul aceluiaşi proces se înscris şi crearea unor titluri şi prerogative pentru Fecioara Maria, analoage celor din liturghia şi teologia răsăritene.

Aceiaşi autori care vorbeau astfel despre Fecioara Maria considerau în egală măsură că şi ea avusese nevoie de mântuire. Nu a fost mântuită de păcat prin meritele ei proprii, ci doar prin sângele lui Hristos prin bunătatea gratuită a lui Dumnezeu.

Paschasius face una dintre primele încercări în rândul teologilor apuseni de a descoperi doctrina Imaculatei Concepţii”. Doctrina avea să mocnească de-a lungul Evului Mediu pentru a izbucni la suprafaţă şi a isca vii controverse în secolele al XII-lea şi al XIII-lea, urmând să se concretizeze într-o formulare definitivă abia în secolul al XIX-lea.

Aceeaşi lipsă de consens s-a manifestat şi în ceea ce priveşte sfârşitul vieţii Fecioarei Maria, chestiune care avea să cunoască o determinare dogmatică abia în secolul XX.

Era recunoscut faptul că relatările principale atât despre începutul, cât şi despre sfârşitul vieţii ei erau de natură apocrifă, nefiind acceptate drept canonice de către Biserică şi că „nici o istorie catolică nu dă mărturie despre felul cum ea s-a înălţat la cer”.

Tradiţia Creştină, p.98-100

Anunțuri

10 gânduri despre “Cultul „fecioarei Maria” după anii 600

    1. Nu sunt toate chiar pe tinta, dar sunt mai instructive si mai pe intelesul celor ce vor sa invete crestinism, nu nesfarsite dueluri pe teme microscopice, care „inrobotizeaza” – „masinifica” – „mecanicizeaza” fiinta umana dornica de intelegerea Cuvantului.
      Eu nu vreau sa castig vreun duel teologic cu cineva, ci sa contribui la o corecta si luminoasa indrumare a altora mai incepatori si ezitanti, acesta este scopul dialogurilor pe teme crestine.
      Sa nu fim egoisti, ci darnici cu bucate bune, nu potopitori cu avalanse de firimituri, ca ne pierdem ucenicii pe drum …….
      Te-ai uitat putin sa vezi ca ai mai multe articole decat postaci ? Singurul subiect la care s-au inghesuit mai multi a fost „Iosif Ton” …….

      Apreciază

  1. Totusi, sa spun cateva cuvinte numai despre cultul Fecioarei Maria :
    A – este o ratacire grava, cu iz politico-avocatesc, de vreme ce mamei lui Isus i se atribuie tot felul de insusiri si functii translatate de la Dumnezeu-Fiul, incalcandu-se astfel mai tot firul intelegerii Cuvantului lui D-zeu.
    B – nici unul din scriitorii Sfintei Scripturi nu sufla o vorba macar despre o asemenea situatie pamanteasca sau si-mai-si, cereasca, a Fecioarei Maria fatza de oameni, Dumnezeu, mijlocire si mantuire.
    C – de fapt, ratacirea aceasta nici nu este „ratacire” cat este premeditare, uneltire, impotriva accesului claselor de jos ale societatii la informatia vitala a Cuvantului lui D-zeu, a apei vii a lui Christos, a adevarului care face pe om liber si nemanipulabil, de neintimidat si de neexploatat. O relatie personala si DIRECTA a omului cu D-zeu este cel mai mare pericol la adresa existentei ierarhiei religioase pamantesti care stapanea(stapaneste) peste credinciosi si de multe ori chiar si peste societate.
    D – cultul Fecioarei Maria este culmea, varful idolatriei patrunse in crestinism pe poarta libertinajului religios format incetul cu incetul odata cu liberalizarea crestinismului.
    E – asa-zisii sfinti parinti, cu auxiliarii lor, formatori si aparatori ai „traditiei” bisericesti, chiar daca nu s-ar fi contrazis si luptat amarnic intre ei pe diferite teme spirituale-religioase-mistice, tot rataciti ar fi fost in unitatea lor, caci incalcau constient si inconstient cuvintele Sfintei Scripturi despre Fecioara Maria, si nu numai.
    F – aproape singurul si cel mai invocat motiv in sustinerea cultului Fecioarei Maria, este supararea manioasa a lui D-zeu Tatal pe oamenii pacatosi, manie atat de mare incat invalideaza principala functie cereasca a lui D-zeu Fiul „Christos”, aceea de mijlocire pentru om in fatza Tatalui Ceresc „Cel manios” – lucru pe care numai Fecioara Maria l-ar putea remedia …..
    G – astfel s-ar introduce in Cer principiul politico-avocatesc pamantesc de „lobby” pe langa sistemul judiciar in frunte cu judecatorul de cauza, practic avocatul pacatosului in fatza Lui D-zeu Tatal ar deveni Fecioara Maria in locul Lui D-zeu Fiul – Isus Christos.
    H – trebuie subliniat faptul ca toata mariologia-cultul Fecioarei Maria, teorie si practica, nu s-a stabilit dintr-o data, ci pe parcursul secolelor, aprox. VI – IXX, ceea ce pune multe intrebari cu privire la eficacitatea de-a lungul timpului a medierii Fecioarei Maria ca „avocat pe langa Avocatul Isus Christos in fatza Judecatorului – D-zeu Tatal”…….
    Incheiere – il las pe dl Andrei C. sa sustina cu citate din Biblie, cele spuse de mine mai sus – la asta se pricepe mai bine decat mine …….

    Apreciază

  2. D-le Andrei C. – trebuia sa stabilesc un anumit cadru istorico – religios-crestin, mai inainte de a trece la expunerea subiectului „cultul Fecioarei Maria” – tot ce n-am spus eu, ai spus dumneata, si invers, (si s-ar mai putea adauga multe), asta ajuta pe cei mai putin initiati sa inteleaga „ce, de ce si cum” – singurul motiv pentru care consum eu timp si energie pe acest blog este speranta ca ale noastre cuvinte vor fi de folos celor interesati, dar mai putzin stiutori decat noi doi ……. D-zeu sa binecuvanteze si pe ei si pe noi …….

    Apreciază

    1. Chiar cunoaşteţi acest cadru „istorico-religios-creștin”? Nu îl văd expus nicăieri 🙂

      Este inutil apelul la Scriptură pentru aceștia deoarece ei pretind că prin tradiție s-a format și interpretat canonul așa că nu ai voie să ataci faptul că tradiția a dezvoltat doctrina și practica cultului.

      Apreciază

      1. „deoarece ei pretind” – daca „ei” pretind asa ceva, noi stim din insusi canonul de 66 carti, din istoria bisericii scrisa de diversi autori si din revelatia Duhului Sfant ca s-au dat lupte grele, la propriu si la figurat, prin diverse concilii sau in spatele acestora, pentru a se stabili un canon acceptat de-o majoritate de „episcopi” prezenti la dezbateri. – unde-i traditia aici, caci orice altceva ai adauga la cele 66, scrise de autori cunoscuti, ori nu se potrivesc cu sensul revelatiei generale, ori repeta, intr-o dilutie de cuvinte si adaugiri ratacite, ceea ce este deja inclus.
        a – stim din canonul celor 66 – exista in Cuvantul lui D-zeu, un „fir rosu” calauzitor, care stabileste un sens(inteles) general continuu insirat prin toate cartile la rand, sens care nu se contrazice, nu se intrerupe si se desfasoara in cerc, adica porneste din vesnicia raiului si se opreste acolo de unde a pornit, in vesnicia raiului. – asa ceva nici o traditie nu putea sa faca, evreiasca sau crestina, vedem astazi(ca-ntotdeauna) ce aberatii spune si faptuieste traditia, de altfel criticata aspru de Domnul Christos.
        b – stim din diverse variante de istorii ale bisericii, scrise de autori de dreapta credinta sau eretici(Eusebiu) – la concilii erau trimisi sute de delegati, din toate colturile imperiului roman, si fiecare venea cu lectia invatata referitor la subiectele de dezbatut, sau erau mandatati de bisericile de unde veneau, dar la fata locului lucrurile nu mergeau ca-ntr-o adunare de sfinti cu teama de D-zeu, ci se certau si de destule ori se bateau pentru ideile proprii, dar, pana la sfarsit, se ajungea la o cale de mijloc acceptabila pentru majoritatea, ca sa nu se produca schisme in crestinatate, si sa nu fie destituiti din functii de propriile adunari, pentru motiv de incompetenta. – conciliile lasau in urma cozi intregi de traditie, sub forma de asa-zise minuni care s-ar fi facut la fata locului de partizanii ideilor invingatoare.
        c – stim din revelatia Duhului Sfant – de la pogorarea Duhului Sfant, toti cei care au vorbit insuflati de Acesta, n-au scos nici macar un cuvant de apreciere la adresa traditiei, daca nu ma-nsel chiar au criticat-o, cel putin indirect. – aici iti cer ajutorul cu ceva exemplificari din NT.

        Apreciază

      2. „Chiar cunoaşteţi acest cadru „istorico-religios-creștin”? Nu îl văd expus nicăieri” – l-am expus in rezumat scurt, mai sus putin, acolo unde incepe cu „Pana la Constantin cel Mare(smeker)” – concluzia la expunere si motivatia la cultul Fecioarei Maria fiind aceasta : „Tot ce nu trece prin Isus Christos, nu are sanse sa reuseasca, asadar, sa-i trecem pe debitorii nostri enoriasi prin orice altceva, ignoranta, frica, lancezeala ratiunii(prostie), ierarhie(pana la D-zeu te mananca sfintii), sfinti vii sau morti, idoli bi sau tri-dimensionali, sfinti din lumea aialalta, si in final, capul de coloana al cumetriei pamantesti transpusa in sferele ceresti, „mama lui D-zeu”(poate-o sa-i facem sa uite de Christos) – ca in fatza ei Creatorul nu poate sa nu cedeze din manie sau suparari de toane(desi El ne zice in toata Scriptura ca abia asteapta sa venim la El sa ne rezolve din orice situatie) – cei ce au ascuns Scriptura de popor, au pus in locul acesteia(printre altele), cultul Fecioarei Maria – sa ne gandim putin ca daca imparatul Solomon n-a cedat in fatza mamei sale in legatura cu Abisag Sunamita, pentru un lucru mai mic decat mantuirea unui om oarecare, oare D-zeu, care este infinit peste posibilitatile lui Solomon, ar asculta de o femeie, fie ea si sfanta, ca sa modifice procedeele si etapele mantuirii, stabilite de El odata pentru totdeauna ? – cum a spus Christos: – „Apa”(Cuvantul) pe care o da El omului, produce satietate vesnica si apropie pe om de Dumnezeu si mantuire, nu altceva si nu altcineva.

        Apreciază

      3. Domnul Dumnezeu sa aduca pe acest blog, pe cat mai multi truditi, insetati si infometati dupa neprihanire, iar citirea celor spuse aici cu frica de D-zeu, sa-i destepte la cunostinta si mantuire, spre slava Lui si fericirea semanatorilor Lui, Amin !

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s