Umblarea cu temere


Şi, dacă-L chemaţi ca Tată pe Cel care, fără a privi la înfăţişare, judecă după lucrarea fiecăruia, umblaţi în temere în timpul pribegiei voastre, ştiind că nu cu cele pieritoare, argint sau aur, aţi fost răscumpăraţi din felul vostru deşert de vieţuire moştenit de la părinţi, ci cu sângele preţios al lui Hristos, ca al unui miel fără cusur şi fără pată.

El a fost cunoscut mai dinainte, în adevăr, mai înainte de întemeierea lumii, dar a fost arătat la sfârşitul timpurilor pentru voi, care, prin El, credeţi în Dumnezeu, care L-a înviat dintre morţi şi I-a dat glorie, astfel încât credinţa şi speranţa voastră să fie în Dumnezeu (1 Petru 1:17-19)

Ce înseamnă să umbli cu temere? Aceasta este tema şi imperativul pasajului.

Nu este vorba despre o teamă negativă pentru că în dragoste nu este frică. Noi Îl ascultăm pe Dumnezeu din dragoste, nu din frică că Îl putem pierde definitiv sau că ne va lepăda de la faţa Lui pentru totdeauna. Există totuşi o frică pozitivă care se naşte din iubire, acea frică de a nu întrista persoana iubită, de a nu vedea o faţă tristă, o inimă rănită şi o privire a suferinţei. Această frică ne stimulează să ne purtăm cu atenţie. Despre această frică vorbeşte Petru.

Într-adevăr nouă ne este frică să pierdem temporar părtăşia fericită cu Dumnezeu, să vedem privirea Sa fără strălucire asupra noastră sau să-I întristăm faţa. Nu ne este frică pentru că urmează o răzbunare cruntă ci ne este frică să ieşim din acea părtăşie fericită şi binefăcătoare sufletelor noastre.

Chemarea

Petru a afirmat deja că Dumnezeu ne-a chemat (1:15). Această chemare este eficientă fiindcă a realizat ceea ce ne-a oferit, adică mântuirea. Nu este o simplă oferire a mântuirii ci o oferire a mântuirii eficientă.

Dar acum noi Îl chemăm şi o facem pentru că El ne-a chemat întâi. Chemarea Lui produce în noi o dorinţă de părtăşie cu Dumnezeu. Pentru că nu vrem să pierdem această comuniune sfântă şi plăcută noi umblăm cu temere.

Tatăl

Simplul fapt că Acela pe care Îl chemăm este Tatăl nostru ne face să umblăm în temere. Noi nu putem, în calitate de fii care ne iubim Tatăl, să trăim în aşa fel încât să vedem faţa Lui întristată sau fără lumina cu care suntem obişnuiţi.

Judecătorul

Dumnezeu este atât Tatăl nostru, ceea ce ne face să avem curaj în a ne apropia de El, dar şi Judecătorul nostru, ceea ce ne face să avem grijă la felul în care ne apropiem de El. El „judecă după lucrarea fiecăruia” şi o face „fără a privi la înfăţişare”. În răsplătirile pe care ni le dă El nu ne discriminează şi nici nu ne răsplăteşte cu favoritisme.

Timpul pribegiei

Dacă nu ne privim viaţa ca pe o „pribegie” – o călătorie temporară – atunci nu putem umbla în temere. Trăirea nespirituală a multor creştini nominali se găseşte şi în faptul că ei nu îşi privesc viaţa ca pe o pribegie. Din contră ei privesc la pământ ca la o casă stabilă iar plecarea o văd cu ochi răi şi nutresc faţă de ea părere de rău.

Locul răscumpărării: felul deşert de vieţuire

Dumnezeu nu ne-a luat dintr-un loc neutru şi ne-a mutat într-unul bun şi nici nu ne-a luat dintr-un loc rău şi ne-a mutat într-unul bun dar nici nu ne-a luat dintr-un loc bun şi ne-a mutat într-altul mai bun. El ne-a luat din cel mai rău loc şi ne-a mutat în cel mai bun loc. Aceasta este răscumpărarea creştină.

„Felul deşert de vieţuire” moştenit de la părinţi este cea mai rea stare în care se poate găsi cineva. Este ceea ce moştenim prin naştere şi ne desparte de Dumnezeu, de veşnicie şi de Hristos. Doar singur Dumnezeu ne poate elibera de acolo. Este starea care ne diferenţiază cel mai mult de Dumnezeu. Iar El ne-a scos de acolo. Ce recunoştinţă ar trebui să arătăm faţă de El?

Preţul răscumpărării

Felul în care privim răscumpărarea reglementează umblarea noastră pe pământ. Pentru noi nu s-a plătit aur sau argint, cele mai scumpe materiale, ci mult mai mult decât atât. Ce recunoştinţă ar trebui să avem pentru cineva care a plătit ceva mai mult decât cele mai valoroase materiale?

El a plătit preţ de sânge. Un sânge „preţios”. Sângele lui Hristos. Iar sângele Lui nu a fost sângele unui om oarecare. A fost sânge curat. De aceea a fost sânge preţios. De aceea a fost „ca al unui miel fără cusur şi fără pată”. A fost sânge desăvârşit, neatins de păcat, nepervertit, nemurdărit. Sânge sfânt în mod desăvărşit şi absolut.

Persoana răscumpărătoare

Toate detaliile care ni le oferă Petru sunt menite ca să ne stimuleze umblarea în teamă faţă de Dumnezeu. O perspectivă slabă, inadecvată şi superficială asupra lui Hristos Răscumpărătorul se va reflecta în trăirea noastră de fiecare zi.

– cunoscut înainte de întemeierea lumii. Planul de mântuire a lui Dumnezeu pentru sufletul tău a fost întocmit înainte de veşnicii, înainte ca să exişti, înainte ca să existe lumea. Dumnezeu te-a avut în vedere. Ce dragoste măreaţă!

– arătat la sfârşitul timpurilor. „Sfârşitul timpurilor” este începutul epocii bisericii. Aceasta este dispensaţia finală, în planul lui Dumnezeu, a existenţei umanităţii căzute în păcat. El a fost arătat pentru noi. A fost trimis în lume. A fost trimis pentru noi.

– mijocitorul credinţei.  „Prin El credeţi în Dumnezeu”. Din necredincioşi noi suntem transformaţi în credincioşi. Cum se face acest lucru? Prin Isus. Noi nu putem crede în Dumnezeu decât uitându-ne la Hristos.

El a facilitat şi produs această credinţă în noi. Cum? Prin faptul că „L-a înviat dintre morţi şi I-a dat glorie”. Privind la învierea şi înălţarea Sa în glorie în noi sunt produse credinţa şi nădejdea faţă de Dumnezeu. Isus a murit dar a înviat. Deci există speranţă dincolo de moarte. El a fost înălţat. Deci se poate merge la Dumnezeu.

Ce fel de credinţă a produs Isus în noi? Prin Isus noi am văzut lucrarea lui Dumnezeu: că a fost dat jertfă, că a fost înviat şi că a fost înălţat la Dumnezeu. Am văzut puterea, dragostea şi înţelepciunea Lui. Am văzut plinătatea Dumnezeirii. Acest lucru a fost făcut „astfel încât credinţa şi speranţa voastră să fie în Dumnezeu”.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s