Mic îndrumar pentru discuția divorț-recăsătorire

Există două perspective majore cu privire la problema divorț-recăsătorire.

1. Perspectiva prohibitivă complet. Susținătorii acestei perspective afirmă că nu există nici un caz în care divorțul să fie permis. Ei nu pornesc cu o perspectivă pragmatică, pastorală sau de consiliere în formularea acestei perspective ci de la exegeza Scripturii.

2. Perspectiva permisiv cazuistică. Această perspectivă se poate împărți în mai multe variante deoarece susținătorii ei afirmă diferite cazuri și motive pentru care se poate permite divorțul (și recăsătorirea, în unele cazuri).

– cazul de adulter

– cazul de adulter și abandon

– cazul de adulter, abandon și/sau abuz

Voi prezenta câteva argumente pentru prima poziție, pe care o consider cea biblică. Pentru o analiză mai largă a pasajului din Matei 19 care pare să permită divorțul și asupra textului din 1 Corinteni 7 vă rog să downloadați aceste documente aici și aici.

1. Voia lui Dumnezeu exprimată în ziua instituirii căsătoriei, și niciodată retractată.

i. Revelată în Geneza. 

Geneza 2:23-24 Şi omul a zis: „Iată în sfârşit aceea care este os din oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi ‘femeie’, pentru că a fost luată din om.” De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de nevasta sa, şi se vor face un singur trup.

ii. Reafirmată în Maleahi, ultima carte a Vechiului Testament, după ce poporul s-a făcut vinovat de multe feluri de încălcări a tiparului lui Dumnezeu pentru căsătorie.

Maleahi 2:14-16 Şi dacă întrebaţi: ‘Pentru ce?’ Pentru că Domnul a fost martor între tine şi nevasta din tinereţea ta, căreia acum nu-i eşti credincios, măcar că este tovarăşa şi nevasta cu care ai încheiat legământ! Nu ne-a dat Unul singur, Dumnezeu, suflarea de viaţă şi ne-a păstrat-o? Şi ce cere acel Unul singur? Sămânţă dumnezeiască! Luaţi seama dar în mintea voastră şi niciunul să nu fie necredincios nevestei din tinereţea lui! Căci Eu urăsc despărţirea în căsătorie, zice Domnul, Dumnezeul lui Israel, şi pe cel ce îşi acoperă haina cu silnicie, zice Domnul oştirilor. De aceea, luaţi seama în mintea voastră şi nu fiţi necredincioşi!

iii. Reafirmată de Domnul Isus

Matei 19:4-6 Drept răspuns, El le-a zis: „Oare n-aţi citit că* Ziditorul de la început i-a făcut parte bărbătească şi parte femeiască şi a zis: ‘De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de nevastă-sa, şi cei doi vor fi un singur trup’? Aşa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă.”

iv. Reluată de apostolul Pavel

Efeseni 5:31 „De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mamă-sa şi se va lipi de nevastă-sa, şi cei doi vor fi un singur trup.”

2. Învățătura constantă a Scripturii

(i) divorțul nu este permis – Scriptura arată clar că divorțul este păcat

(ii) divorțul nu este posibil – pentru că legătura din căsătorie poate fi ruptă doar prin moarte

Romani 7:2 Căci femeia măritată este legată prin Lege de bărbatul ei câtă vreme trăieşte el, dar, dacă-i moare bărbatul, este dezlegată de legea bărbatului ei.

1 Corinteni 7:39 O femeie măritată este legată de lege câtă vreme îi trăieşte bărbatul; dar dacă-i moare bărbatul, este slobodă să se mărite cu cine vrea; numai în Domnul.

EXCEPȚII

1 Corinteni 7 – În acest pasaj (a) necredinciosul dorește divorțul; (b) cel credincios nu primește dreptul de a se recăsători; (c) dacă îi este posibil el este chemat să se împace cu partenerul.

Matei 19 – „din pricină de curvie”. Pentru interpretarea acestei expresii aș propune să ținem cont de următoarele observații

– doar Matei prezintă această excepție. Evanghelia lui este scrisă pentru evrei. Luca scrie pentru greci iar Marcu pentru romani. Este interesant că cei din urmă nu simt nevoia să prezinte această excepție.

– chiar și în acest pasaj Domnul afirmă ceea ce Dumnezeu a stabilit de la început – că legătura dintre bărbat și femeie nu poate fi ruptă.

– la evrei logodna era considerată ca și căsătorie (vezi Iosif și Maria). Motivul pentru care el folosește doi termeni porneia și moicheia se află în faptul că primul se referă la relații înainte de căsătorie iar al doilea la relații după căsătorie

Așadar, Matei are în vedere cazuri excepționale când în timpul logodnei unul dintre parteneri se dovedește a fi necredincios. În acest caz este permis divorțul. Este permis pentru că aici căsătoria nu este finalizată prin actul sexual.

Marcu și Luca nu menționează această excepție pentru că logodna nu era ca la evrei. Mai mult, Matei vorbește despre o carte de despărțire dată de bărbat pentru că nu se concepea ca o femeie să dea o asemenea carte de desprățire între evrei.

3. Prezența Duhului Sfânt. Relațiile de căsătorie sunt dictate de imperativul plinătății Duhului Sfânt (Ef. 5:18). O manifestare a acestei plinătăți este supunerea soției față de soț iar alta este dragostea soțului față de soție. Noi nu ne mai putem scuza cu exemple din Vechiul Testament deodată ce tiparul clar al lui Dumnezeu este accentuat de prezența permanentă a Duhului Sfânt în credincios.

P.S. Acest articol reprezintă câteva notițe (adaptate) pe care mi le-am luat dintr-o întâlnire a comunității creștine baptiste de Arad.

Anunțuri

5 gânduri despre “Mic îndrumar pentru discuția divorț-recăsătorire

  1. Buna,
    Cele prezentate de tine ar merge intr-o lume ideala. Dar sunt curioasa, care este parerea ta in cazul in care unul dintre parteneri sufera abuzuri ( cazul cel mai des intalnit este cand sotia este abuzata ). Ar trebui ea sa ramana alaturi de sotul ei cu riscul vietii ei? Si chiar daca nu risca sa fie omorata, abuzul constant atat de natura emotionala cat si fizica distruge incet si sigurl. Ma intreb daca avem dreptul sa o condamnam toata viata la un asemenea abuz.

    Apreciază

    1. Cele prezentate de mine nu sunt un IDEAL ci este PLANUL lui Dumnezeu chiar și pentru această lume căzută în păcat.

      Sunt de acord că trebuie să avem o sensibilitate pastorală pentru toți aceia care trec prin situații dificile ale vieții. Dar aș aminti întâi două aspecte:
      – nu trebuie să pornim de la exemple și apoi să schimbăm înțelesul Scripturii ca să se poată acomoda cu praxisul
      – nu Dumnezeu este vinovat pentru abuzurile noastre. Și este anormal ca Dumnezeu să-și schimbe standardele doar pentru că noi le călcăm în picioare

      Cât despre cazul amintit de tine cred că SEPARAREA este diferită de DIVORȚ. Separarea este necesară, aș spune obligatorie, în cazuri de ABUZ.

      Depinde și dacă persoana în cauză este credincioasă și dacă bărbatul ei este membru în vreo biserică (credincios nu poate fi, cel puțin în perioada de abuz cu greu poate fi calificat așa). Așa că (i) dacă este membru în biserică există câteva pârghii de care se poate folosi biserica pentru a-l aduce cu picioarele pe pământ; în ultimă instanță autoritățile trebuie să ia măsuri (ii) dacă nu este credincios sau membru al unei biserici atunci acest om intră sub incidența unor legi destul de serioase.

      În cazul abuzurilor SEPARAREA este obligatorie. Dar fiecare caz în parte are particularitățile lui și trebuie multă înțelepciune și sensibilitate pentru fiecare situație în parte. Deci, nici vorbă despre condamnare la abuz.

      Apreciază

      1. Multumesc mult pentru raspuns. Marturisesc ca intrebarea aceasta m-a framantat multa vreme, dar nu m-am gandit niciodata sa fac o diferenta intre divort si separare. Multumesc si Domnul sa te binecuvinteze.

        Apreciază

    2. Daca Dl Isus Hristos a spus ca oricine isi lasa nevasta, sau barbatul după caz, in afara de pricina de pacatuire, ii da ei ( adica nevinovatei) pricina de preacurvie.
      Ce crezi dta, bataia ii o alta pricina? Stii ce spune Petru despre femeile care au bărbati care nu asculta de Cuvânt? Le spune femeilor sa dovedeasca pocainta prin purtarea lor buna.
      Daca sotul ala necredincios pe care il descrie, in cap7 din 1 Corinteni, apostolul Pavel, sotul care nu vrea sa se desparta de sotie,e un om violent, ce zice Pavel ca are voie sa se desparta? Nu, doar in cazul in care el doreste despărțirea.
      Nici ucenicii nu au inteles de ce nu au voie sa se desparta de sotii si au zis: atunci la ce mai folosește omului sa se casatoreasca?
      Cu alte cuvinte, pai daca el/ ea e un neghiob si violent pe deasupra, chiar nu pot sa il las?
      Dl Isus spunea ca orice alta pricina, in afara de curvie,tine minte ca nu zice nici macar de preacurvie, nu este motiv de divorț.
      As fi vrut sa spun ca inteleg prin ceea ce trece o femeie atunci cand e maltratata,dar nu stiu ptr ca eu sunt sot si barbat in casa mea si imi iubesc sotia si copiii si viceversa, adica noi nu ne ocupam cu astfelde lucruri in casa noastră.
      Pe de alta parte sunt anti violenta domestica, dar am expus părerea Scripturii,care in cazul acesta contează,.
      In ziua judecatii va conta doar dacă am împlinit Cuvântul lui Dumnezeu si nu al nostru.
      Fii binecuvantata!!
      ps: explicația ar fi mult mai lunga dar spatiul si timpul nu permite.

      Apreciază

      1. Darius, tu nu ai expus părerea Scripturii cu privire la abuzul în familie. Nu are rost o altă explicație mai largă.

        pe de altă parte, separarea și divorțul sunt două lucruri complet diferite. Nu știu dacă ai citit comentariile anterioare. Sunt niște nuanțe foarte importante pe care trebuie să le facem. Dacă tu crezi că învățătura Domnului Isus înseamnă să stai cu un violator abuziv în casă atunci eu cred că ai altă învățătură, și nu a lui Hristos, în acest punct sensibil.

        Și Domnul Isus și apostolii au vorbit despre autoritatea spirituală a Bisericii și despre autoritatea legitimă a statului – care trebuie să se implice atunci când răul ia valențe de genul celor discutate aici. Scriptura privită în ansamblu ne crează un cadru adecvat pentru tratarea cu sensibilitate pastorală a cazurilor de abuz și alte cele.

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s