Susținerea liberei voinței datorită termenului „dacă”

Discuţia despre “voința liberă” s-a purtat înainte să fi existat partidele calvinism și arminianism. Un argument „pro” voință liberă este limbajul Scripturii, cu precădere, folosirea termenului „dacă”. Se spune că „dacă” introduce o posiblitate reală, altfel Dumnezeu și-ar bate joc de oameni. Cu alte cuvinte când Biblia spune „dacă rămâneți mai departe …” înseamnă că noi putem să rămânem mai departe și nu doar că trebuie să o facem.

Câteva observații cu privire la acest argument

1. „Dacă” (gr. ἐὰν) arată responsabilitatea omului și nu puterea lui. Când Biblia prezintă imperative ele au rolul de a arăta că ceea ce ni se cere este obligatoriu. Imperativele nu ne arată puterea de a face ceva ci responsabilitatea . Termenul „dacă” arată condiția de care depinde un anumit fapt. Acesta este rolul lui „dacă”. Rolul lui nu este acela de a arăta puterea omului de a îndeplini condiția respectivă. „Dacă” arată ce trebuie să faci, nu ce poți să faci deoarece intenția autorilor este să ne vorbească despre responsabilitățile noastre și nu despre puterea noastră.

2. Este normal să îi ceri unui om arogant și mândru, care nu își vede starea, să facă ceva ce nu poate face tocmai pentru ca văzându-și starea să se smerească și să caute ajutor. Acesta este rolul legii și a poruncilor lui Dumnezeu – acela de a ne arăta neputința, de a ne smeri și de a ne aduce la punctul în care depindem exclusiv de Dumnezeu. Prin porunci vine „cunoștința deplină a păcatului” (Romani 3:20) și „ne-a fost un îndrumător spre Hristos” (Galateni 3:24). Unii citează Deuteronom 30:12 („Porunca aceasta, pe care ţi-o dau eu azi, nu este mai presus de puterile tale, nici departe de tine”) pentru a arăta că putem ține poruncile. Totuși Pavel citează acest text în Romani 10 și spune că „porunca” la care se referea Moise aici este „este Cuvântul credinţei, pe care-l propovăduim noi” (Rom. 10:8). Putem însă concluziona că „porunc credinței” este, așa cum se pare că spune Moise, „nu mai presus de puterile tale”? Aceste cuvinte nu înseamnă nici extensia și nici gradul puterii umane ci distanța locală. „Mai presus” nu se referă la puterea voinței, ci la un loc care este deasupra noastră. În același fel, „departe” sau „în cer”, „dincolo de mare”, nu se referă la vreo putere în om, ci la un loc la o distanță dincolo de noi, la dreapta, la stânga, în spatele nostru sau în fața noastră.

3. Scriptura spune că „dacă (gr. ἐὰν) crezi în inima ta că Dumnezeu L-a înviat din morţi, vei fi mântuit” (Romani 10:9). Dacă mergem pe logica susținătorilor voinței libere ar trebui să concluzionăm că responsabilitatea credinței este, nu doar responsabilitatea omului ci, în puterea omului. De aceea, prin legea cauzei și efectului putem spune că mântuirea este în puterea omului deodată ce singura condiție a ei este în puterea lui. Acest lucru contrazice flagrant Scriptura deoarece frecvent se afirmă că mântuirea este a Domnului (Isaia 54:17; Apocalipsa 19:1; 7:10; 12:10; Ioan 2:9) și niciodată nu se spune că e a omului. În ciuda folosirii termenului „dacă” Biblia ne arată clar că credința nu este un produs al puterii umane ci este darul lui Dumnezeu (Efeseni 2:8), un har (Filipeni 1:29), îl primesc doar cei rânduiți (Fapte 13:48) pentru că este doar a aleșilor lui Dumnezeu (Tit 1:1), Făuritorul și Finalizatorul ei fiind Domnul Hristos (Evrei 12:2).

4. Există texte clare în care este folosit termenul „dacă” unde vedem clar că rolul lui dacă este de a oferi o dovadă sau de a prezenta un efect (rezultat) al unei acțiuni trecute. Aici se încadrează textele din Evrei 3:14 „Căci ne-am făcut părtaşi ai lui Hristos, dacă (gr. ἐάνπερ) păstrăm până la sfârşit încrederea nezguduită de la început” și Evrei 3:6 „Şi casa Lui suntem noi, dacă (gr. ἐὰν) păstrăm până la sfârşit încrederea nezguduită şi nădejdea cu care ne lăudăm„. Evrei 3:14 spune că realitatea trecută a faptului că ne-am împărtășit cu Hristos este dovedită de acțiunea continuă viitoare de păstrare a „încrederii de la început”. La fel, Evrei 3:6 spune că dovedim că suntem casa Lui în prezent dacă păstrăm în viitor încrederea și nădejdea”. Acest „dacă” nu arată condiția ci o dovadă, un rezultat, un efect, un test.

5. Prin aceste fel de expresii putem înțelege ambele adevăruri gemene, și anume, că nu putem face nimic prin noi înșine, și că tot ceea ce facem – Dumnezeu lucrează în noi. Acesta este răspunsul meu pentru cei care nu sunt mulțumiți cu faptul că aceste cuvinte arată doar neputința noastră, și că ele arată o putere și abilitate în noi de a face lucrurile care ne sunt poruncite (Martin Luther). Cu alte cuvinte, când Scriptura spune „dacă”, chiar dacă această expresia ar putea implicația că noi putem face ceea ce ni se cere, totuși nu putem deloc concluziona că această putere vine din noi înșine și nu de la Dumnezeu (Efeseni 3:16).

6. În multe pasaje din Vechiul Testament se are în vedere o vreme care va veni când toate lucrurile poruncite vor putea fi făcute – nu prin propria putere; ci prin puterea lui Dumnezeu. Aşadar, scopul multor porunci nu este doar acela de a arăta că nu putem face lucrurile menţionate ci că va veni o vreme când le vom putea face prin puterea lui Dumnezeu.

7. Când ajungem la pasajele din Noul Testament, care sunt atribuite celor justificaţi, putem înţelege clar că aceste texte nu arată deloc libertatea voinţei ci au rolul de a-i stârni pe aceia care au deja puterea Duhului Sfânt în ei şi care au fost răscumpăraţi prin sângele lui Isus Hristos. A argumenta pentru libertatea voinţei înseamnă să negăm toată lucrarea renaşterii, regenerării şi reînnoirii cât şi toată lucrarea Duhului Sfânt. Starea în care se află cei răscumpăraţi este mult de-asupra voinţei libere.

Până când nu se aduc versete clare care să arate puterea omului de a împlini poruncile lui Dumnezeu voința liberă rămâne o invenție. De nici unde nu se poate specula că rolul lui „dacă” este acela de a arăta puterea voinței umane.

21 Octombrie 2014

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s