Linii directoare pentru interpretarea Cincizecimii

Pentru o înțelegere a pasajului din Fapte 1 voi prezenta o mică schemă

IMG_3661

Am putea împărți pasajul având în vedere cele trei evenimente majore care sunt descrise în el: pogorârea Duhului, botezul Duhului și umplerea Duhului.

I. Botezul cu Duhul Sfânt – ÎNCORPORAREA (v.4-5): Fapte 1:4-5 „Pe când Se afla cu ei, le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aştepte acolo făgăduinţa Tatălui, „pe care”, le-a zis El, „aţi auzit-o de la Mine. Căci Ioan a botezat cu apă, dar voi, nu după multe zile, veţi fi botezaţi cu Duhul Sfânt.”

Trei informații despre acest botez sunt precizate aici: (a) a fost promis de Tatăl: „făgăduinţa Tatălui”; (b) propovăduit de Fiul: „aţi auzit-o de la Mine”; și (c) portretizat de Ioan: „Căci Ioan a botezat cu apă, dar voi, nu după multe zile, veţi fi botezaţi cu Duhul Sfânt.”

II. Umplerea cu Duhul – ÎMPUTERNICIREA (v.6-8)

1. Întrebarea ucenicilor: Împărăția fizică a lui Israel. Fapte 1:6 „Deci apostolii, pe când erau strânşi laolaltă, L-au întrebat: „Doamne, în vremea aceasta ai de gând să aşezi din nou Împărăţia lui Israel?”

2. Răspunsul Domnului: Împărăția spirituală mondială. El le-a răspuns: „Nu este treaba voastră să ştiţi vremurile sau soroacele; pe acestea Tatăl le-a păstrat sub stăpânirea Sa. Ci voi veţi primi o putere, când Se va coborî Duhul Sfânt peste voi, şi-Mi veţi fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea, în Samaria şi până la marginile pământului.”

– „Veți primi o putere”. Estența umplerii cu Duhul Sfânt (numită împuternicire sau „îmbrăcare cu putere”) este primirea puterii pentru mărturisirea lui Hristos. Așadar, nu există plinătatea Duhului unde nu există această putere.

– „și-Mi veți fi martori”. Scopul primii puterii, în umplerea cu Duhul, este mărturisirea lui Hristos până la marginile pământului. Cu alte cuvinte, scopul umplerii cu Duhul este responsabilitatea misiunii globale a bisericii.

III. Pogorârea Duhului Sfânt – Ce este important de remarcat la secțiunea anterioară este faptul că această putere pentru mărturie – în vederea vestirii Evangheliei până la marginile lumii – vine „când se va coborî Duhul Sfânt”. Verbul „coborî” (gr. eperchomai) apare doar în acest loc în legătură cu Duhul Sfânt. Mi se pare evident că textul face referire la evenimentul unic al coborârii Duhului Sfânt în maniera Noului Legământ. Acest lucru are loc o dată pentru totdeauna la Cincizecime. Este un eveniment irepetabil. 

Însă, în cadrul acestui eveniment unic al coborârii Duhului Sfânt, au loc alte două evenimente care s-au repetat: botezul (1.4-5) și umplerea cu Duhul Sfânt (1.6-8). Bineînțeles, botezul s-a repetat în sensul că diverse categorii de oameni au avut parte de el (samaritenii, casa lui Corneliu, ucenicii din Efes) și nu în sensul că aceeași oameni l-au experimentat.

Acum ne îndreptăm privirea spre Fapte 2 unde observăm:

1. Umplerea cu Duhul Sfânt. Este imposibil ca această umplere să însemne cu totul altceva decât ceea ce înseamnă în restul cărții Fapte. Și nu cred că se poate referi la botezul cu Duhul Sfânt, deodată ce Scriptura arată că natura acestei experiențe este alta. Aici se poate accesa o imagine care arată diferența dintre cele două experiențe. Eu nu spun că ele nu pot avea loc concomitent ci că de obicei nu au loc în același timp, ele având roluri diferite.

2. Vorbirea în alte limbi. Semnul limbilor în acest pasaj are cel puțin două funcții: întâi, faptul că în Biserică sunt cuprinse toate limbile (neamurile, etniile) – un avertisment pentru exclusivismul iudaic; doi, că Dumnezeu își întoarce mântuirea spre Neamuri (nu în sensul că evreii sunt excluși acum).

Este glosolalia un semn al botezului cu Duhul? Da, vorbirea în limbi a fost un semn al botezului cu Duhul Sfânt, semn care avea semnificație și rol în acea zi specială, deoarece la sărbătoare erau prezenți oameni care vorbeau toate limbile enumerate în pasaj.

Este glosolalia un semn al umplerii cu Duhul? Vorbirea în limbi nu este aici un semn al umplerii cu Duhul Sfânt pentru că textul nu spune „fiind umpluți cu Duhul au început să vorbească în alte limbi” ci sunt două indicative care descriu ambele acțiuni (umplerea și vorbirea în limbi) iar despre vorbirea în limbi se spune că a avut loc după cum „le dădea Duhul să vorbească”. Mai mult, vorbirea în limbi apare doar acolo unde se precizează clar botezul, nu umplerea (vezi Fapte 10, Fapte 19).

3. Botezul cu Duhul. Această experiență este prezentată prin șase expresii: „voi turna Duhul Meu” (2.17, 18, 33; 10:45), „făgăduința Tatălui” (2:33; 1:4; epaggelia). Dacă privim la Fapte 10 și 11 unde se amintește acest eveniment găsim alte câteva expresii: „au primit Duhul Sfânt ca și noi” (10:47; lambanó); „Duhul Sfânt S-a pogorât peste ei ca și peste noi la început” (11:15, epipiptó); „Dumnezeu le-a dat același dar ca și nouă” (11:17; didómi dórea), „voi veți fi botezați cu Duhul Sfânt” (11:16, baptizó).

Este umplerea în același eveniment cu botezul?  Nu, pentru că textul leagă umplerea de coborârea Duhului – termen grecesc folosit doar aici în relație cu Duhul Sfânt (1:8). În nici un alt loc nu găsim botezul cu Duhul și umplerea cu Duhul având loc simultan. Singurul loc în care apar simultan sunt în Fapte 2 dar aici nu se leagă cele două experiențe prin vreo relație de cauză efect. Nicăieri nu găsim că botezul ar produce umplerea cu Duhul.

4. Pogorîrea Duhului. Manifestările exterioare supranaturale (vântul ca vâjâitul unui vânt puternic, flăcările ca de foc), pe lângă argumentul din capitolul 1:4-5, arată clar că pogorîrea Duhului este un eveniment istoric unic și irepetabil. Ar fi absurd să presupunem că acest eveniment se poate repeta deoarece nu avem nici un fel de dovadă sau vreun argument rațional pentru care ar fi necesar un asemenea eveniment.

Observații

a. Încep prin a spune că ucenicii, în ziua Cincizecimii, erau credincioși. Când anume au devenit credincioși, este un alt subiect. Totuși, este important de precizat că ei erau credincioși.

b. Pe de altă parte, pentru o interpretare corectă a pasajului, este necesar să înțelegem că apostolii se aflau într-o perioadă de tranziție – din Vechiul Legământ spre Noul Legământ. Cu alte cuvinte, ei au prins ambele perioade cât și perioada de trecere.

c. În altă ordine de idei, Fapte 1 (și promisiunile lui Hristos) se adresează întâi apostolilor, nu întregii biserici. Este clar că biserica nici nu exista – deci Hristos nu se putea referi la toți credincioșii din totdeauna. Botezul cu Duhul Sfânt promis în Fapte 1:4-5 este unic prin faptul că a fost promis apostolilor și a însemnat formarea Bisericii primare – eveniment care nu se poate repeta în afară de cazul, absurd de altfel, în care am afirma că se mai formează încă o dată (o altă) Biserica lui Hristos.

d. Pogorârea Duhului Sfânt este un eveniment unic și irepetabil. Ne referim la trimiterea Duhului Sfânt în versiunea și plinătatea Noului Legământ. Nu este același lucru cu botezul sau umplerea Duhului Sfânt.

e. Manifestarea Duhului Sfânt este ceva diferit de tot ce am spus până aici. Duhul Sfânt poate să fie pogorît, oamenii pot să fie botezați de Duhul Sfânt, să fi primit Duhul, să fi fost umpluți cu Duhul, să fie locuiți de Duhul dar El să nu se manifeste din varii motive. De aceea, nu avem voie să ne amăgim pe noi înșine renunțând la a mai aștepta manifestarea Duhului Sfânt (în diverse moduri). În același fel, putem greși crezând că odată cu aceste binecuvântări nu avem nevoie de manifestarea Duhului în comunitatea Bisericii. Citiți vă rog ce spuneau Spurgeon, John Owen și Isaac Ambrose despre aceasta.

Anunțuri

8 gânduri despre “Linii directoare pentru interpretarea Cincizecimii

  1. daca Botezul cu Duhul Sfant inseamna incorporare (in Trupul lui Christos), atunci acest eveniment trebuie sa aiba loc dupa convertire, daca nu in timpul convertirii, si inainte de a deveni (sau exact in momentul devenirii) membru al Bisericii, Trupul lui Christos, si inainte sau in preajma sau in timpul botezului in apa (care te face membru al Bisericii)!
    Daca nu ai botezul cu Duhul Sfant (care te incorporeaza), cum poti fi membru al Trupului lui Christos?

    Apreciază

    1. 1.Dacă înseamnă încorporare nu trebuie să aibă loc DUPĂ convertire ci în EVENIMENTUL convertirii.

      2. Cum să fii botezat cu Duhul „înainte de a deveni membru al Bisericii”? deodată ce botezul cu Duhul înseamnă a deveni membru al bisericii?

      3. Este nesemnificativă relația dintre momentul botezului cu Duhul (care te face membru al bisericii spirituale) și momentul botezului în apă (care te face membru al bisericii LOCALE)

      La ultima întrebare … nu poți fi 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s