Moartea asistată a bisericilor baptiste din România

Știu că v-ar fi mai ușor să citiți un articol simplu și scurt în care să puteți analiza convingerile mele. Voi intra însă în detalii pentru a înțelege mai bine situația în care ne aflăm. De aceea vă provoc să citiți și articolele pe care le voi publica în următoarele zile.

Convingerea mea este că textul din Apocalipsa 3:14-22 se potrivește cu desăvârșire pentru a descrie starea bisericilor baptiste din România. Nu vreau să spun nimic despre celelalte denominațiuni pentru că nu mă privesc în mod direct.

Ici și colo găsesc frați păstori și predicatori care atrag atenția asupra faptului că în multe sate din România se închid bisericile baptiste. Nu sunt mulți care o fac. Pentru că asta strică la imaginea de sine și poate aduce un sentiment de descurajare și de convingere că asistăm la propria noastră moarte. Dar aceasta este realitatea.

Un pas eliminatoriu în căutarea soluției este dacă ne recunoaștem problema sau nu. A face o analiză pur demografică nu este de mare folos întrucât se aruncă sub covor adevăratele motive ale colapsului bisericilor baptiste.

În multe adunări baptiste pe care le-am vizitat am auzit aceeași istorie: mulți membri, cor, fanfară, copii, și după 20 de ani colaps total și frontal. Motivul invocat: plecarea tinerilor la oraș și în străinătate pentru școală și muncă.

Această explicație simplistă ne dezleagă, în aparență, de responsabilitatea pe care noi, ca membri ai bisericilor baptiste, o avem pentru starea spirituală și morală dezolantă în care ne aflăm de o bună perioadă de timp. Dar această motivare este greșită și arată până unde suntem gata să mergem pentru a ne acoperi falimentele morale și spirituale.

De ce acest argument este fals?

1. În unele localități există alte biserici (pe lângă cea aflată pe moarte), baptiste, penticostale sau creștine după evanghelie care o surclasează numeric. Nu poți explica demografic faptul că la două străzi se află o biserică mai tânără cu 80 de ani și depășește numeric pe cea veche cu 50 sau 80%. Cum poate fi explicat demografic o asemenea situație? Nu poate și nici nu trebuie!

2. Acest argument prezintă o falsă lucrare a Duhului Sfânt. Duhul Sfânt nu își ține bisericile locale prin tinerii care rămân sau pleacă în orașe. Acest argument lovește foarte puternic în adevărata lucrare a Duhului. Duhul Sfânt este suficient și esențial pentru lucrarea Bisericii, nu tinerii. Nu poate Duhul Sfânt lucra fără tineri? Această mentalitate a paralizat și omorât bisericile.

3. Dar de ce au plecat tinerii? (Poate cei mai) mulți au părăsit bisericile din rațiuni materialiste. Așadar, problema nu este demografia ci materialismul. Este o problemă morală și spirituală și nu demografică sau socială. Dar ce ușor acoperim păcatul cu explicații demografice și sociale! Dovadă este o generație de tineri care a fugit după licențe și mastere dar nu au la ce le folosi.

4. Dacă spiritul (autentic) baptist evanghelistic ar fi fost prezent în adunările noastre și dacă tinerii ar fi fost crescuți în el atunci cu siguranță că ei, plecând la oraș, ar fi rămas cu inima legată de lucrarea Domnului. S-ar fi întors și ar fi continuat evanghelizarea satelor. Dar nu acesta este cazul. Să nu ne grăbim ai învinovăți pentru că ei sunt produsul generației anterioare. Nici un tânăr nu a crescut într-un vid teologic, spiritual și moral. Ei au fost îndoctrinați cu materialism. Culegem roadele!

5. Se mai afirmă că unele biserici de la sate cresc datorită numărului de copii. Și cine împiedică baptiștii să aibă copii? Haideți să nu mai aruncăm vina pe Dumnezeu pentru credința noastră mică, pentru preocupările noastre egoiste și materialiste și pentru lipsa noastră de caracter. Nu lipsa înțelepciunii și a posibilităților ne împiedică ci lipsa de caracter și de Duh Sfânt. Familia nu mai este o prioritate ci bunăstarea bazată pe invidie, imagine de sine, consumerism și confort. Veți avea atât de mulți copii implicați în lucrarea de misiune pe cât de mulți ați pregătit pentru asta.

Sugerez că un prim pas pentru resuscitarea baptistului aflat pe moarte este să nu ne mai înșelăm pe noi înșine cu atâta îndârjire și perseverență ci să conștientizăm și să recunoaștem care este realitatea în care am trăit și trăim, care sunt faptele noastre, cum este inima noastră și care este relația noastră cu Dumnezeu. Până atunci vom coborî cu greutatea plumbului pe spirala spirituală în care ne aflăm de atât de mult timp.

Cum să vă salut la final? Rău ai venit în biserica baptistă aflată pe patul de moarte!

P.S. tata mi-a spus să scriu că mai sunt și excepții. Da, sunt puține excepții.

Anunțuri

23 de gânduri despre “Moartea asistată a bisericilor baptiste din România

  1. Sunt membra intr-o Biserica Baptistă de la sat, din Caras-Severin. Avem in jur de 50 de tineri si o multime de copilasi. Aproape toti tinerii care au plecat la facultate, au revenit inapoi aici. Stiti de ce? Avem un pastor care nu predică să gîdile urechile, ci predică și MUSTRĂ atunci când trebuie.

    Apreciat de 1 persoană

    1. AEI, acum eu intreb, asa, pentru profunzimea perceptiei… oare pentru pastor ar trebui sa ramana sau sa revina cineva in biserica…?? Cu Isus ce sa facem…?? Si daca pastorul este nepotrivit.. Isus nu poate compensa?? Daca suntem legati de oameni vom ramane mereu departe de Isus. Pastorul este doar un indicator. Nimeni nu se duce in excursie pentru a ramane la picioarele indicatoarelor. Oricat de frumoase, utile sau expresive ar fi. Si inca ceva; cine cauta un obiectiv il va gasi si daca nu este nici un indicator. Poate asta lipseste bisericilor de azi. Cautarea. Aceea… din toata inima.

      Apreciază

  2. Trebuia sa insistati mai mult si asupra responsabilitatii pastorilor. Acestia, cu rare exceptii, ucid lucrarea Duhului Sfant. Au devenit mici dictatori din teama de a nu pierde controlul bisericilor. Si fac doar ce vor ei in biserici, comitetele bisericilor sunt doar de forma. Asa e, in 20-30 de ani cred ca se desfiinteaza cultul baptist.

    Apreciază

    1. mă tem că fiecare se uită la responsabilitatea altora. Domnul se adresează prezbiterilor bisericilor dar imediat după aceea responsabilizează toți membrii ei.

      Da, sunt unii care sunt dictatori, din păcate. Dar nu peste tot este așa și uneori bisericile mor nu pentru că sunt dictatori ci din alte motive.

      Apreciază

  3. Problema nu e numai la sate,in orase sunt biserici mari si pline de tineri dar care nu mai traiesc Cuvantul asa cum se traia
    cu 20-30 de ani in urma,este mult fariseism in biserici,moda ,discoteca in unele iar pastorii au ingaduit cu buna stiinta acestea…probabil de sus ,de la varf.Am lasat Cuvantul viu si lucrator sa se prafuiasca,am ales moda veacului acestuia si acum ne miram ca nu mai e ce a fost altadata ,pe vremea bunicilor sau a parintilor?Ar trebui pocainta de la varf pana la ultimul .

    Apreciază

  4. E vorba de biserica baptista din Coronini, pastor Ilie Milutin. Acest om stie cand sa mustre si cand sa incurajeze. Aici nu vezi tineri in fanfara care sa umble la discoteci dupa biserica. Pe langa faptul ca e un pastor care a dorit calitate, nu cantitate, e vorba si de familiile care stiu cum sa isi creasca copiii, de la cele mai mici lucruri, cum ar fi si cum sa se imbrace si sa stea in biserica, pana la cele mai mari. Din propria experimenta pot sa spun ca, faptul ca pastorul a stiut sa mustre cu putere si intelepciune, a contat mult. Cel putin pe mine si pe multi altii care suntem acum oameni maturi, predicile sale ne-au scos sufletul din cursa celui rau.

    Apreciază

  5. Problema la bisericile baptiste este ca ingradesc lucrarea Duhului Sfant , parca ne e frica de Putere! Stim atat de multe ca ne ste capul plin, ne mai si mandrim cu cunostinta ce am capatat-o, dar inima este goala . Pe vremuri era o poezie … ” ne- a innrobit confortul si banii ne indoaie , Am vrea mai mult sa starngem in pumnul nostru mic, Secatuim pamantul de aur si gunoaie , Cand doar avem atatea, iar Tu , n-aveai nimic.

    Apreciază

    1. cum adică îngrădesc lucrarea Duhului Sfânt? Poți exemplifica?

      Care-s oamenii ăia cu capul așa de plin? Nu cred că avem capul chiar așa plin. Este doar o lozincă pe care o repetăm și cu care ne flatăm degeaba, de parcă am ști pe cât pretindem.

      Apreciat de 1 persoană

  6. Sunt mandra ca am crescut intr-o biserica baptistă, insa sunt trsta ca baptiștii s-au oprit la o doctrina nu neaparat biblica cat dictatoriala …….subiect foarte mult de dezbatut….si cred ca nu are rost, atata timp cat nu doar baptistii vor mosteni împărăția. …….

    Apreciază

  7. Poate că autismul liderilor e o cauză. Dar contribui, prin analiza asta, la dovedirea acestui autism. Nu poți, totuși, când umbli după diplome și publici cărți să te iei de alții că fac asta. Sau ești singurul care o face pentru o cauză nobilă? Hai să fim serioși.

    Mi se pare că dovedești aceeași dificultate de a înțelege realitățile precum și alți absolvenți de teologie deveniți pastori. În afară de ceata inițiaților, toți ceilalți sunt de vină pentru toate relele, asta-i mereu concluzia. Păi, să fie anatemizați cu toții, să rămâna numai floarea, spuma și elita spiritualității.

    După ce doar presupui că „materialismul” ar fi de vină pentru exodul tinerilor, vii și declari ferm că avem o problemă spirituală. Stai că n-ai dovedit că ai dreptate. Plus că „materialismul” de care vorbești este urmărit cu asiduitate de către mulți lideri bisericești. De la cine să învețe tinerii altceva? Sunt mulți pastori tineri care nu vor o casă și o mașină și sunt dispuși să trăiască toată viața la limita de jos a sărăciei? Dacă nu sunt, atunci poate că nici ceilalți, păcătoșii materialiști, nu ar trebui beșteliți cu atâta sârg.

    Apoi, problema tinerilor care caută diplome nu prea o înțelegi. Unii încearcă să se angajeze, dar au nevoie de diplomă. Oferă-le o alternativă, înainte să-i critici! Hai să vedem ce perspectivă aduce creștinismul în această criză a educației românești? Deci nu căutăm diplome, dar atunci ce facem? Lucrăm pământul? Și avem un exemplu de pastor care a făcut asta și ne poate împărtăși din experiența lui în domeniu? Să spunem că ne-am săturat de predici d-astea teoretice, care sunt contrazise de înseși persoanele care le proclamă. Ce dovezi avem că există altă soluție și că acea soluție e viabilă?

    Ș.a.m.d.

    Apreciază

    1. Eu am privit starea bisericilor noastre printr-o perspectivă spirituală – biblică. Acestea sunt cauzele identificate de Hristos. Problemele pe care le ridici tu îmi arată că nu ai (vrut?) înțeles abordarea mea.

      De unde știi că umblu după diplome? Eu am făcut o școală … și mă folosesc de ceea ce am învățat pentru slujba pe care o am. Aș intra în detalii și în ce privește cărțile și diplomele dar nu are sens pentru că discutăm paralel.

      Da, materialismul este urmărit de mulți lideri bisericești. Da, sunt păstori care slujesc chiar pe propriile lor finanțe. Dar mă îndoiesc că atitudinea ta ar putea fi temperată de asemenea exemple.

      Cu siguranță nu am taxat nicăieri a-ți face o școală care să te ajute pe viitor într-o profesie. Este diferit de a fi materialist. Și îți voi da totuși un exemplu. Cunosc câțiva băieți tineri, care au, fiecare dintre ei, afaceri, bani și mașini și totuși s-au consumat (și încă o fac) foarte foarte mult pentru lucrare și slujire. A fost o onoare să-i cunosc și să văd sacrificiile pe care le-au făcut în slujire. Deci problema nu este a avea sau a-ți face. Nu acesta este materialismul. Problema este cea pe care am expus-o clar mai sus și nu mai vreau să o repet. Când tinerii sunt propulsați spre școli și o viață materialistă, în care Dumnezeu este o idee, și nu mai sunt nici slujitori, nici oameni care să facă misiune … bineînțeles că lucrarea are de suferit.

      Te-am citit destul până astăzi și văd că prejudecățile pe care le ai față de anumiți oameni te-au împiedicat să citești articolul așa cum a fost scris.

      Apreciază

      1. Se prea poate să am prejudecăți, nu e nimeni scutit de ele. Ce vreau totuși să semnelez e că abordezi excesiv de schematic chestiunea. Iată că, după un comentariu, deja ai adus mai multe precizări care nu există deloc în text. Nu poți pretinde că Hristos a identificat aceste cauze când tu ai făcut-o și ți-ai formulat atât premisele cât și concluziile. Folosind, evident, Biblia. Pe vremea lui Isus diplomele nu erau o modă, deci nu prea avea cum să le sancționeze.

        După cum bine spui (în comentariu), nu diploma e o problemă în sine. Dar atunci de ce presupui automat că tinerii care pleacă o fac cu intenții păcatoase? De unde știm că cine pleacă din satul natal o face cu gânduri meschine și nu din disperare sau din altruism? De unde știi că n-au fost alungați de către „bătrânii bisericii”, care nu o dată (și sunt convins că știi asta) n-au îmbătrânit înțelepțindu-se, ci doar s-au învechit pe lume?

        Ar fi fost de preferat să abordezi o singură cauză (sau 2-3) pe care să le explorezi nuanțat. Nu contest bunele tale intenții, dar să știi că nici măcar n-am citit foarte critic textul tău. Și contează mai puțin părerea mea. Contează că, prezent fiind în spațiul public, vei fi catalogat într-un anume fel.

        N-am nicio problemă cu abordarea „biblică”, dar fă și legătura cu viața. Iar aici relația e complexă.

        Dacă într-adevăr mor bisericile baptiste, atunci cauzele trebuie examinate cu multă atenție și pe tot palierul manifestărilor confesionale ce poartă această emblemă. Nu există, în astfel de cazuri, o explicație unică sau niște cauze facile, ci un complex de cauze.

        Un exemplu de nuanță care ar putea fi adus în discuție: sunt sate care au murit demografic, iar plecarea unor confesiuni din acele sate n-a făcut decât să se înscrie în lupta pentru supraviețuire din anii comunismului sau de imediat după. Nici vorbă de materialism, ci doar de supraviețuire și de un orizont de speranță pentru copii. Dacă respectivii s-au alipit altor biserici, din localitățile unde au ajuns, se cheamă că au trădat?

        Sau alta: biserici ucise de interesele divergente ale liderilor care au făcut rupturi neștiind să împace tabere conflictuale. Cine și cum decide unde-i vina?

        Sau altă variantă: modelele implicite și explicite de lideri promovate de către școlile de teologie și de către marii lideri de opinie. Care e modelul e pastor baptist în acest moment? Cum se ancorează el în relația cu lumea și cu comunitatea? Unde locuiește el (dacă are o bisericuță la țară)? E blamabil că vrea o viață ceva mai bună decât comunitatea lui? Dar dacă are acea viață mai bună, înțelege problemele celor care o duc zi de zi mult mai greu? etc…

        Dar dacă vezi murind o biserică în care toți enoriașii sunt convinși că au făcut tot ce știau că trebuie făcut? Dacă s-au separat de lume așa cum s-a cerut, dar pur și simplu, în virtutea inerției inevitabile, au încremenit într-un set de reguli (foarte biblice, de altfel, dar care îndepărtează chiar și credincioși mai puțin rigizi din alte comunități)?

        Cam asta am vrut. Să propun mai multe nuanțe.

        Apreciază

      2. – eu nu presupune automat că tinerii pleacă cu intenții păcătoase. Presupun că MULȚI tineri sunt educați și îndoctrinați într-un climat spiritual bolnav. Lucrul acesta l-am subliniat deja sub o formă. Chiar dacă nu am menționat, cred că e minim să înțelegem că nu mă refer la toți pentru simplul fapt că nu îi cunosc pe toți dar cunosc destui care fac exact pentru motivele afirmate.
        – da, mulți tineri au plecat alungați de bătrânii biserici. Sunt multe cazuri. Eu nu am încercat să dau o explicație exhaustivă
        – am spus, mi-ar lua prea mult timp și mi/ar fi imposibil să le spun pe toate. Am abordat (și de fapt, este o serie de articole în care vreau să fac asta) CÂTEVA (nu toate) motive principale pentru care se întâmplă acest fenomen trist.
        – desigur, nu mă refer la satele care au murit demografic. Ar fi, desigur, o prostie să pretind că ar fi materialismul problema dacă oamenii pur și simplu nu puteau trăi decent în condițiile de acolo. Dar nu despre aceste cazuri discut. Ci despre cazuri în care la următoarea stradă este o biserică asemănătoare în care lucrurile merg net superior.

        – biserica pe care ai expus-o în final pare să fie cu o formă de legalism. Nu are altă șansă. Unele biserici mai bine sunt lăsate să moară dacă nu pot fi convinse sub nici o formă că nu merg pe drumul bun. Și multe biserici locale mor în felul acesta. Știu mai multe exemple de biserici care s-au „rupt” și a fost bine pentru că grupul care a „părăsit” a fost mult mai eficient pentru sine si lume înființând o nouă comunitate.

        – m-aș bucura să citesc opiniile tale nuanțate și detaliate cu privire la motivele pentru care bisericile mor – o abordare din alte unghiuri decât acelea pe care le văd eu.

        Mulțumesc pentru contribuția din comentarii și pentru nuanțări … îmi pare rău că nu pot fi atât de larg în abordare. Cred însă că pentru foarte multe biserici motivul care a provocat moartea lor nu se află în unele cauze menționate anterior (reale) ci în anumite stări spirituale pe care am început să detaliez.

        P.S. Sunt de acord, articolul meu este limitat în felul lui și nici nu expune exhaustiv problema ci doar anumite aspecte.

        Apreciază

  8. Problema reala este ca(1) am idolatrizat Scriptura (studiu, studiu,iar studiu…fara sa traim ce citim, ramanand blocati in despicarea firului in patru).
    (2) Am uitat de Isus. Ascultati cu urechile, luati aminte la cuvintele celor ce sunt in fata noastra… si veti realiza ca VORBIM FOARTE PUTIN DESPRE ISUS. Doar „in numele lui Isus m-am rugat”. Cand, toate au fost facute prin Isus, pentru Isus, El este personajul principal al Scripturii (din prisosul inimii vorbeste gura… si (3) venind vorba de Duhul Sfant, unul din rolurile lui principale este sa il marturiseasca pe Isus, sa ne aduca aminte de El, de jertfa Lui si Cuvintele lui, si El sa ne schimbe.
    Dar (4) noi am ales sa ii „agatam” cu Vestea Buna, si apoi ne chinuim sa ii tinem (hranim) cu sfaturi bune. Ne-am multimit cu copii morali, si cu membrii morali, si nu cu ucenici…care fac ucenici mai departe(nu doar din copiii lor,ci si din vecini, prieteni,dusmani).
    Si astfel am ajuns la un „legalism” care omoara, nu care da viata (iubesteti aproapele ca pe tine insuti, iubesteti nevasta, citeste in fiecare zi Scriptura tu in camaruta ta, de unul singur,…).
    Si pe final, dar mai fi destule, am (5) renuntat a mai citi Scriptura pentru noi insine, LITERAL (principiu: cand textul la propriu are sens, nu incerca sa ii dai alt sens), crezand si fara a cerceta ce ni se spune din fata, Adevarul Biblic a fost lasat mai jos, sub cuvantul pastorului, sau celui care a terminat teologia, sau fratelui „mai matur” care „vine la biserica de 50 de ani”, de parca dupa varsta sau timp ii judeci maturitatea, si nu dupa decizii/roade – de parca „e bine ca ai biblie acasa, o mau si citesti, dar lasa-ma pe mine sa iti spun ce zice”.
    Prea mult mergem la biserica,sau prea putin, dar nu suntem Biserica al carui Cap este Cristos, si ne „iubim” asa mult intre 4 pereti ca de abia ne suportam unii pe altii,da sa mai aratam spre Cristos prin felul in care traim.
    Si cine e pocait adevarat la sat, il stii… sunt niste vremuri tot mai intunecate, in care vezi tot mai bine cine este a lui Cristos cu adevarat, si cine nu, caci lumina straluceste cel mai tare cand este in intuneric….

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s