Mare grijă UNDE folosim doctrinele (2 Tesaloniceni 3:10-14)

Nu cred că doctrina predestinării poate fi folosită în orice context. Unii cred că evanghelizarea se face cu predestinarea, că fiecare discuție trebuie să ducă la predestinare, că orice dispută trebuie să înceapă și să se termine cu predestinarea.

Totuși dacă ne uităm în Scripturi vedem că predestinarea este prezentată în anumite contexte. O prezentare exhaustivă a acestor contexte necesită multă muncă și ar merita făcută.

2 Tesaloniceni 2:10-14

1. Mântuirea din perspectivă umană – v.10-12

Când Pavel prezintă mântuirea din perspectivă umană el nu spune că necredincioșii nu sunt mântuiți pentru că nu dorește Dumnezeu acest lucru ci leagă necredința lor de ei înșiși.

– Pieirea necredincioșilor. În contextul lucrării Antihristului, Pavel afirmă că această lucrare va fi eficientă pentru „cei care pier”. Apostolul se referă la moartea finală și ireversibilă a celor necredincioși.

– Păcatul necredincioșilor. Pavel afirmă că ei pier „pentru că n-au primit dragostea adevărului”. A primi dragostea adevărului este același lucru cu a crede. Acest lucru poate fi observat în versetul 12 prezintă o expresie paralelă „nu au crezut adevărul”.

n-au primit dragostea adevărului

nu au crezut                      adevărul 

– Poarta de scăpare a necredincioșilor. Ei ar fi trebuit să fi primit „dragostea adevărului ca să fie mântuiți”. Mântuirea depinde, așadar, de primirea dragostei adevărului. Felul în care este „primit” adevărul este prin iubirea lui.

– Pierderea necredincioșilor. Ce au pierdut necredincioșii când au respins adevărul? Ei au pierdut mântuirea. Nu au pierdut-o în sensul că au avut-o și apoi au pierdut-o, ci doar în sensul că au ratat oportunitatea – cel puțin din perspectivă umană (că din perspectiva asta discutăm acum).

– Pedeapsa necredincioșilor. Pe lângă faptul că ei vor pieri, înainte de aceasta „Dumnezeu le trimite o lucrare de rătăcire, ca ei să creadă minciuna”. Această pedeapsă vine „ca să fie judecați toți cei cei care nu au crezut adevărul”. Se vede iarăși o paralelă între modalitatea convertirii și motivul pedepsirii. Cine nu crede adevărul, printr-o logică simplă, va crede o minciună. Acesta este dezavantajul fatal al celor care resping Scriptura.

nu au crezut     adevărul

ca ei să creadă o minciună

2. Mântuirea din perspectivă divină – v.13-14

Poate ne-am aștepta ca apostolul Pavel să descrie convertirea celor care sunt creștini. Contrar acestei așteptări apostolul Pavel nu începe să vorbească despre felul în care au profitat acești oameni de harul lui Dumnezeu și despre felul în care s-au pocăit și au crezut prin libera lor voință.

De ce mântuirea depinde, în final, de Dumnezeu și nu de libera voință? Pavel spune că „suntem datori să-i mulțumim întotdeauna lui Dumnezeu pentru voi, frați preaiubiți”. Dacă factorul determinat se află în noi atunci ar trebui să ne mulțumim nouă înșine și nu lui Dumnezeu.

1. Predestinarea garantează realitatea mântuirii. Pavel continuă și afirmă că mulțumirea își are ca bază faptul că „Dumnezeu v-a ales de la început pentru mântuire”. Cei necredincioși pierd pentru că „n-au primit dragostea adevărului ca să fie mântuiți” însă, atunci când vine vorba despre credincioși Pavel nu spune că ei „au primit dragostea adevărului ca să fie mântuiți” ci că Dumnezeu „i-a ales de la început pentru mântuire”.

perspectivă umană: „(ei) n-au primit dragostea adevărului ca să fie mântuiți

perspectivă divină: „Dumnezeu v-a ales de la început pentru mântuire

În contrast se află refuzul oamenilor cu alegerea lui Dumnezeu. Când vine vorba de necredincioși trebuie să subliniem motivul obiectiv pentru care nu sunt mântuiți: refuzul lor însă când vine vorba despre cei mântuiți trebuie să arătăm că factorul determinat este alegerea liberă și activă a lui Dumnezeu.

2. Predestinarea garantează realizarea mântuirii. Se poate întreba dacă mântuirea exclude alegerea omului. Răspunsul este un NU răspicat și clar. Pavel continuă și afirmă că Dumnezeu, în hotărârea Lui, asigură câteva aspecte ale mântuirii:

DEBUTUL MÂNTUIRII

– chemarea Evangheliei („chemarea externă”). Predestinarea nu doar că nu exclude predicarea Evangheliei ci și o face necesară deoarece doar prin ea cei aleși ajung la mântuire

– sfințirea Duhului („harul irezistibil”). Departe de a considera că nu este nevoie de lucrarea Duhului Sfânt, deodată ce suntem aleși, Pavel afirmă că alegerea garantează această lucrare a Duhului Sfânt.

– credința adevărului („convertirea”). Predestinarea este baza credinței și nicidecum invers. Pavel afirmă că am fost aleși „în credința adevărului” nu datorită ei. Este o mare diferență care trebuie observată.

Observați că Pavel leagă expresia „în sfințirea Duhului și în credința adevărului” de „la care v-a chemat prin Evanghelia noastră” arătând că METODA folosită de Dumnezeu pentru împlinirea alegerii este chemarea Evangheliei.

Observați apoi că sunt aceste două expresii (care fac parte dintr-un singur eveniment) complementare: „sfințirea Duhului” și „credința adevărului”. Ordinea este importantă: întâi lucrează Duhul și apoi crede omul; întâi există o consacrare și apoi există credință.

Observați și tensiunea aceasta sănătoasă în care sunt așezate conceptele de mai sus: Duhul și adevărul sunt împreună, ele operează împreună și îndeplinesc un scop comun. Credința adevărului este dependentă și produsă de sfințirea Duhului. Duhul este autorul credinței cât și a adevărului. El dă naștere atât credinței dar și dă putere adevărului auzit și crezut.

DESĂVÂRȘIREA MÂNTUIRI

– dobândirea gloriei Domnului („păstrarea în har”). În final, predestinarea asigură păstrarea și perseverarea noastră în har. Pierderea mântuirii, din perspectiva lui Dumnezeu, este un concept fals.

Dacă pieri motivul se află în necredința ta.

Dacă ești mântuit, motivul se află în alegerea lui Dumnezeu.

–––––––

Traducerea Literală București (GBV) 2001

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s